Vinterföräldrar 22/23

Nu har jag gjort sju pass på jobbet och sambon har tagit över föräldraledigheten. Stor skillnad på mitt psykiska mående! Detta behövde jag verkligen. Är också SÅ glad och lättad över hur fint det verkar gå på hemmaplan. Tror att det gjort sonen gott att hänga mer med sin pappa och han verkar i sin tur stortrivas som föräldraledig. Känns som win för alla tom. hunden som verkar njuta i fulla drag av turerna med den nya spring-vagnen. Är också väldigt lättad över att det går bra för lillen att somna med pappa. Har hittat dem sovandes efter varje kvällspass jag haft :love:. Veckan som kommer går jag på halvnätter så håller tummarna för att trenden håller i sig.

Hur har ni det?
Här rullar nya vardagen på som vanligt. Sambon jobbar som vanligt borta varannan vecka, jag jobbar halvtid och busunge går på fsk ca 6h/dag och trivs allt som oftast jättebra där. Har börjat fundera på hur jag ska göra med jobbet till hösten och tror jag kommer be om att få gå upp till bara 75% och sen ligga kvar där något år iaf. Får se hur lyckliga de blir över det, de verkar tro att jag kommer jobba heltid from hösten 🤣
 
Nu har jag gjort sju pass på jobbet och sambon har tagit över föräldraledigheten. Stor skillnad på mitt psykiska mående! Detta behövde jag verkligen. Är också SÅ glad och lättad över hur fint det verkar gå på hemmaplan. Tror att det gjort sonen gott att hänga mer med sin pappa och han verkar i sin tur stortrivas som föräldraledig. Känns som win för alla tom. hunden som verkar njuta i fulla drag av turerna med den nya spring-vagnen. Är också väldigt lättad över att det går bra för lillen att somna med pappa. Har hittat dem sovandes efter varje kvällspass jag haft :love:. Veckan som kommer går jag på halvnätter så håller tummarna för att trenden håller i sig.

Hur har ni det?

Här har pappa varit hemma med dottern i 8 veckor och de verkar också trivas finfint. De är iväg på lite fler aktiviteter nu och dottern gillar att vara runt andra barn, tex på öppna förskolan. Hon dissar mig ganska ofta när jag kommer hem från jobbet, men å andra sidan jobbar hennes pappa lördagar och då är det bara jag som gäller (om inte mormor är i närheten, hon övertrumfar allt 😄)

Jag jobbar 100 % så länge pappa är hemma men kommer gå ner i tid när förskolan drar igång till hösten. Har inte bestämt riktigt upplägget, men lutar åt 80%.
 
Jag är också ganska så säker på 80% till hösten. Dock så fick jag schemat fram till sommaren nu. Av tio veckor är det nog bara tre jag jobbar fem pass per vecka (och då ligger de inte ens efter varandra utan är uppdelade på 2+3). Övriga veckor är det 3-4. Mao är jag hemma ganska mycket även på 100%. Ska dock synka med sambons schema till hösten och jobbar jag 80 då så blir det nog mindre krockar i schemat. Blev lite svettigt när förskolan ringde och undrade över sonens tider till hösten. (Det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är :idea:...) Men det ordnar sig nog det med.
 
Mycket bra konstaterande, för ja! Jisses känns som man inte hänger med...
Inte hänger med kan jag skriva under på också. Senaste veckan har busungen bestämt sig för att nu var hon redo att börja gå ordentligt (hon har bara gjort det lite då och då tidigare), börjar prata otroligt mycket mer och börjar teckna vad hon vill 😯 kan hon inte ta en sak i taget så jag hinner med att lära mig tecknen iaf? Tack och lov för en bra förskola som meddelar att "nu tecknar hon detta, det betyder detta" så vi förstår vad hon menar och kan hålla liv i det där hemma också 😍
 
Eller hur, hinner knappt.vara inne här och kolla 😅
Det här jag iofs haft svårt att hitta tiden till redan innan. 😂 Men jag känner igen mig, här går allt inkl dottern i 190. Hon älskar sina rosa skor och vill vara ute och gå så mycket som möjligt. Mormor bor på andra sidan gatan, så hon hamnar ofta där dock. Eller så genar hon genom deras tomt till ängen på baksidan. Hon är inte dum inte. 😄
 
Det här jag iofs haft svårt att hitta tiden till redan innan. 😂 Men jag känner igen mig, här går allt inkl dottern i 190. Hon älskar sina rosa skor och vill vara ute och gå så mycket som möjligt. Mormor bor på andra sidan gatan, så hon hamnar ofta där dock. Eller så genar hon genom deras tomt till ängen på baksidan. Hon är inte dum inte. 😄
Åh, vi har också en som ÄLSKAR att vara ute, kommer med sina skor i handen eller mössan på hela tiden, eller sitter i hallen och försöker dra en tröja över huvudet :love::laugh: Idag fick hon sitta på uppfarten och plocka sten medan jag fyllde transporten för en tur till tippen. Tog nog typ 1,5 h från att jag hämtade (ute) på förskolan innan vi ens kom innanför dörren. Så nöjd tjej! 💕
 
Det här jag iofs haft svårt att hitta tiden till redan innan. 😂 Men jag känner igen mig, här går allt inkl dottern i 190. Hon älskar sina rosa skor och vill vara ute och gå så mycket som möjligt. Mormor bor på andra sidan gatan, så hon hamnar ofta där dock. Eller så genar hon genom deras tomt till ängen på baksidan. Hon är inte dum inte. 😄
Och tar man upp den här, så vrålar hon och ska ner och fortsätta gå. :D
 
Åh inskolningen går jättebra, första "riktiga" veckan nu, men hon kommer gå 9 - 14 hela veckan. Hon verkar tycka det är roligt och har tytt sig riktigt bra till två pedagoger.

Men jag är halvredo 🙈 Känns skönt att jag inte börjar jobba heltid så det blir mjukstart för henne, men två dagar i veckan blir långa, och det känns verkligen inte bra i magen, men antar att man vänjer sig?
 
Åh inskolningen går jättebra, första "riktiga" veckan nu, men hon kommer gå 9 - 14 hela veckan. Hon verkar tycka det är roligt och har tytt sig riktigt bra till två pedagoger.

Men jag är halvredo 🙈 Känns skönt att jag inte börjar jobba heltid så det blir mjukstart för henne, men två dagar i veckan blir långa, och det känns verkligen inte bra i magen, men antar att man vänjer sig?

Skulle tro att det är mammahjärtat som behöver härdas, barnen är nog bättre på att gilla läget än vi. ❤️

Igår när jag kom hem så kom tjejen springande på gatan, med armarna utsträckta redan innan jag hoppat av cykeln. Det värmer hjärtat ordentligt. Sen fick hon undersöka cykeln också, det var mycket intressant med ekrarna på hjulen. 😄

Är vi de enda som inte börjat med förskolan ännu?
 
Skulle tro att det är mammahjärtat som behöver härdas, barnen är nog bättre på att gilla läget än vi. ❤️

Igår när jag kom hem så kom tjejen springande på gatan, med armarna utsträckta redan innan jag hoppat av cykeln. Det värmer hjärtat ordentligt. Sen fick hon undersöka cykeln också, det var mycket intressant med ekrarna på hjulen. 😄

Är vi de enda som inte börjat med förskolan ännu?
Nejdå! Vår kille börjar 13:e augusti. Fram till dess är han hemma med pappa, tränar i vårt gym, äter farmor och farfar ur huset och kör brum-brum (traktor) 😆
 
Skulle tro att det är mammahjärtat som behöver härdas, barnen är nog bättre på att gilla läget än vi. ❤️

Igår när jag kom hem så kom tjejen springande på gatan, med armarna utsträckta redan innan jag hoppat av cykeln. Det värmer hjärtat ordentligt. Sen fick hon undersöka cykeln också, det var mycket intressant med ekrarna på hjulen. 😄

Är vi de enda som inte börjat med förskolan ännu?
Vi kommer börja 29/8 så det känns som om det är långt kvar. Nu är det pappa och pyret som lever livet på dagarna.
 
Kul att vi är några som har förskolan framför oss. Jag ser fram emot att få komma in i förskolevärlden, men kanske inte att det är jag som får ta alla lämningar på morgnarna. 😄 Undertiden är tjejen med sin pappa på öppna förskolan ibland och babyrytmik en dag I veckan. Hon gillar verkligen musik och dansar till Bamses signaturmelodi med glädje.
 
Idag gick hon bara in och vinkade hejdå till mig, behövde inte ens bli lämnad till någon pedagog. De sa sen på eftermiddagen, att de hade fått hjälpa ett annat barn vid lunchvilan, då hade hon bara gått in och lagt sig på sin madrass själv :love:🥺 Inskolningen har ju gått över förväntan, första veckan likaså. De tycker hon är väldigt trygg i sig själv, nyfiken och glad! :heart Nu får vi se hur det kommer gå nästa vecka när det kommer bli två dagar där hon kommer behöva äta både frukost och mellis med.
 
Idag gick hon bara in och vinkade hejdå till mig, behövde inte ens bli lämnad till någon pedagog. De sa sen på eftermiddagen, att de hade fått hjälpa ett annat barn vid lunchvilan, då hade hon bara gått in och lagt sig på sin madrass själv :love:🥺 Inskolningen har ju gått över förväntan, första veckan likaså. De tycker hon är väldigt trygg i sig själv, nyfiken och glad! :heart Nu får vi se hur det kommer gå nästa vecka när det kommer bli två dagar där hon kommer behöva äta både frukost och mellis med.
Låter som drömmen! Håller alla tummar och tår för att vårt lilla monster ska trivas lika bra. Hade verkligen underlättat de mornar när jag behöver lämna 06.15, har 30 minuter till jobbet exklusive parkering och ombyte och börjar 07 😅.
 
Det negativa dock är som alla säger, vi åker på alla virus... Första fredagen, förkylning, andra fredagen, feber, i fredags ögoninflammation... :meh: Dock har det gått över snabbt.

Vet inte om jag är så glad över de nya riktlinjerna som folhälsomyndigheten kom ut med, att barn kan gå med lite snuva. Många kommer ju skicka riktigt sjuka barn till förskolan, men hänvisning att de är lite förkylda bara.
 
Idag hade hon, när alla lagt sig för vilan, satt sig upp som gubben i lådan och skrikit HEHEHEHE, sen lagt sig ner och skrattat för sig själv :D 🙈

Idag var också första dagen hon var ledsen när jag gick, fick sms typ 2 min senare om att det gått över direkt dock.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 617
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 630
Senast: Heulwen
·
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 255
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på vad ni anser. Min cykel är på 28 dagar, men kan variera från 28-30 dagar. Men 10 av 12 gånger så är den på 28...
Svar
19
· Visningar
2 885
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp