Bukefalos 28 år!

Vinterkoppling av elstängsel

TomasN

Trådstartare
Hur gör ni på vintern med era elstängsel? Vårt elstängsel fungerar inte alls just nu. jag har hållt på och bygga om nu och ikväll skall jag förhoppningsvis hinna koppla in aggregatet på ett annat sätt. jag tänker koppla jord till en av trådarna istället.

Hur har ni det kopplat på vintern?
 
Menar du att snön isolerar?
Jag har märkt att effekten har minskat nu när det har varit kallt och hästarna är barfota. Det finns polarband att köpa med jordning i varje band, det borde vara effektivt.
Annars kan man koppla jord till ena tråden som du tänkte om man inte har ett stort glapp (höjdskillnad) mellan trådarna och om man inte har små ponnys.
Vi provade men det funkade för bra, det small till rätt över knäna på mig genom termobyxor, det var fruktansvärt. Nu kan inte jag svära att det var just tråddragningen, jag ville inte gärna prova igen när vi dragit om jordningen.... :crazy:
 
Jag har långa koppar rör(2,5 m) som jag slagit ner i marken( på sommaren då) sen beror det ju på hur kraftigt aggregat du har, hur många rör du skall slå i... min el funkar varje vinter....
 
Jag har ju fler problem till och det är att jag har för långa staket, därför köper jag ett nytt aggregat också. Den understa tråden är begravd i snön på långa sträckor men det kan man ju sektionera bort vilket jag också gör.

Men leder tjäle och snö verkligen ström? Jag tycker inte det verkar så.
 
En tråd ca 5 cm under den strömförande tråd/band/rep som man antar att hästarna lättast kommer åt. Kopplar den till aggregatets jord.

Då spelar det ingen roll om marken är frusen och inte leder, när hästen nuddar plus och minus samtidigt = en rejäl kyss :D

Vi har också gjort så på alla staket att vi med ett enkelt handgrepp kan koppla bort strömmen i nedre tråden/bandet. Praktiskt på sommaren då gräset ligger mot, eller som det var för några dagar sen här i Skåne - våt snö långt över nedre banden.

(Hälsa Hoffe förresten, nu har vi äntligen en ny liten lejonvalp :love:)
 
JAg förstår inte hur du menar med tjäle o snö :confused:
Jag jordar ordentlig så jag kommer ner på tjälfritt och då funkar det...är du säker på att du inte har nåt brott nånstans som snor ström för dig? så är det ju här med jämna mellanrum :crazy:
 
Jag har oxå väldigt långa staket, ett par tre mil om man räknar bandlängden..... på varje aggregat...
 
Nej jag är inte helt klar över stängslets status. Vi har för tillfället gemensamt aggregat med en granngård. jag har köpt ett eget aggregat för att få kontroll på hela staktet.
(förresten har Nordpost 50% på flera aggregat just nu)

Det jag menar med om tjäle och snö leder ström eller inte är att marken just där hästen står måste leda ström annars spelar det ju ingen roll hur bra jordat du har under tjälen.
 
Hmmm, jag tror inte att marken där hästen står har betydelse, utan själva jordningen och kopplingen till elbanden...jag har t ex en ganska grov kabel fäst från aggregatet till elbanden...FRÅN aggregatet funkar ju alltid strömmen om du har jordat ordentligt..utan jord...ingen ström..
 
Det undrar jag.... vi har jordat med en förgylld kopparplatta med en area av ungefär 1kvm. Den är grävd en bra bit under mark. (Koppar oxiderar och ledningsförmågan försämras därför har vi en oxideringsskyddad ytan) När det är barmark så har vi rejält med tryck i staketet men när det är kallt och mycket snö så verkar det som om det isolerar mellan jord och tråden.
Jag ska ta upp frågan med elektrikern hemma....det verkar som jag har missuppfattat grunden (eller jorden) i elstaket-läran :cool:
 
Funktionen är ju att det ska bli en sluten strömslinga för att hästen ska få en stöt vid stängselkontakt.

Aggregat -> Jord -> Hästens hovar -> Hästens bog/mule -> Stängelstråden -> Aggregatet igen

Är det avbrott någonstans=ingen stöt vid beröring.
 
Ren snö (eller destillerat vatten) leder snö dåligt, därför blir jordningseffekten dålig även om man har bra jordspett o mätt upp bra spänning på stängslet.
Vidare leder frusen mark sämre eftersom jonerna blir bundna i iskristallerna.
Obs detta syns inte riktigt om man mäter spänningen med ngt instrument med högt motstånd (=nästan ingen ström dvs nästan inget spänningsfall)
PL
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 155
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 370
Senast: Soapbubble
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Trassel12
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 824
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp