Vinterridkläder och reflexer, ge mig råd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare susekl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 727
S

susekl

Finns det några handskar som funkar någorlunda bra på vintern, hyfsat varma men som ändå inte känns så otroligt klumpiga? Har också ett par vinterridstövlar, Mountain horse, var och provade thermoridbyxor idag men det känns inte direkt som man får över dom över ett par hyfsat tjocka vinterridstövlar. I affären trodde dom det skulle gå att kombinera men det känns tveksamt faktiskt. Eller brukar man dra upp dragkedjan så det inte täcker ridstövlarna? :confused:

Vilka reflexer brukar ni ha när ni rider ut? Jag rider på ridskola med bara paddock men ska eventuellt bli medryttare också, ska provrida hästen nästa lördag. Då måste jag ju ha bra med reflexer också för det blir mest uteritter i så fall och mörkt blir det ju jättetidigt nu. Har hållit upp i tretton år innan jag nu började rida igen så jag har inga ridkläder kvar sen förut. Börjar bli rejält kallt nu och måste ha en bra vinterjacka också som helst inte kostar skjortan. Vad använder ni för något?

Sv: Vinterridkläder och reflexer, ge mig råd

Jag brukar har extremt mycket reflexer på mig när jag rider ut eftersom jag oftast rider ganska sent på vardagarna. På mig själv har jag, hjälmreflex, reflexväst, reflex på ben och armar och ibland pannlampa så jag ska se något :smirk: . På hästen har jag reflexbrösta, reflexlridtäcke, benreflexer, stigbygelreflexer och så är det reflexer på bootsen jag använder. Sen såklar reflexer på tränser och i svansen. Så man ser mig garanterat :angel:

Jag har inga thermoridbyxor själv men en tjock overall som jag brukar kunna använda tillsammans med mina viterridstövlar. Det finns en dragkedja som man kan dra upp medan man sätter på sig stövlarna och sen som man kan dra på igen så att byxbenen sitter över stövlen, om du förstå vad jag menar ;) :smirk:

Jag har ett par mountain horse vinterridstövlar och jag får termobyxorna över dem utan problem. När det gäller reflexer så införskaffa en hjälmreflex och en reflexväst och kanske en reflex att ha runt armen

Använd gärna reflexer på alla fyra benen på hästen.. Och på stigbyglar & träns..
Vet själv när jag kör bil & möter en häst, så kan det vara jättesvårt att hinna se hästen i tid om det är för dåligt med reflexer på.. Ännu svårare om hästen är mörk.. Gör du så att när du tror att du har tillräckligt med reflexer sa ta för säkerhets skull en till..

Tack för svaren. Får väl se vad ägaren har för reflexer till hästen och så utrusta mig själv också. Hjälmreflex och reflexväst skall jag införskaffa och reflexer till armar och ben är nog bra också om allt faller på plats med medryttarhästen. Handskar då, någon som har bra tips på vinterridhandskar som är någorlunda smidiga? Och jacka?

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag ska i höst köpa häst och känner att jag vill ha ny säkerhetsutrustning och även ridstövlar. Behöver något bra som inte går...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: Louiisee
·
Utrustning Jag är officiellt antik och stockkonservativ. Jag älskar mina gamla läderhandskar. De är i äkta och inte så väldigt smidigt läder -...
Svar
1
· Visningar
721
Senast: Leoni
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 625
Senast: moonstruck
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 406
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka