VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Hon anses ha för lite päls då vi var tvungna att klippa henne i augusti när hon bestämde sig för att hjälpa till att måla huset :-P

Vi klippte inte ner henne helt.... Första bilden tagen en månad efter klippning sen de andra två är tagna i förrgår tror jag att de var. så om pälsen ska bli fullt utväxt så måste vi egentligen vänta ett, två år till. Den växer ju inte som ogräs precis.

Kom på en annan sak att klaga på :-P hade anmält italienaren till sitt första licenslopp första svaret vi fick på mailet.. Vi har ingen hund hon kan springa emot kan hon springa med en av era afghaner? Hmm nja skulle inte tro det nog för att hon är snabbt men trasan anpassas ju efter den första hunden så hon hade ju inte haft någon chans. Så då skulle hon få springa ett träningslopp istället men människan med alla låne munkorgar kunde inte komma och hade korgarna hemma... kan man inte lämna de till någon som ska dit om man ändå inte ska komma? Det finns ju andra som behöver de... En lessen April stoppades in i bilen igen... Hon såg bra fundersam ut varför hon bara fick kolla på trasan och inte jaga den.

Det är inga höjdar bilder...

DSCF0009.jpg


DSCF0600.jpg


DSCF0604.jpg


//Camilla
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Men vänta va? Måste en afghan vara fullpälsad? Cerberus kommer ju vara långt ifrån det om tre månader när han fyller 18 månader som väl är gränsen för licens? Vem avgör vad som är fullpälsat då? Vad är gränsen för pälslängden? *fattar inte*
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Som jag har förstått det är det såhär:

En hund som klippts i syfte att förbättra resultat får INTE tävla förrens pälsen är i enlighet med åldern. Den får heller inte SE klippt ut.
Rent krasst borde ju då en afghan/borzoi/mfl som varit nedklippt aldrig få tävla, eftersom de skulle haft längre päls om de inte varit klippta...
Dessutom skulle det kunna vara en tolkningsfråga. Zing blev inte klippt i syfte att förbättra några resultat, men eftersom vi inte har bevis på det så blir det inget tävlande.


Det spelar ingen roll om hunden efter klippningen har mer/tjockare päls än innan. Det är LÄNGDEN de tittar på och om de SER klippta ut.

Du kan rycka pälsen/tunna ut pälsen osv så länge du behåller längden och att pälsen inte ser klippt ut. Då händer ingenting för ingen kan bevisa att hunden egentligen skulle haft mer päls...

Så du behöver inte vara orolig :-) Cebbe får tävla så mycket han vill :p


//Flo
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag har en whipp pojke som är 2,5 år:banana: som verkat hamna i någon typ av trotsålder!!!
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Så dumt!
Är det alltså en stor fördel att ha hunden klippt i LC? Det har jag aldrig ens tänkt på. Låter lite luddigt i mina öron.
Skulle hon alltså få tävla om ni hade veterinärintyg på att hon var klippt pga tex hudproblem?
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

En hund med väldigt mycket mindre päls har ju lättare för att röra sig (och blir därmed snabbare) än om den skulle haft enormt mycket päls som ju afghaner oftast har i vanliga fall. Så helt konstigt att regeln finns tycker jag inte att det är.
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Nä, inte helt konstigt men borde det inte bättre då för HUNDENS skull att den var klippt eller att det åt minstonde var valfritt?
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jo, det är ju ur "snabbhetssynvinkel" bättre med kortare päls, men, i tävlingssammanhang ska alla tävla på så lika villkor som möjligt och då blir det ju svårare om vissa är nedklippta och andra inte.
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Men gud vad trist på er LC-träning! Det är ju inte heeelt ovanligt att de springer nån vända efter att trasan stannat, så det verkar vara en knepig domare som reagerade så. Min gamla kära Hannes som jag tävlade med förut gjorde det ett par gånger, han sprang runt på fältet en kort stund för att leta nya harar. Såklart!:D Det var inga sura miner nånstans. Fast sen är det ju också så att i Norrland är det färre hundar och därmed också mindre tidspress, den här personen var säkert redan på dåligt humör och stressad över att få stå en hel lång dag för att det var drösvis med hundar på plats?
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Idag tog jag med Zala ut i rastgården. Av någon anledning tyckte hon att det var bättre att hoppa över stockarna än gå runt dem när hon skulle till mig. För att hoppa från nästan stillastående är jag fascinerad över hur högt hon kommer.

dsc_4135-copy_30813315.jpg
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Ja.. förmodligen var h*n redan irriterad. men det känns ändå tråkigt :( Nu har vi ju kört LC rätt mycket förut, men om detta varit första gången vet jag inte om jag hade vågat åka igen. Tänk om andra får höra detta och väljer att inte träna LC, det är ju tråkigt att missa hundar pga några taskigt valda kommentarer...

Men vi gläds åt att de sprang kanonfint. Ett riktigt bra lopp, båda två. Det är kul, med tanke på att det är första gången sedan tidiga hösten förra året.

//Flo
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Skulle hon alltså få tävla om ni hade veterinärintyg på att hon var klippt pga tex hudproblem?

Som jag förstått det, Ja hon skulle få tävla om vi hade haft vet-intyg. Men nu är det ju en yttre omständighet som inträffat :-/

//Flo
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jo, det är ju ur "snabbhetssynvinkel" bättre med kortare päls, men, i tävlingssammanhang ska alla tävla på så lika villkor som möjligt och då blir det ju svårare om vissa är nedklippta och andra inte.


Tyvärr kommer det aldrig kunna bli lika villkor så länge de INTE är nedklippta. Afghaner har så otroligt olika päls. Allt från saluki-liknande päls till "pälsmonster".
Speciellt tydligt blir det om du ser afghaner från kontinenten där aveln inte är lika inriktad på mycket päls som här. Där föredras de mer ursprungliga typerna som också kan arbeta som afghanen gjort förr. Många afghaner här, i usa och i australien är på väg bort från ursprungsafghanen. Den mest iögonfallande skillnaden är att de har mer päls, har rakare skuldror och överarmar och därmed bär sitt huvud högre och ser "flottare" ut. Däremot "kan" de inte jaga som en afghan "ska".

Snabbheten är dessutom bara en femtedel av den totala poängen.

_DSC3767.JPG

På den här bilden är en finsk och en tysk afghan. Ingen av dessa har speciellt mycket päls. Den närmast kameran har ungefär lika mycket som vår Zing. Möjligen lite mer vid armbågarna.

jaja, vi får helt enkelt vänta. vi kan ju fortfarande träna, men det hade varit kul att se hur hon kunde hävda sig i konkurrans :-)


//Flo
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag har 2 greyhounds:D
Ah, ska kanske presentera oss.Kallar mig vintra här.Jag är 35 år och ensam med 4 barn.Vi har 2 greyhounds fd:kappare.Molly och Fabian.Vi bor i borås.
Hemma hos oss bor också ett gäng reptiler (omplaceringsdjur)
:p
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag frågade en bekant som jag tror var med i LC-EM och så där. Bara för att höra. Hon skrev så här:

"Längden på pälsen ska vara i full päls...enligt reglerna men det varierar ju väldigt från olika individer, tik-hane Har precis haft frågan uppe och då blev svaret i från LCK att den ska vara färdig..det får alltså inte synas att den varit klippt..ganska diffus svar men skicka in en bild och fråga.."

Pratade med en kompis idag med om det hela. Hon var inte helt säker på att man får vara med oavsett orsak på nedklippning. Möjligtvis veterinärintyg kanske. Men inte måla-huset-anledning. :crazy: Många tikar fäller ju ur massor med päls när dom löper/har valpar, dom får vara med och tävla. Tydligen är det många som plockar ner hundarna med, så det ser naturligt ut, om dom bara håller på med LC. Det är ju egentligen också "fusk" men det finns ju inga bevis att hunden inte fällt det själv.

Jag förstår iofs det med motstånd. Även om det finns olika tjocka pälsar osv är det ändå skillnad på päls och päls. Fast den bilden med den finska och tyska afghanen ser ju nedplockade alt. väldigt urfällda ut. Det är klart att dom blir snabbare än en fullpälsad affe. Det kanske borde funnits en klass för nedklippta affar? Kanske fånigt men eftersom det faktiskt är så stor skillnad hade det ju kunnat vara något.

Nåja. Reglerna är som reglerna är. Jag vill också tävla så småningom, men det roligaste med LC är ju att hundarna fullkomligt älskar det! :p Med eller utan päls så är det det bästa Cebbe vet, alla kategorier tror jag. :D
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag har 5 Borzoier - Halvan 11 år , Helan, Halvvägs & Jamjam 4 år samt "minstingen" Easy snart 10 månader :D

DSC00397.JPG
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Iof.. Det är sant det du skriver.
Nä, fy, det där låter bara tråkigt. Jag är glad att jag inte har pälsras..
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Justja, jag har ju glömt!
Idag är lillskrutten 11 månader gammal! Snart ett år.. Det är helt sjukt hur fort tiden faktiskt går. Dags för fotografering :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp