Tror det är dialektalt, för jag är också från Jämtland och för mig är pruppa inget konstigt allsNu måste jag fråga, vad är pruppa?? Prutta, fisa? Eller bajsa?
Jag har aldrig hört det innan, är det dialektalt eller har du kommit på det själv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror det är dialektalt, för jag är också från Jämtland och för mig är pruppa inget konstigt allsNu måste jag fråga, vad är pruppa?? Prutta, fisa? Eller bajsa?
Jag har aldrig hört det innan, är det dialektalt eller har du kommit på det själv?
Sådär, då har vi provat Microlax och bebispottning i ett. Nästan fyra dygn utan bajs och en bebis som varit gnällig hela förmiddagen föranledde testet. Jag har provat att grodhålla både med blöja och över handfatet tidigare men då bara fångat lite kiss och fått en arg tös att ta hand om. Visst kom det bajs nu, iom att jag gett lite microlax, så det var ju bra. MEN, de där som beskriver det som "så himla smidigt" och "bara att spola av rumpan" - vad snackar de om? Att försöka hålla en arg bebis över handfatet och spola av rumpan utan att hon kasar runt i bajset, som inte ville rinna ut, är i stort sett omöjligt. Lyfte ner henne på golvet för att kunna torka av henne istället och sen sätta på blöjan och får då kiss på halva golvet istället. Vid det här laget är tvättlapparna i badrummet slut (någon kissade på dem?) så det blir till att torka av det värsta, hålla om rumpan med den begagnade blöjan (bara lite kissad i) och bära iväg till skötbordet i andra änden av lägenheten för att där sanera färdigt bebis, sätta på ny blöja och sedan återgå till badrummet för att städa upp på golvet och försöka få ut det sega bajset i avloppet. Slutade med att jag fick putta ner det i avloppet... Och inte är liten mindre missnöjd trots att hon bajsat rejält....
@Balahé
Och jag tycker ju att EC är jättesmidigtFörstår inte vad det är du menar ska kletas runt när allt hamnar i handfatet? Jag brukade spola av men det var mest i början när bajset var så där segt och eländigt, nu när jag grodhåller över handfatet så blir det ju knappt något att torka ens, men då är det rent innan jag går till handfatet också då jag torkar rent om det eventuellt är något som kommit redan i blöjan.
Tycker iaf det är mycket smidigare än att allt ska hamna i blöjan för då har man mycket att torka och rengöra![]()
En novisfråga. Låter man alltså bebisen bajsa i handfatet och sen? Låter man det rinna ner i handfatets avlopp då eller?
@Evenstar Hur går det för dig? Hur mår du?
Ganska miserabelt skulle jag säga, så jag håller mig mest borta härifrån nu för att inte förpesta tråden
Händer inte mycket. Ont i ljumskarna/på insidan av låren sen några dagar tillbaka, som jävlig träningsvärk ungefär. Annars inget. Ingen molvärk, ingen antydan till slempropp, inte mycket sammandragningar. Vem hade kunnat tro det, såna sammandragningar som jag hade i höstas, och alla runt omkring sa "hoppas han stannar inne till efter årsskiftet i alla fall!" Menade de nästa årsskifte?
Annars är det som innan, sjukt ont i ryggen, sover illa, svårt att röra mig osv. Är som en val ungefär. Skulle plocka upp en sak från marken ute idag men nådde inte så jag ramlade omkull och kom knappt upp, låg där och sprattlade i gruset![]()
Någon här hemma är nöjd i alla fall. Ena katten tror att allt är till honom, han känner sig oerhört bortskämd just nu. Så besviken han kommer bli
![]()
Alltså åh, förlåt, men hahaha!Jag kan riktigt se mig själv där på slutet i samma sits, som en sprattlande val på rygg.
Våra katter gillar också det nya. Babygymmet är framme men bebis har inte använt det, katterna däremot turas om att ligga på rygg och vifta.Mindre roligt är att de små ligisterna förstört flera nappar och slarvat bort pipetter för näsan. Monster som är upp och hämtar på vardagsrumsbordet när man tittar bort...
![]()
Vi har ett galler i golvet vid murstocken, tror tanken är att värmen ska stiga till övervåningen när man eldar. Så i golvet mellan gallren (det i taket och det i golvet.. Där ligger det 2-3 nappar som inte går att få tag i just nu
Dock har vi börjat gå upp till +6mån nappar då hon håller dom kvar lättare och verkar mer nöjd. De är lite större, så de får inte plats där![]()
Ja alltså våra monster biter sönder dom. Själva nappen, alltså gummit, biter de av och sen leker de med knoppen.Så vårt nappförråd har minskat rätt drastiskt...
![]()
Så kände jag förra gången, det var fruktansvärt! Grät typ varje dag och var så less på alla som hörde av sig o frågade om bebisen kommit. Precis som att jag skulle glömt berätta det... Jag hade inte heller några symptom eller tecken på att det var på gång. Plötsligt en natt gick vattnet och jag grät av lyckaGanska miserabelt skulle jag säga, så jag håller mig mest borta härifrån nu för att inte förpesta tråden
Händer inte mycket. Ont i ljumskarna/på insidan av låren sen några dagar tillbaka, som jävlig träningsvärk ungefär. Annars inget. Ingen molvärk, ingen antydan till slempropp, inte mycket sammandragningar. Vem hade kunnat tro det, såna sammandragningar som jag hade i höstas, och alla runt omkring sa "hoppas han stannar inne till efter årsskiftet i alla fall!" Menade de nästa årsskifte?
Annars är det som innan, sjukt ont i ryggen, sover illa, svårt att röra mig osv. Är som en val ungefär. Skulle plocka upp en sak från marken ute idag men nådde inte så jag ramlade omkull och kom knappt upp, låg där och sprattlade i gruset![]()
Det känns ju dumt att hålla över handfatet om man skulle torka bort det och slänga i komposten.
Åh, en blivande kattvakt?
Vi har oxå en (två)
![]()
![]()
Det var min tanke med, bajs i handfatet liksom? Haha Men verkar ju tydligen vara rätt vanligt.Det kändes lite ohygieniskt bara. Men jag har inte ens läst om det, därför jag frågade![]()
Så kände jag förra gången, det var fruktansvärt! Grät typ varje dag och var så less på alla som hörde av sig o frågade om bebisen kommit. Precis som att jag skulle glömt berätta det... Jag hade inte heller några symptom eller tecken på att det var på gång. Plötsligt en natt gick vattnet och jag grät av lycka
Summa summarum: jag känner med dig och jag vet precis hur det känns, även att man tror att typ ingen annan vet/förstår .. alla andra får ju sina bebisar liksom, alla utom en själv
Jag hade förväntat mig samma typ av känslor denna gången men känner inte alls på det sättet, jag njuter av lugnet före stormen. Sover o vilar på dagarna. Kanske för att jag oroar mig för hur tiden sen ska bli och hur jag ska orka. Har inte riktigt samma längtan liksom, även om det känns lite hemskt att erkänna.