Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Vanliga magsjukan kallar jag den som inte riktigt lika brutal och lika smittsam som vinterkräksjukan.
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Det skulle jag nog vilja påstå att det visst gör. De senaste gångerna vi haft magsjuka hemma har bara en person i familjen fått det, de andra har alltså klarat sig från smitta. Då har den som varit sjuk haft "egen" toalett och vi har varit väldigt noga med hygienen i övrigt.

Och jag har aldrig bott i ett hus med två badrum, och ändå har bara enstaka från familjen blivit magsjuk.

Det är inte så att man slickar på toalettsitsen, så det spelar ingen roll hur mycket virus det finns i badrummet. Man gör sin grej och tvättar händerna mycket noga efter sitt besök. Gör den sjuka detsamma håller man smittan nere väldigt bra.
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Det finns ju massor av olika saker som orsakar magsjuka men som inte är calicivirus! Om man på sjukhuset får ett utbrott av magsjuka som inte testar positivt för calici så kallar man det helt "vanlig maginfluensa". Såklart ganska brett men det är ju calici man är livrädd för just eftersom det är galet smittsamt och extremt svårt att bli av med!
 
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Det menas kanske alla de vanliga bakteriella orsakerna till magbesvär (gastroenterit) :)?
 
Senast ändrad:
Sv: Vinterkräksjuka/magsjuka, hur smittsamt är det?

Det menas kanske alla de vanliga bakteriella orsakerna till magbesvär (gastroenterit) :)?

Ja, kanske det. Men det går ju inte att avgöra att man inte har calicivirus utan att prov tas. Folk verkar ha fått för sig att är det en "mildare" magsjuka är det inte calici.

Eftersom calici är den vanligaste undrar jag vad det är som kallas "vanlig magsjuka". Men det kanske är ett samlingsnamn för att som inte är calicivirus.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Många av er har säkert läst den här förut, men den tål att läsas igen, igen och igen. Det är inte ofta Prosit sitter ensam hemma och...
2
Svar
33
· Visningar
2 077
Senast: bengibollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp