Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade helt glömt bort denna tråden (ja, glömt hela buke :o). Kan ni inte uppdatera lite? Bilder, vad händer, vad gör era bebisar mm. Någon mer som börjat jobba? Sigrid är född 17/1 och jag jobbar nu 50%, jättekul att jobba men så jobbigt att va borta från henne :heart Hon ställer sig mot allt just nu och kryper snabbt. Kan säga "mamma", "babba", "sigji" (okej gjort en gång) och "vavva" som betyder hund. Såhär ser hon ut nu;Visa bifogad fil 20503Visa bifogad fil 20503
L är vild, inte still en sekund. Kryper, reser sig, går lite med stöd, klättrar, undersöker, sliter och drar. Hon säger bababa, mmmmmm, au och pruttar med munnen, men inget som betyder nåt. Hennes pappa brukar visa henne en banan och fråga vad det är och får då "ba" till svar, han påstår att hon vet vad det heter men jag tror mer det beror på att ba är favoritljudet just nu :D
Börjar jobba 80% i december, ska bli jätteskönt men vet inte hur jag ska kunna vara utan henne så mycket? Väldigt dubbelt det där.
 
Det gick bra! Det var "inte helt enkelt", men hon sov gott när jag kom hem. Och hon hade somnat i sängen, det lyckas jag aldrig med. Så han fick göra om det ikväll, lite ledsen var hon (och det gör så ont i mig), men hon somnade på en halvtimme! :eek::up: Tror han får fortsätta ta kvällarna :laugh:


Nu kanske ni snart är på väg hem igen, men det går inte att bebissäkra ett rum så du inte behöver vara på helspänn hela tiden? Typ plocka upp batterierna från golvet :p När jag lagar mat brukar L få springa i sin gåstol, då kan hon inte ställa till med så mycket :p men förstår om ni inte har med er en sån ;)

Vi är ute alldeles för lite. Jag kan leva med att hon stoppar lite löv i munnen ibland, men plötsligt sitter hon och pillar med småsten eller klättrar på ett staket eller nåt annat olämpligt, så det blir mest jaga bebis när hon är lös ute. Går vagn/selpromenad dagligen.
Nu är vi (tack och lov!) hemma igen, men generellt hade det varit svårt tyvärr. Mina föräldrar bor litet, men med öppet mellan vardagsrum, kök och hall, dvs de rum där man är om dagarna. Och jag ska inte kalla dom hoarders, men det är mycket (!) saker och möbler. Jag flyttade upp så mycket som möjligt utom räckhåll, men rätt vad det är lyckas han ju få upp en låda eller skåp och då är där knivar, finporslin, batterier eller allmänt olämpliga smådelar (alla autentiska fynd från förmiddagen...) Och så sladdar och krukväxter då. Och gåstol äger vi ingen, men annars var ju det ett bra tips! :)

Idag rök jag dock ihop med min mamma (vilket vi brukar göra typ vartannat år, ordentligt) så nu kanske det dröjer innan vi ska hem och hälsa på. Kotten hinner kanske få lite vett under tiden :p :D
 
Kotten börjar få ett sjujäkla humör! Ikväll när vi tyckte att han badat klart (när han ställt sig upp och försökt gunga baljan för typ sjuttiotolvte gången...) blev han tvärilsk på ett helt nytt sätt. Tydligt förbannad och (inte bara) trött som det annars kan vara. Bävar lite för dom kommande åren :D samtidigt är han ju ett riktigt solsken när han är glad, tur att det finns en sån variant också :)
 
Idag har det här tjollret blivit 8 månader och det firade vi med 8 månaderskoll på BVC, syn och hörsel blev godkänd och han är 76 cm lång och väger 11565 gram :o

Kommer bli bodybuilder innan han slutar behöva bli buren :angel: bjuder på en veckas gammal bild
43647268_10160948520120181_8000437295398256640_o.jpg
 
Idag har det här tjollret blivit 8 månader och det firade vi med 8 månaderskoll på BVC, syn och hörsel blev godkänd och han är 76 cm lång och väger 11565 gram :o

Kommer bli bodybuilder innan han slutar behöva bli buren :angel: bjuder på en veckas gammal bild
43647268_10160948520120181_8000437295398256640_o.jpg
Hur testade dom syn och hörsel? Är det standard vid 8-månaderskoll (kanske du inte vet, men någon annan?) Nyfiken eftersom ingen kollade det när vi var på våran, och jag vet att det är lite rörigt på vår BVC nu...
 
Idag har vi varit på biblioteket och lyssnat på högläsning. Sist satt kotten (hyfsat) stilla i mitt knä hela tiden (20 min) men idag var han uttråkad redan vid start :D
 
Hur testade dom syn och hörsel? Är det standard vid 8-månaderskoll (kanske du inte vet, men någon annan?) Nyfiken eftersom ingen kollade det när vi var på våran, och jag vet att det är lite rörigt på vår BVC nu...

Hade något spännande att se på för att se så han följde blicken och lyste i ögonen för att se reflexerna typ, öronen hade dom små bjällror som dom plingade med vid öronen för att se om han vände blicken mot ljudet så inte jätteavancerat :)
 
Hade helt glömt bort denna tråden (ja, glömt hela buke :o). Kan ni inte uppdatera lite? Bilder, vad händer, vad gör era bebisar mm. Någon mer som börjat jobba? Sigrid är född 17/1 och jag jobbar nu 50%, jättekul att jobba men så jobbigt att va borta från henne :heart Hon ställer sig mot allt just nu och kryper snabbt. Kan säga "mamma", "babba", "sigji" (okej gjort en gång) och "vavva" som betyder hund. Såhär ser hon ut nu;Visa bifogad fil 20503Visa bifogad fil 20503
G är drygt 8 månader och härjar runt hela dagarna. Han kryper och ställer sig mot saker. Kan gå längs möbler men inte stå utan att hålla i sig. Blir bättre och bättre på att nå saker så det är hela tiden nya platser att barnsäkra :p Han säger inga tydliga ord än men känns som att de första är på väg (titta och mamma). Jag börjar jobba i början av nästa år, så än så länge fylls dagarna med öppna förskolan, babyrytmik och numera även babysim. Jag ser inte fram emot att börja jobba, tyvärr, både pga jobbet och att det blir svårt att vara ifrån G på dagarna. Men tror det blir bra till slut ändå, och det blir trevligt för G och hans pappa att spendera mer tid tillsammans på tu man hand :)
 
Hur testade dom syn och hörsel? Är det standard vid 8-månaderskoll (kanske du inte vet, men någon annan?) Nyfiken eftersom ingen kollade det när vi var på våran, och jag vet att det är lite rörigt på vår BVC nu...
Här testade dom inte, men vi fick fylla i ett formulär med frågor typ "reagerar hon på ljud".
 
Kotten hade babysimsavslut idag, han har enligt sambon dykt med bravur, och "hoppa" i från kanten var roligt som vanligt. Ryggsim fortsatt onödigt, enligt kotten :D

Hände tyvärr en läskig sak idag också. Kotten ramlade ur sin matstol :o Vi har slarvat lite med selen eftersom han inte är i närheten av att kunna/vilja ställa sig i stolen. Men idag när han (trodde sambon, han stod vid diskbänken och hade just då ryggen mot) sträckte sig in under stolen efter en av remmarna tippade han ur :o :( Otroligt läskigt, och stackars sambon var rejält skärrad och med massa skuldkänslor. Kotten verkar dock ha tagit det bra och visar inga tecken på hjärnskakning. Men helt klart ska en inte slarva med att spänna fast dom små även om dom "bara" sitter... :crazy:
 
Hände tyvärr en läskig sak idag också. Kotten ramlade ur sin matstol :o Vi har slarvat lite med selen eftersom han inte är i närheten av att kunna/vilja ställa sig i stolen. Men idag när han (trodde sambon, han stod vid diskbänken och hade just då ryggen mot) sträckte sig in under stolen efter en av remmarna tippade han ur :o:( Otroligt läskigt, och stackars sambon var rejält skärrad och med massa skuldkänslor. Kotten verkar dock ha tagit det bra och visar inga tecken på hjärnskakning. Men helt klart ska en inte slarva med att spänna fast dom små även om dom "bara" sitter... :crazy:
Åh fy va läskigt! Tur det verkar ha gått bra ändå :) ...vi har ingen sele på vår stol alls, men hon försökte få upp benet lite häromdan så är kanske dags att kolla om det går att köpa
 
Åh fy va läskigt! Tur det verkar ha gått bra ändå :) ...vi har ingen sele på vår stol alls, men hon försökte få upp benet lite häromdan så är kanske dags att kolla om det går att köpa
Ja, vilken chock för sambon att vända sig om och se honom störta ner i golvet :o ryser bara jag tänker på det, men det verkar som sagt ha gått bra så nu känner vi oss lugnare. Sele känns som en bra grej ja, speciellt sen vi tog bort kudden vi haft i stolen. Vi har en antilop, så selen ingick ju i köpet och har varit monterad sen start. Bara vi som slarvat :(
 
Kotten hade babysimsavslut idag, han har enligt sambon dykt med bravur, och "hoppa" i från kanten var roligt som vanligt. Ryggsim fortsatt onödigt, enligt kotten :D

Hände tyvärr en läskig sak idag också. Kotten ramlade ur sin matstol :o Vi har slarvat lite med selen eftersom han inte är i närheten av att kunna/vilja ställa sig i stolen. Men idag när han (trodde sambon, han stod vid diskbänken och hade just då ryggen mot) sträckte sig in under stolen efter en av remmarna tippade han ur :o :( Otroligt läskigt, och stackars sambon var rejält skärrad och med massa skuldkänslor. Kotten verkar dock ha tagit det bra och visar inga tecken på hjärnskakning. Men helt klart ska en inte slarva med att spänna fast dom små även om dom "bara" sitter... :crazy:

Fy vad läskigt! Tur det verkat gått bra. Vi har aldrig använt selen hittills (också Antilop) men får börja tänka på det.

För övrigt har vi gått in i fas 6 nu, mindre och sämre sömn och lite strul med flaskan. Min mjölk blir mindre och mindre, ska pumpa ut till några smycken, som en hyllning och minne till vår amningsresa.
 
Det här med syskon :love:
Ronja ska hela tiden vara på samma cm som Havanna. Det är inte alltid så populärt, men vissa dagar är dom för söta tillsammans.

Ronja växer så det knakar. Härom veckan på 8 mån kollen var prognosen 9700g och 72cm godkänd stämpel i rumpan.
Äter gör hon nästan bättre än storasyster, men hon vägrar allt i färgen grönt :grin: Havanna äter alltid det gröna först.

Sedan måste jag tipsa om det absolut bästa hjälpmedlet som småbarnsförälder...!!! En slowcocker. Alltså :love: att bara kasta i allt. Sätta den på 7h och äta en otroligt god köttfärsås på eftermiddagen utan jobb. En sådan fantastisk uppfinning!!
EB489E8F-A521-4081-ACBD-7222C5616AE6.jpeg
 
Kotten hade babysimsavslut idag, han har enligt sambon dykt med bravur, och "hoppa" i från kanten var roligt som vanligt. Ryggsim fortsatt onödigt, enligt kotten :D

Hände tyvärr en läskig sak idag också. Kotten ramlade ur sin matstol :o Vi har slarvat lite med selen eftersom han inte är i närheten av att kunna/vilja ställa sig i stolen. Men idag när han (trodde sambon, han stod vid diskbänken och hade just då ryggen mot) sträckte sig in under stolen efter en av remmarna tippade han ur :o:( Otroligt läskigt, och stackars sambon var rejält skärrad och med massa skuldkänslor. Kotten verkar dock ha tagit det bra och visar inga tecken på hjärnskakning. Men helt klart ska en inte slarva med att spänna fast dom små även om dom "bara" sitter... :crazy:
Usch, vad otäckt! Skönt att det gick bra :heart Vi har precis börjat spänna fast L, hon har visat tendenser att försöka få ur benen.

Fy vad läskigt! Tur det verkat gått bra. Vi har aldrig använt selen hittills (också Antilop) men får börja tänka på det.

För övrigt har vi gått in i fas 6 nu, mindre och sämre sömn och lite strul med flaskan. Min mjölk blir mindre och mindre, ska pumpa ut till några smycken, som en hyllning och minne till vår amningsresa.
Pumpa ut till smycken? Berätta mer!
 
Förkylning nr tre den här hösten har nu attackerat min bebis. Hon hinner knappt bli frisk innan det är dags igen, stackaren. Denna gången med en hemskt rosslig hosta och massor av snor såklart. :down:
 
Sedan måste jag tipsa om det absolut bästa hjälpmedlet som småbarnsförälder...!!! En slowcocker. Alltså :love: att bara kasta i allt. Sätta den på 7h och äta en otroligt god köttfärsås på eftermiddagen utan jobb. En sådan fantastisk uppfinning!!
Men så söta dem är :love:

Aha!! Velat ha en slowcocker ett tag nu, får nog ta tag i det låter det som :up:
 
Fler som märkt/märker av 8 månaders fasen?
Enligt wonder weeks ingen fas nu men tror inte de räknar med den??

Hur som vill hon verkligen inte sova. Väldigt mycket gnäll nu, nya gnäll ljud också... hon skriker ganska ofta när jag ska amma (även gjort vid flaska, exakt likadant) så vi tror det beror på att hon inte är hungrig men förmodligen supertrött egentligen. Det suger verkligen musten ur mig helt vissa dar känner jag, idag är en sån dag.

Så, väntar på middagen nu med ett halvt glas rödvin i soffan. :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 173
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 286
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 666
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 207
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp