Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bevis #1 på att du håller på att bli en sån där barnet bara sover, helt plötsligt.;):p

:rofl: - det vore ju väldigt lyxigt med ett sådant barn så inte mig emot! Dock ser jag 1) den tämligen aktiva insats som behövs för att söva honom och 2) de svårordnade förutsättningar som behövs för att han ska fortsätta sova efter 30 min som hinder på vägen mot mitt nya coola liv! Lovar dock att kika in i tråden och säga att ”barn tar sig den sömn de behöver” och ”vi har ju liksom vant honom vid att sova trots ljud” när det har hänt :angel:;)
 
Hepp. Nu är föräldraledigheten officiellt slut. Imorgon ska jag in till jobbet för att lite snabbt uppdatera mig och samla ihop lite papper och bilnyckel för på kvällen bär det av söderut. Jag ska vara borta i tre dygn och det känns ändå (just nu) rätt okej men jag fasar för reaktionerna när jag kommer hem. Det brukar inte bli som man tänker med små barn och jag lär bli ledsen om de inte blir glada:(

:heart - tänk på att oavsett vilken reaktion de visar så är det för att du är så viktig för dem! Hoppas att resan blir bra!
 
Usch!... :eek:
Tur vi har börjat med pyjamas igen, sov ju i bara blöja här under sommaren också, men börjat med pyjamas igen nu för några dagar sen bara :up:

Värsta är ju att jag har hört/sett han ligga och skrapa med naglarna på blöjan och tänkt tanken att "tänk om han öppnar den"


De där med sömn, blir inte klok på våran unge här.

Har en liten här som skriker och gråter i sömnen, ibland har han vaknat och ser helt livrädd ut, men många gånger så ligger han och andas häftigt och gråter, gnyr och skriker :( vet inte helt vad man ska göra då det händer, hände för ett tag sen nu ikväll och testade stryka på han, hålla handen och prata med han men han slutar inte gråta och vaknar inte, vet inte om det är mardrömmar eller nattskräck och vad ska man göra?
 
Värsta är ju att jag har hört/sett han ligga och skrapa med naglarna på blöjan och tänkt tanken att "tänk om han öppnar den"


De där med sömn, blir inte klok på våran unge här.

Har en liten här som skriker och gråter i sömnen, ibland har han vaknat och ser helt livrädd ut, men många gånger så ligger han och andas häftigt och gråter, gnyr och skriker :( vet inte helt vad man ska göra då det händer, hände för ett tag sen nu ikväll och testade stryka på han, hålla handen och prata med han men han slutar inte gråta och vaknar inte, vet inte om det är mardrömmar eller nattskräck och vad ska man göra?

Lilla vännen :heart.

1177 säger såhär om skillnaden mellan nattskräck och mardrömmar:

  • Mardrömmar är vanligast senare på natten, medan nattskräck oftast kommer i början av natten.
  • Efter en mardröm blir de flesta barn klarvakna, men efter nattskräck är barnet ofta förvirrat och svårt att få kontakt med.
  • Barn som har drömt en mardröm kan ibland ha svårt att somna om, medan barn som får nattskräck brukar kunna somna om ganska snabbt.
  • Det brukar vara ganska lätt att trösta ett barn som har drömt en mardröm, medan barn med nattskräck ofta inte vill bli tröstade.
  • Barn som har drömt en mardröm brukar komma ihåg det som har hänt, medan barn som får nattskräck ofta inte kommer ihåg något från situationen.

Min erfarenhet är att våra barn när de drömt mardrömmar oftast lugnar sig fortare med kroppskontakt, den som har/haft nattskräck får istället (ännu mer) panik om man rör honom.

Mardrömmar är väl ofta intryck som behöver bearbetas, om det är yttre intryck så kan man ju prova att minska på det och se om det gör någon skillnad!
 
Lilla vännen :heart.

1177 säger såhär om skillnaden mellan nattskräck och mardrömmar:

  • Mardrömmar är vanligast senare på natten, medan nattskräck oftast kommer i början av natten.
  • Efter en mardröm blir de flesta barn klarvakna, men efter nattskräck är barnet ofta förvirrat och svårt att få kontakt med.
  • Barn som har drömt en mardröm kan ibland ha svårt att somna om, medan barn som får nattskräck brukar kunna somna om ganska snabbt.
  • Det brukar vara ganska lätt att trösta ett barn som har drömt en mardröm, medan barn med nattskräck ofta inte vill bli tröstade.
  • Barn som har drömt en mardröm brukar komma ihåg det som har hänt, medan barn som får nattskräck ofta inte kommer ihåg något från situationen.

Min erfarenhet är att våra barn när de drömt mardrömmar oftast lugnar sig fortare med kroppskontakt, den som har/haft nattskräck får istället (ännu mer) panik om man rör honom.

Mardrömmar är väl ofta intryck som behöver bearbetas, om det är yttre intryck så kan man ju prova att minska på det och se om det gör någon skillnad!

Får försöka hålla koll på när det börjar och vad som händer, men mest hoppas jag han ska slippa
 
Tack!:)
Jag har lyckats sova i 7 h med ett uppvak och har tagit mig igenom frukostbuffén, tufft liv!:rofl:
Nu börjar utbilningen om en liten stund och det ska bli spännande att se om hjärnan hänger med:p
Hoppas din hjärna är med på noterna!
De gånger jag var iväg med jobbet under min heltids-FL blev jag långt tröttare än av en dag hemma. Då var det iofs högt tempo med planeringsdagar och studiebesök, plus det där med att prata med alla en inte sett på länge. En vanlig dag på jobbet nu är som en promenad i parken jämfört med en dag hemma :D
 
Hoppas din hjärna är med på noterna!
De gånger jag var iväg med jobbet under min heltids-FL blev jag långt tröttare än av en dag hemma. Då var det iofs högt tempo med planeringsdagar och studiebesök, plus det där med att prata med alla en inte sett på länge. En vanlig dag på jobbet nu är som en promenad i parken jämfört med en dag hemma :D
Jag och pappan är väldigt överens om att det är lättare att jobba än att vara den hemmavarande föräldern! Bara att man faktiskt får riktiga pauser och att det är omväxlande gör mycket.
Som tur är för mig så är det en väldigt grundläggande utbildning som bara ska göras och borde ha gjorts för några år sedan.

Rapport hemifrån var tyvärr inte så munter, inte så mycket beroende på barnen som mannens egna problem. Hoppas han är vettig nog att ta hjälp av sina föräldrar.
 
Jag och pappan är väldigt överens om att det är lättare att jobba än att vara den hemmavarande föräldern! Bara att man faktiskt får riktiga pauser och att det är omväxlande gör mycket.
Som tur är för mig så är det en väldigt grundläggande utbildning som bara ska göras och borde ha gjorts för några år sedan.

Rapport hemifrån var tyvärr inte så munter, inte så mycket beroende på barnen som mannens egna problem. Hoppas han är vettig nog att ta hjälp av sina föräldrar.
Låter jobbigt.. :(
Hoppas du kan koppla bort det och fokusera på utbildningen! Vet ju med mig hur jag själv är, hade suttit och tänkt på (och hört av mig till sambon med) tips för att underlätta...
 
Vi upptäckte i morse att han har lärt sig en ny SKIThäftig grej...

Blöjor går tydligen att öppna helt själv, man behöver alltså inte vänta på att mamma och pappa ska kliva upp och upptäcka att man har bajsat ovanligt tidigt så dom kan öppna blöjan, så då man fått upp den så kan man ju passa på att smeta in sig och sängen i bajs och krypa runt i det :yuck:

Så vi startade morgonen med att ta barnet till duschen och sanera barnet från bajs :grin:

Blev dyr dag eftersom de där med vattentätt lakan/plastad frotté varit ett återkommande "köper det nästa gång" nu är det inköpt iallafall, tillsammans med ny madrass och nytt spjälskydd :angel:

Fy, vilket skitgöra! Min svärmor hävdar att det där händer minst en gång i varje bebis liv, och att de är väldigt nöjda med sin "bedrift". Jag fasar den dagen det sker här ...
 
Hepp. Nu är föräldraledigheten officiellt slut. Imorgon ska jag in till jobbet för att lite snabbt uppdatera mig och samla ihop lite papper och bilnyckel för på kvällen bär det av söderut. Jag ska vara borta i tre dygn och det känns ändå (just nu) rätt okej men jag fasar för reaktionerna när jag kommer hem. Det brukar inte bli som man tänker med små barn och jag lär bli ledsen om de inte blir glada:(

Hoppas det kommer kännas bra både medan och vid hemkomst. Jag börjar jobba nästa vecka, mjukstartar dock med 50 %. Kom att tänka på när jag kom hem lite sent efter hoppträning i måndags, hör hur lilla F skrattar och är nöjd, jag ropar hej och hon bryter ihop direkt hon hör mig.
 
Nu är även det här med att ställa sig upp vardagsmat för herr Kotte. I och med det kommer även klättringsförsöken. Igår rullade hans boll in under matbordet. När vi lite senare hör ilskna ljud från under bordet har barnet trasslat in sig och ligger över pinnarna/stagen mellan två (!) pinnstolar :rofl:

Imorgon har vi 8månaderskoll på BVC, jag är jättenyfiken på om kurvan är fortsatt brant eller om den planat iom en del matkrångel och övergång till vanlig mat...
 
På tal om att ställa sig upp, nu har vi sänkt spjälsängen. För varje gång hon vaknat ställer hon sig upp och ropar tills man hämtar henne :p ..oftast står hon på knä men hittat henne på fötterna också.

Hon ställer sig gärna upp i soffan, våran säng mot huvudgaveln och om man hjälper henne på golvet också :D ..så nu behöver jag inte oroa mig att hon trillar över i sin egna säng iaf
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 633
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 714
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 900
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 791
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp