Vinterstövlar/-kängor

Dessa har jag, tycker de är halvsnygga iallafall :)
 

Bifogade filer

  • B2A65F67-83CC-48CA-B67A-091F8EA4AF7C.png
    B2A65F67-83CC-48CA-B67A-091F8EA4AF7C.png
    59,4 KB · Visningar: 28
Kan hon inte leta själv? Jag tror det är bättre att hon letar än att du gör det.
Visst kan hon leta själv.
Jag tror bara att det är lättare att hitta rätt om man kan få fler förslag på vad man kan titta efter.
Det absolut enklaste är ju att hon går in i skobutiker och provar sig fram. Och jag hade låtit henne styra upp det själv - hon är ju tonåring! Finns massa snygga och varma skor ute i butikerna :).
Jag upprepar.
Och vi hittar inget sånt i de lokala skoaffärerna.
I de skobutiker som finns här finns (i bästa fall) skor hon tycker är snygga, men merparten är av skitkvalité. Det har inte gått att hitta något vettigt, som hon vill ha, i de butiker som finns i vår närhet. De senaste vintrarna har hon fått gå igenom alla de lokala skobutikerna flera gånger för att hitta något som hon ens kan tänka sig att ha på fötterna. Och så har det då slutat med skor som läcker in väta efter halva vintern och med sulor som lossnat osv.
Man kan också skicka tillbaka skor som inte passar.
Det kanske är så att vi landar i att vi måste beställa något på nätet. Men problemet är att jag vet hur vi i vår familj fungerar. Vi har en förmåga att glömma att skicka tillbaka - och då blir det jävligt kostsamt att handla på nätet. Så jag försöker helst att i första hand hitta något som finns att köpa i en fysisk butik, även om vi får sätta oss på tåget och åka en bra bit för att prova först.
 
Columbia har en hel del snygga, (mer som en del som visats som alternativ har) praktiska, vinterskor som ar otroligt vama. Sa varma att jag anvander mina bara nar det ar frysgrader ute ... ett par veckor per ar har i Oregon. :meh:
 
Men @ameo det är ju typ omöjligt att tipsa om man inte vet vad hon har för smak?
Det hon haft hittills har varit ganska olika. Och jag kan inte beskriva hennes smak, utan att det blir fel.
Men rent generellt - inga "platta"skor. Hur snygga hon än tycker att de är, så är det fel skotyp till hennes fötter. (converse och liknande går bort, t.ex)
Tyvärr får jag inte henne att använda ullsockar, utan det är enbart tunna låga sportsockar som duger - vilket ju inte direkt underlättar om man ska hålla fötterna varma. :banghead: Men men…

Sen alltså.. Länkar där man kan söka mellan trettioelva skomodeller - är inte vad jag är ute efter. Det är helt omöjligt att avgöra vad som är bra skor utifrån bilder och beskrivning på nätet.

Jag vill ha tips på vinterskor av bra kvalité, som ser ut som lite snyggare vardagsskor/-stövlar/-kängor, som en tonåring kan tänkas vilja ha. Gärna goretex eller liknande material, som både andas och håller fötterna torra i slaskväder. Alla tips är välkomna, även om det inte faller just min dotter i smaken. Kan ju finnas fler som läser tråden...
Det handlar INTE om att låta dottern välja tunnare skor och "frysa själv", den tiden har vi liksom passerat. Hon fryser alltid, så hon behöver bra skor. Problemet är bara att hitta dem, i en modell som är tillräckligt snygg för hennes smak...
Och som sagt, jag har inga som helst planer på att tvinga henne att använda såna kängor jag lade in bild på i första inlägget, utan det var mer för att visa att den modellen faller under godkäntstrecket…
 
Det hon haft hittills har varit ganska olika. Och jag kan inte beskriva hennes smak, utan att det blir fel.
Men rent generellt - inga "platta"skor. Hur snygga hon än tycker att de är, så är det fel skotyp till hennes fötter. (converse och liknande går bort, t.ex)
Tyvärr får jag inte henne att använda ullsockar, utan det är enbart tunna låga sportsockar som duger - vilket ju inte direkt underlättar om man ska hålla fötterna varma. :banghead: Men men…

Sen alltså.. Länkar där man kan söka mellan trettioelva skomodeller - är inte vad jag är ute efter. Det är helt omöjligt att avgöra vad som är bra skor utifrån bilder och beskrivning på nätet.

Jag vill ha tips på vinterskor av bra kvalité, som ser ut som lite snyggare vardagsskor/-stövlar/-kängor, som en tonåring kan tänkas vilja ha. Gärna goretex eller liknande material, som både andas och håller fötterna torra i slaskväder. Alla tips är välkomna, även om det inte faller just min dotter i smaken. Kan ju finnas fler som läser tråden...
Det handlar INTE om att låta dottern välja tunnare skor och "frysa själv", den tiden har vi liksom passerat. Hon fryser alltid, så hon behöver bra skor. Problemet är bara att hitta dem, i en modell som är tillräckligt snygg för hennes smak...
Och som sagt, jag har inga som helst planer på att tvinga henne att använda såna kängor jag lade in bild på i första inlägget, utan det var mer för att visa att den modellen faller under godkäntstrecket…
De nedan skulle tonåringarna här hemma kunna tänkas ha på sig:
https://www.eurosko.com/sv/products/softwalk/softwalk-0156/?itemId=54166031
https://www.eurosko.com/sv/products/roots/roots-0424/?itemId=54166077
https://www.eurosko.com/sv/products/edit/edit-0132-7019c9cc/?itemId=54176023

De här tyckte jag var snygga:
https://www.eurosko.com/sv/products/roots/roots-5624/?itemId=54186159
 
Tror att Björn Borg har både nån form av fodrad sneaker, och mer "kängiga" modeller ockdå. Såg iaf det på den hemsidan härom veckan när jag kollade runt för att det var rea då, men tyvärr inget i min storlek så utforskade det inte så mkt närmare.
 
Det hon haft hittills har varit ganska olika. Och jag kan inte beskriva hennes smak, utan att det blir fel.
Men rent generellt - inga "platta"skor. Hur snygga hon än tycker att de är, så är det fel skotyp till hennes fötter. (converse och liknande går bort, t.ex)
Tyvärr får jag inte henne att använda ullsockar, utan det är enbart tunna låga sportsockar som duger - vilket ju inte direkt underlättar om man ska hålla fötterna varma. :banghead: Men men…

Sen alltså.. Länkar där man kan söka mellan trettioelva skomodeller - är inte vad jag är ute efter. Det är helt omöjligt att avgöra vad som är bra skor utifrån bilder och beskrivning på nätet.

Jag vill ha tips på vinterskor av bra kvalité, som ser ut som lite snyggare vardagsskor/-stövlar/-kängor, som en tonåring kan tänkas vilja ha. Gärna goretex eller liknande material, som både andas och håller fötterna torra i slaskväder. Alla tips är välkomna, även om det inte faller just min dotter i smaken. Kan ju finnas fler som läser tråden...
Det handlar INTE om att låta dottern välja tunnare skor och "frysa själv", den tiden har vi liksom passerat. Hon fryser alltid, så hon behöver bra skor. Problemet är bara att hitta dem, i en modell som är tillräckligt snygg för hennes smak...
Och som sagt, jag har inga som helst planer på att tvinga henne att använda såna kängor jag lade in bild på i första inlägget, utan det var mer för att visa att den modellen faller under godkäntstrecket…

Ett par klassiska Ecco-stövlar? Kostar runt 1000kr.
Men låt henne kolla på DinSko, eller åk till en vettig skobutik?
 
åk till en vettig skobutik?
Känner mig lite tjatig.
Det verkar inte finnas några vettiga skor i de skobutiker som finns i vår närhet.
Ska vi åka längre bort - vilket jag gärna gör om jag vet att det finns vettiga skor - är det ju bra att veta ungefär vad man kan tänka sig att köpa, så man kan välja att åka åt rätt håll.
(DinSko finns lokalt, där har vi hittills aldrig hittat något som fallit henne i smaken)
 
Är hon tonåring måste hon få välja ut skorna själv, punkt. Tro mig, jag är erfaren..... Köp moderna skor som är HUR snygga/varma/dyra som helst - är de inte "rätt" kommer de att bli stående och aldrig användas.
 
Är hon tonåring måste hon få välja ut skorna själv, punkt. Tro mig, jag är erfaren..... Köp moderna skor som är HUR snygga/varma/dyra som helst - är de inte "rätt" kommer de att bli stående och aldrig användas.
Självklart ska hon få välja själv!!
Jag kan dock inte se att det är fel att hjälpa till med tips om vad hon ska/kan titta efter, eftersom de senaste vintrarnas inköp inte motsvarat ens hennes egna förväntningar... Jag tänker att vi kanske kan hjälpas åt med sökandet, men slutvalet måste hon självklart göra själv.
(inget av det som fanns på Eccos websida fick godkänt, för övrigt)

jag glömmer ibland att alla inte haft det lika besvärligt som jag själv med skor under uppväxten. Jag vet inte hur många gånger jag fick prova mig igenom hela skoaffärer för att ens hitta skor som mina fötter (breda, höga, korta) fick plats i och min mamma fick finna sig i att köpa de skor som funkade på mina fötter oavsett vad de kostade. Jag har fortfarande svårt för att hitta skor som passar, trots att utbudet är mycket större idag än för 30-40-50 år sedan... Med min historik i bakhuvudet skulle jag aldrig drömma om att köpa skor till något av barnen som de själva inte har provat och godkänt att de sitter skönt på fötterna. Det är också ett av skälen till att jag hittills aldrig köpt skor på postorder.
(eller, det var en liten lögn kanske, dottern fick faktiskt ett par spikskor till friidrotten som vi beställde på webben, då vi vågade chansa för att det märket funkar på hennes fötter generellt och skorna var så ruskigt billiga...)
 
Självklart ska hon få välja själv!!
Jag kan dock inte se att det är fel att hjälpa till med tips om vad hon ska/kan titta efter, eftersom de senaste vintrarnas inköp inte motsvarat ens hennes egna förväntningar... Jag tänker att vi kanske kan hjälpas åt med sökandet, men slutvalet måste hon självklart göra själv.
(inget av det som fanns på Eccos websida fick godkänt, för övrigt)

jag glömmer ibland att alla inte haft det lika besvärligt som jag själv med skor under uppväxten. Jag vet inte hur många gånger jag fick prova mig igenom hela skoaffärer för att ens hitta skor som mina fötter (breda, höga, korta) fick plats i och min mamma fick finna sig i att köpa de skor som funkade på mina fötter oavsett vad de kostade. Jag har fortfarande svårt för att hitta skor som passar, trots att utbudet är mycket större idag än för 30-40-50 år sedan... Med min historik i bakhuvudet skulle jag aldrig drömma om att köpa skor till något av barnen som de själva inte har provat och godkänt att de sitter skönt på fötterna. Det är också ett av skälen till att jag hittills aldrig köpt skor på postorder.
(eller, det var en liten lögn kanske, dottern fick faktiskt ett par spikskor till friidrotten som vi beställde på webben, då vi vågade chansa för att det märket funkar på hennes fötter generellt och skorna var så ruskigt billiga...)
Jag har exakt samma erfarenhet men har valt att göra annorlunda för att få det rätt. Jag valde dock det sättet först när jag blev så sjuk att energin att prova på det sätt jag behöver inte fanns längre och upptäckte hur mycket bättre det var att beställa hem. Jag har enormt svårt att hitta skor som fungerar på mina fötter och det är därför jag numera nästan uteslutande köper skor från nätet. Då kan jag prova hemma under flertalet dagar istället för att stressa i affärer och det tar timmar att prova och jag hittar ändå inget som fungerar i längden efter provning enbart i affär. Det slipper jag när jag beställer hem. Jag kan i lugn och ro googla runt på de skor jag funderar på, ta reda på om de är värda att ens prova och sedan beställa hem, prova dem, ha dem på fötterna någon timme, gå runt med dem och verkligen känna efter och framförallt, känna efter om mina fötter, knän eller höfter gör ont dagen efter provningen. På många ställen har man 30 dagar på sig att returnera så man behöver inte ha bråttom.
 
Ett problem man kanske inte tänker på är att om man har varma vinterskor på sig på vägen till skolan/jobbet så blir de för varma att ha på sig inomhus hela dagen. Är hon i tonåren så låt henne välja själv. Hon märker ju om hon fryser och då gör hon väl nåt åt det eller så tycker hon att det är värt det. Är det ett yngre barn som leker ute mycket under dagen och inte kan förväntas ta samma ansvar så hade jag bestämt mer men en tonåring får bestämma själv tycker jag.
 
Självklart ska hon få välja själv!!
Jag kan dock inte se att det är fel att hjälpa till med tips om vad hon ska/kan titta efter, eftersom de senaste vintrarnas inköp inte motsvarat ens hennes egna förväntningar... Jag tänker att vi kanske kan hjälpas åt med sökandet, men slutvalet måste hon självklart göra själv.
(inget av det som fanns på Eccos websida fick godkänt, för övrigt)

jag glömmer ibland att alla inte haft det lika besvärligt som jag själv med skor under uppväxten. Jag vet inte hur många gånger jag fick prova mig igenom hela skoaffärer för att ens hitta skor som mina fötter (breda, höga, korta) fick plats i och min mamma fick finna sig i att köpa de skor som funkade på mina fötter oavsett vad de kostade. Jag har fortfarande svårt för att hitta skor som passar, trots att utbudet är mycket större idag än för 30-40-50 år sedan... Med min historik i bakhuvudet skulle jag aldrig drömma om att köpa skor till något av barnen som de själva inte har provat och godkänt att de sitter skönt på fötterna. Det är också ett av skälen till att jag hittills aldrig köpt skor på postorder.
(eller, det var en liten lögn kanske, dottern fick faktiskt ett par spikskor till friidrotten som vi beställde på webben, då vi vågade chansa för att det märket funkar på hennes fötter generellt och skorna var så ruskigt billiga...)

Har ni kollat på Dr. Martens utbud?
Som sagt är de trendiga och snygga, de vinterfodrade är riktigt varma och väldigt bra kvalitet på deras skor.
Jag själv har deras Chelsea boot Leonore men de har ju fina snörkängor också med lite klack om hon inte gillar platta skor. Beställde mina på footway med gratis frakt och retur.
Ett tips är också att inte bara kolla på en bild på en sko utan googla upp bilder där människor har på sig skorna så man ser mer hur de faktiskt ser ut på riktigt, om inte nätbutiken har bild/video på en modell som har på sig skorna. Många skor ser fula och klumpiga ut på en produktbild men när man ser dom på en riktigt människa som en del av en outfit är det något helt annat.
 
Jag tycker fortfarande Dr Martens, brukar vara populärt hos tonåringar och finns i flera färger osv.

Annars dessa kanske? Är goretex.
86948519-33BD-4922-BDEE-D4205BF91048.png
 
Det var ju trist att hon vägrar raggsockor. Annars hade jag tipsat om jodphur-liknande kängor. Impregnerade och med bra, fotriktig sula och raggsockar i så klarar man det mesta. Det finns givetvis fodrade modeller också men fördelen med sockor är att de är lätta att ta av och stuva ner i väskan när man kommer inomhus. Dubbla par skor är jobbigare att släpa runt.

Jag har två par jodphurs och ett par snörkängor från TenPoints som jag växlar mellan. Har väldigt smala fötter så egentligen är jodphur-modellen helt fel för mig men bra iläggssulor löser mycket!
 
Självklart ska hon få välja själv!!
Jag kan dock inte se att det är fel att hjälpa till med tips om vad hon ska/kan titta efter, eftersom de senaste vintrarnas inköp inte motsvarat ens hennes egna förväntningar... Jag tänker att vi kanske kan hjälpas åt med sökandet, men slutvalet måste hon självklart göra själv.
(inget av det som fanns på Eccos websida fick godkänt, för övrigt)

jag glömmer ibland att alla inte haft det lika besvärligt som jag själv med skor under uppväxten. Jag vet inte hur många gånger jag fick prova mig igenom hela skoaffärer för att ens hitta skor som mina fötter (breda, höga, korta) fick plats i och min mamma fick finna sig i att köpa de skor som funkade på mina fötter oavsett vad de kostade. Jag har fortfarande svårt för att hitta skor som passar, trots att utbudet är mycket större idag än för 30-40-50 år sedan... Med min historik i bakhuvudet skulle jag aldrig drömma om att köpa skor till något av barnen som de själva inte har provat och godkänt att de sitter skönt på fötterna. Det är också ett av skälen till att jag hittills aldrig köpt skor på postorder.
(eller, det var en liten lögn kanske, dottern fick faktiskt ett par spikskor till friidrotten som vi beställde på webben, då vi vågade chansa för att det märket funkar på hennes fötter generellt och skorna var så ruskigt billiga...)
Jag har också enorma problem att hitta skor som passar, har provat mig igenom tre sport/frilufts/jaktbutiker i år utan framgång. I vanlig ordning fick jag kompromissa med något för att öht kunna köpa skor (ville ha i läder, i läst som passar mig. Blev syntet...).

Jag har lärt mig att våga beställa hem och prova från nätet. Det är lätt att returnera de man inte vill ha. Hopplöst att åka runt bland massa affärer som ändå inte har!
 
Om du googlar Rieker vinterskor dam får du upp väldigt många olika modeller (kängor, nättare skor och stövlar), både flerfärgade och enfärgade. Jag bor visserligen i en lite större stad med många skoaffärer, men det märket finns i alla - både de mindre "privata" och de som tillhör någon kedja.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 440
Senast: Buongusto
·
Utrustning mina underbara shire Jodhpur skor med snörning + dragkedja är slut :cry:, de höll ett år och jag smörjde dem dagligen och hade dem bara...
Svar
2
· Visningar
1 690
Senast: Buck
·
Utrustning Eftersom mina MH-rimfrost är trasiga behöver jag börja tänka på vad jag ska ha på fötterna i vinter. Helst skulle jag vilja ha ett par...
Svar
15
· Visningar
1 254
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp