Bukefalos 28 år!

Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Sparrisen123

Trådstartare
Törs man använda ett badrum (toalett och handfat) som någon med magsjuka/vinterkräksjuka använt?
Jag använder givetvis en egen handduk isåfall. Hjälper det om man spritar händerna efteråt? Törs man borsta tänderna där inne (jag får för mig att luften är full av äckelpäckelbakterier)? Helt enkelt, hur rädd/försiktig bör man vara för att ha så liten risk som möjligt att själv drabbas?
Jag tvättar händerna och använder handsprit nästan maniskt mycket efter jag rört dörrhandtag, innan jag äter och sådär, men som sagt, vad gäller just badrummet? Bör det undvikas helt och hållet av icke-drabbade?
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Jag hade inte brytt mig mer än att jag skulle ha använt egen handduk. Å andra sidan är jag inte bakterierädd alls av mig.

Tillägg:
Efter snabbt googlande på "vinterkräksjuka smitta" så verkar det som om det i princip bara smittar vid direktkontakt. Du behöver nog inte vara det minsta rädd för att det "flyger runt massor av äckel i luften".
 
Senast ändrad:
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Okej :p
Jag är inte speciellt bakterierädd i vanliga fall, men jag tycker att jag har spytt färdigt för flera år framåt så jag är definitivt inte sugen på magsjuka också :crazy:
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Jag smittades på jobbet - efter att samtliga brukare var friska. Det var förmodligen en i personalen som bara stannade hemma 24 timmar som var boven... så min erfarenhet är att det är bra smittsamt ändå. (Jag kom in och började jobba efter det värsta gått över eftersom att jag skulle gå bredvid)
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Och ett svar från en emetofob som skyr magsjuka mest av allt!

JA, det smittar oerhört lätt. Att dela toalett är väl som gjort för att bli smittad. Jag hade inte använt en tandborste som varit på samma toalett som någon som varit magsjuk. Men det är jag det. Allt för att inte bli sjuk. Hade det varit jag hade jag nog antingen åkt där ifrån, alternativt använt en annan toalett om det inte går att bo någon annanstans under tiden personen smittar.
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Alltså, om ni delar toalett, delar ni även hem då gissar jag? I så fall är det nog "kört" hur eller hur. Det är ju liksom inte bara det i spyan/diareen som smittar - hela personen är farligt område :p Så nej, jag skulle inte bekymra mig (eller jo, det skulle jag - men inte undvika toaletten :D ).
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Haha, ja, resten av hemmet delas naturligtvis också men jag tänker att det är ju i badrummet man kräks och sånt, så att det är mest smittsamt där. Men så kanske det inte är?
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Alltså, om ni delar toalett, delar ni även hem då gissar jag? I så fall är det nog "kört" hur eller hur. Det är ju liksom inte bara det i spyan/diareen som smittar - hela personen är farligt område :p Så nej, jag skulle inte bekymra mig (eller jo, det skulle jag - men inte undvika toaletten :D ).

Jo, det är spyan/skiten som smittar. Man kan klara sig från smitta om den sjuke inte hanterar grejer i köket och man använder olika toaletter.

Att det är oerhört smittsamt beror på att det virvlar upp massor av viruspartiklar från bajs/kräk och det krävs väldigt lite för att smittas. Att viruset dessutom är motståndskraftigt mot typ vanliga rengöringsmedel och handsprit gör det ännu svårare att begränsa smittspridningen.
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Det viktigaste är inte hur noga DU är med din hygien, utan hur noga den sjuka personen är. Det är han/hon som måste vara noggrann med handhygienen eftersom att det är han/hon som tar i handtag, skåpluckor, datorer, telefoner, fjärrkontroller osv och därmed sprider smittan. Självklart bör även du tänka på att tvätta händerna innan du stoppar dom i munnen eller äter en macka, men som sagt, det är den sjuka som sprider eller inte sprider smitta.

Lever man ihop spelar det ingen roll om man delar toa eller inte.
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Calicivirus är extremt smittsamt. 1g kontaminerad avföring/kräk innehåller 2 miljoner virus och det krävs 10 virus för att bli smittad. Ungefärliga siffror, men det är de proportioner det handlar om.

Vad som är viktigt att veta är att det inte hjälper att bara sprita händerna om man fått virus på sig, man måste mekaniskt tvätta av partiklarna med tvål och vatten innan handspriten!

Så om man delar hus och framförallt toalett med någon som har calici är sannolikheten ganska stor att bli smittad:p

Så kan man ju ha någon annan magsjuka än vinterkräksjukan även på vintern och den är ju inte riktigt lika smittsam:)
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Jo, det är spyan/skiten som smittar. Man kan klara sig från smitta om den sjuke inte hanterar grejer i köket och man använder olika toaletter.

Att det är oerhört smittsamt beror på att det virvlar upp massor av viruspartiklar från bajs/kräk och det krävs väldigt lite för att smittas. Att viruset dessutom är motståndskraftigt mot typ vanliga rengöringsmedel och handsprit gör det ännu svårare att begränsa smittspridningen.

Stämmer det verkligen? Jag menar, då skulle ju ingen kunna bli smittad om hen inte delar toa med den sjuke? Och varför ska man då stanna hemma 48 (24?) h efter sista symptom?
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Stämmer det verkligen? Jag menar, då skulle ju ingen kunna bli smittad om hen inte delar toa med den sjuke? Och varför ska man då stanna hemma 48 (24?) h efter sista symptom?

Enligt smittskyddsinstitutet så är det så i alla fall.

Man ska stanna hemma eftersom det finns virus i avföringen minst 48 timmar efter sista symptom. Och viruset "överlever" på ytor i tre veckor om man inte städar med klorin eller virkon. Viruset virvlar upp från bajs och kräk, och det krävs så extremt lite för att bli smittad. Det är svårt att hålla hygienen så pass att man behåller smittan endast på toaletten.
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Enligt smittskyddsinstitutet så är det så i alla fall.

Man ska stanna hemma eftersom det finns virus i avföringen minst 48 timmar efter sista symptom. Och viruset "överlever" på ytor i tre veckor om man inte städar med klorin eller virkon. Viruset virvlar upp från bajs och kräk, och det krävs så extremt lite för att bli smittad. Det är svårt att hålla hygienen så pass att man behåller smittan endast på toaletten.

Okej! Ja, det var väl lite så jag tänkte, smittan måste väl "fastna" även på andra ställen än bara toastolen. :)

(usch, jag blir ästan illamående bara av att tänka på skiten - no pun intended- :yuck:)
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Vad som är viktigt att veta är att det inte hjälper att bara sprita händerna om man fått virus på sig, man måste mekaniskt tvätta av partiklarna med tvål och vatten innan handspriten!

)


Detta tänkte jag också skriva. Endbart handsprit tar inte magsjukebakterierna. Tvål och varmt vatten och tvätta nogrannt, sen handsprit. Undvik att pilla med händerna i ansiktet (gnugga ögon, röra näsa eller mun).
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Vi använder Virkon när vi smittstädar Calici på jobbet.
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Lever man ihop spelar det ingen roll om man delar toa eller inte.

Det skulle jag nog vilja påstå att det visst gör. De senaste gångerna vi haft magsjuka hemma har bara en person i familjen fått det, de andra har alltså klarat sig från smitta. Då har den som varit sjuk haft "egen" toalett och vi har varit väldigt noga med hygienen i övrigt.
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Vi har haft samma hemma hos oss. En har blivit sjuk men de andra har klarat sig. Vi lät den sjuke ha en toalett för sig själv och så använde vi den andra.
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Att komma ihåg i den här frågan är också om vi pratar om magsjuka (gastrit) eller vinterkräksjuka (calici) där det sistnämnda är mycket mer smittsamt än det förstnämnda. Det sitter även kvar väldigt länge på material, typ gardiner, filtar, sängkläder, duschdraperi mm. För det ÄR kontaktsmitta, även om det är indirekt kontaktsmitta.
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Har man möjlighet att att den/dom som är sjuk/sjuka använder egen toalett så skulle jag välja det alla ggr!
Vinterkräksjukan är läbbigt smittsam. Jag fick den för några år sedan när det gick på jobbet, trots VÄLDIGT ihärdigt användande av förkläden, munskydd, handskar, mängder av tvål/vatten, sprit och byte av kläder på avdelningen. Och jag hör till dom lyckliga som aldrig brukar få vanliga magsjukan, har bara haft magsjuka 1 eller 2 ggr förutom vinterkräksjukan och jag är 27 och jobbar i vården där man träffar på magsjuka titt som tätt.

Men viktigast av allt är tvål och vatten, handsprit är rätt meningslöst.
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Vad är det du kallar vanliga magsjukan? Calicivirus är det vanliga som går och är det folk kallar vinterkräksjukan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Många av er har säkert läst den här förut, men den tål att läsas igen, igen och igen. Det är inte ofta Prosit sitter ensam hemma och...
2
Svar
33
· Visningar
2 077
Senast: bengibollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Tips på laddhybrid
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp