Vinterridbyxor/fleecefodrade ridbyxor - erfarenheter?

Alexandra_W

Trådstartare
När jag smurfade runt om helt andra grejer snubblade jag över 'vinterridbyxor', fleecefodrade. Är det någon som använder sådana och har en åsikt? Hur pass mycket varmare blir de än vanliga? Värt att införskaffa eller bättre satsa på vanliga ridbyxorna med långkalsonger (fleece eller funktionsmaterial) under?

Jag brukar ffa frysa ihjäl om låren vintertid..

Sv: Vinterridbyxor/fleecefodrade ridbyxor - erfarenheter?

jag har ett par sånna, pikeur. och dom är faktiskt jättebra!

mycket bättre än att ha långkalsonger, och blir det mega kallt så kan man faktiskt ha både långkalsonger och ridbyxorna!

jag brukar få kyleksem på knäna men det har jag inte fått med de fleecefodrade..

Jag tycker det är superbra med fleecefodrade ridbyxor!
Har själv ett par som jag bara älskar. Känns faktiskt inte så klumpigt som man tror det ska göra heller.

Jag köpte ett par på Gekås i somras för 99:-. De verkar absolut vara bra, har ju bara provat dem och inte använt dem. Nu hoppas jag på vinter i vinter och inte bara regn.
// Linda

Jag kör på vanliga med långkallingar, det fungerar fint för mig :) Men dock har jag några "benvärmare" om det är riktigt kallt (under -10 typ) som används utanpå stövlar och hela köret och de går upp över låret. Superbra! Men finns ej att köpa längre tror jag, det va en "ridtjejmamma" som börjat sy sådana åt sin dotter och sen börjat sälja smått. De hindrar mina tår från att förfrysa (vilket de gjort ett flertal gånger) och mina lår från att stelna :p

Jag har aldrig provat fleecefodrade "vanliga" ridbrallor. Jag använder istället vinterridbyxor som är som termobrallor fast helskodda med mocka. Dessa är även vattentäta och mycket bekvämare att ha långkallingar under då det är svinkallt än vanliga ridbrallor, då det har en tendens att bli lite tight i det senare fallet..:D Jag älskar dessa byxor, är också en riktig fryslort som ibland till och med klämt in 2 par långkallingar under de vanliga ridbyxorna vintertid men i den här modellen är jag ganska ful men varm och lycklig!! Jag kan varmt rekommendera dem, kostar dessutom inte en förmögenhet:banana:

Tänk vad olika smaken är, jag avskyr de thermoridbyxorna. Varför tror du jag fryser så hemskt om låren för? :devil: Utan kör på långkallingar (vanliga, inte fleece, blir så tjockt och korvigt med fleece) under. Ibland mockachaps över men oftast inte.

Men de där i thermo, de blir så otympliga tycker jag. Men VARMA är de absolut.

Är intresserad av precis samma sak, vet att Pikeur har och även Horze (som inte är lika dyra). Pikeurs ska vara skitbra, Horzes har jag inte hört något alls om.

Jag använder Pikeurs vinterridbyxor och tycker dom är så sköna. Jag brukar bli kall på låren och jag blir aldrig kall när jag har dom på-

Sen är det sjukt mycket smidigare att ha vinterridbyxor än att ha ridbyxor + långkalsonger.
Är det jätte kallt så kör man ju även långkalsonger under dom också.

Senast ändrad av en moderator:

Perfekta ridbyxor när det blir för klumpigt med långkalsoner och ridbyxor:D

KL
Finns alla pikeurs modeller i detta tyg? eller bara vissa?

Vad heter Piqeurs fleecefodrade byxor? Har någon en länk? Eller namn på byxorna?

ja dom flesta finns i vintertyget. jag har lugana winter och dom är jättesköna och varma!
man bör dock ta en större stl då dom är lite mindre än dom vanliga, annars blir dom väldigt trånga.

Jag har ett par termofodrade arbetsbyxor köpta i en affär som bara säljer till utearbetare....

Är det "normal"kallt har jag bara dom, sen klär jag på mej med underställ och ev. ridbyxor också om det är under 20 minus...
Och då har jag även kunnat rida utan att frysa halvt ihjäl...

http://www.pixbox.se/pic_show_id8445173.html

Dessa byxor fanns med korta ben och är i storlek Large... trots att jag normalt behöver minst XL....MINST...

Dom går upp i ryggen så risken för att frysa den vägen existerar inte...
Enda "felet" var att dom kostade pengar.. MYCKET pengar... åtmindstånde i förhållande till min sjukpension... :crazy:

Har öven hört att termoridbrallor skall vara bra vid kallare väder;)

Jag har en overall och den åker på och sen är den på tills våren kommer.. såååååååååå varm och go så:love:

Jag har ett par crw fleecefodrade ridbyxor. De är supersköna! Fast de lägger på några kg på benen.. :) Tyvärr säljs de nog inte längre.

Pikeur inte Piqeur ;)
Pikeur Mondega och Lugana är dem två som har har sett mest av i vinter modell.

Hej!

Jag har ett par med fleecefoder och jag älskar dom!!! Dom är supersköna och jag vill aldrig rida i nånting annat..

Det enda jobbiga är att om man får halm eller hö i fleece är det svårt att få bort det, så man ska helst inte lägga dom på golvet:-).

/ Lavinia

Låter jättebra! Jag har ett par vanliga sommar Pikeur Lugana som jag älskar men svår i stl, fastän jag är smal så köpte jag stl 84 (dvs 42) för att de inte skulle sitta åt för mycket i midjan, det blev i st några smårynkor invid knäna men inget man får skav av. Tror ni jag ändå behöver gå upp en stl?

Förresten - någon som vet om det finns någon "riktig" ridsportshop i Mälardalen där man kan prova dessa ridbyxor?

Senast ändrad av en moderator:

Har ett par tjocka från h**ks. De är jättesköna med sitt tjocka fleecefoder och man fryser garanterat inte med dem. Om det är riktigt kallt får man plats med ett extra par långkallingar under. Det enda minuset med dem är att de är lite klumpiga att ha på sig under tiden man inte rider och det blir snabbt svettigt då man är inomhus (i stallet då). Visst, man kunde ju sätta dom på sig precis innan leder ut hästen, men det orkar jag inte med :p

Vågar nästan slå vad om att de byxor med lite mer kvalitet, tex Pikeur, är bekvämare att ha på sig. Annars är vinterridbyxor super! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 957
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 568
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka