VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

:rofl: aha...ok då är jag med!! Började fundera där ett tag...:angel:
Utspätt?? Eller koncentrerat?

Något annat?!?!?

Insåg först nu att det nästan kunde tolkas som om man ska använda ättikan i inkallningsträningen eller liknande :rofl:
Jag kör på koncentrerat.. 12%-ig. :devil:
Nu kanske du har tur och får en valp som inte tuggar, men efter att jag haft min unghund kommer jag aldrig mer att chansa...
Köp massor med saker som får tuggas på också! Tuggben, rep m.m. (gosedjur rekomenderar jag inte.. Jag får allt innehåll utspritt i lägenheten...)

Ett till tips: Fotografera MASSOR! Fotografera ALLT.
En kul grej att göra är att fotografera en uppställningsbild i månaden (eller i veckan till en början) så att man kan följa utvecklingen. De förändras mer och snabbare än man tror! För mig har det blivit såhär: http://ninniosterholm.se/wahidah/utveckling/wahautveckling.html
Ska uppdatera med ny bild ikväll :p
Nu när hon fyllt 1 år kommer jag fota varannan månad. När hon fyllt två så nöjer jag mig nog med en bild i halvåret utöver det som kommer fotas på utställningar.. Jag tycker det är superintressant.

Men åh, vart hittar man flytvästar som passar våra fyrbeningar?
Jag har visserligen inte letat, men det känns som om det inte borde vara så lätt?

Jag har visserligen inte letat, men det känns som om det inte borde vara så lätt?

Jag vet att Granngården ska ha jätte bra som man både kan ställa fram och under på 2olika ställen,testa på Jamal förut och passa jätte bra:laugh:

Haha, det där är en jättegammal flytväst som vi fick med när vi skaffade vår boder/labbekorsning för ca 15 årsedan. :p
Fick dra in den en del men annars funkar den ju, fast den bakre remmen hamnar ju bakom bröstkorgen, vilket inte är helt bra. Men mest tryck hamnar nog på den främre remmen när man lyfter ändå.

Mina råd är:

Hav tålamod. Hon blir vuxen. Om några år.
Saker är bara just saker. Det hon tuggar sönder går att ersätta. Ingen panik.
Pussa och gosa valpmage och valpnos så ofta du bara kan. Dom försvinner snabbare än man tror.

;)

Grattis och välkommen in i vinthundsvärmen! :p

Är vintisar allätande monster...:eek:

Insåg först nu att det nästan kunde tolkas som om man ska använda ättikan i inkallningsträningen eller liknande :rofl:
Jag kör på koncentrerat.. 12%-ig. :devil:
Nu kanske du har tur och får en valp som inte tuggar, men efter att jag haft min unghund kommer jag aldrig mer att chansa...
Köp massor med saker som får tuggas på också! Tuggben, rep m.m. (gosedjur rekomenderar jag inte.. Jag får allt innehåll utspritt i lägenheten...)

Ett till tips: Fotografera MASSOR! Fotografera ALLT.
En kul grej att göra är att fotografera en uppställningsbild i månaden (eller i veckan till en början) så att man kan följa utvecklingen. De förändras mer och snabbare än man tror! För mig har det blivit såhär: http://ninniosterholm.se/wahidah/utveckling/wahautveckling.html
Ska uppdatera med ny bild ikväll :p
Nu när hon fyllt 1 år kommer jag fota varannan månad. När hon fyllt två så nöjer jag mig nog med en bild i halvåret utöver det som kommer fotas på utställningar.. Jag tycker det är superintressant.

Det var häftigt...ett gott råd att följa...(ja inte ättikan vid inkallningsträning).
Vad fin hon är din juvel...
:laugh:

Det var häftigt...ett gott råd att följa...(ja inte ättikan vid inkallningsträning).
Vad fin hon är din juvel...
:laugh:

:D
Hon är nog rätt fin.. Jag har varit sur på henne så många gånger att jag knappt kunnat se hur fin hon faktiskt är, men efter senaste uppställningsbilden insåg jag att hon nog är fin ändå :p
(justja, ska lägga in den bilden nu...)

Är vintisar allätande monster...:eek:

Ja, ett tag iallafall. Min kompis brukar säga att afghaner är som pacmans, dom tuggar sig igenom hela livet. :D Men det finns ju såklart vintisar som inte gör det. Hoppas du får en sån. ;) Min har faktiskt lugnat ner sig lite nu. Nu för tiden stjäl han mest småsaker som han ser att jag använder. T.ex. pennan jag pluggar med, kamerafodralet osv. Att hämta en toarulle från toaletten är det bästa som finns också, dom är så lätta att strimla och pynta lägenheten med. Och mattes bh är skiiitkul att hålla i ena änden och slänga runt med, den rör sig så skojigt och matte skriker så kul då. :D Min verkar stjäla saker för att det är roligt. Han kan stå och se oskyldig ut och så vips så tar han något framför näsan på mig. Det är som att han söker reaktionen från mig för han börjar alltid busa när jag upptäcker honom.

För övrigt älskar han att stjäla saker från andra hundar också. Om en hund leker med en pinne så springer han fram, stjäl pinnen och sätter i väg i väärldens fart. Sedan springer han som i en åtta så att han hela tiden kommer nära hunden han stulit av igen, och då tar han i för kung och fosterland så att den inte ska hinna stjäla tillbaka pinnen. Svårt att förklara men underhållande att se. :D

Och mattes bh är skiiitkul att hålla i ena änden och slänga runt med, den rör sig så skojigt och matte skriker så kul då. :D

Det där har Wahidah också upptäckt... Fast ibland är hon ful och tyst lägger sig och tuggar på dem istället för att leka..

Äsch då :P Det är så olika vilka som biter saker... Av de vi haft har ung. hälften varit sådana som vill sno och tugga på saker. Dock har vi aldrig haft någon saluki som totalförstör hemma.

Dock har vi aldrig haft någon saluki som totalförstör hemma.

Du kan få låna en..? :D
(fast hon har faktiskt varit en ängel sista månaden.)

Förresten, jag är sur. Idag skulle Waha ÄNTLIGEN få prova att springa LC - MEN, det regnar! Regnar det länge till så kommer det inte hinna torka upp och då blir det ingen LC. Så otroligt jävla surt!
Jag funderar på att åka till kenneln, vara där en månad och jobba, och då hoppas på att få möjlighet att träna LC massor. Fem spänn på att hon kommer börja löpa om jag åker upp så att hon inte kan få springa...

Senast ändrad:

Nyfiken fråga: är det att det blir för halt, eller varför kan man inte springa i regnet? Trist om det inte blir av!

Yes. Att spinga i vått gräs när man kan springa 60-70km i timmen är väl ingen höjdare. Dessutom kan själva utrustningen som används börja strula.

Dock verkar det som om man är "fjantigare" här nere i Sthlm än uppe i norr. Nu har jag inte varit med på träning eller tävling här nere, eftersom jag inte haft möjlighet, men en vän har varit på många träningar.
Det verkar som om det här nere ställs in om det så bara duggar lite, medans man uppe i norr har både tävlingar och träningar i duggregn. (inte om det regnar kraftigt eller länge, men lite regn går allt bra)

Här nere vill de att hunden springer minst 4 lopp ensam innan den springer med annan hund och så ska den springa med annan hund några gånger innan den får börja springa licenslopp. Det, i kombination med de väldigt få träningstillfällena gör det ju "omöjligt" att snabbt och enkelt ta licens här nere.
I norr individanpassar man mer. Är hunden skitduktig så kan den få springa med annan hund redan 3e gången den springer och fungerar det bra så kan den börja med licensloppen på en gång. Det är också träningar oftare.
Men iof. Uppe i norr så håller många till som varit väldigt aktiva inom LC väldigt länge på. Jag vet inte hur det är med det här nere.
Salukiringens förra ordförande, som även är duktig LC-domare är "alltid" med på träningarna när jag är uppe i norr (sedan är det honom jag bor hos och åker på LC med, så det kanske är annat på andra delar i norr) och det är verkligen "alla känner alla" - både hundar och människor. Jag gillar att träna LC där uppe :D

Tråkigt om inte lcn blir av. Ja, i norr verkar det ju jättebra!

Hoppas det blir lite fler träningar här som jag kan åka på med Faiza också, hon älskade det verkligen.

Idag fick hon äntligen springa lös igen, full fart ute på en ö med massa klippor, och tassen höll! Jag håller tummarna för att hon nu äntligen är bra.

Galathea: Vad gulligt du berättar om hur Cebbe leker, jag ser det verkligen framför mig. Faiza är sån också, att hon gärna vill bli upptäckt, samma med att hoppa upp i sängen eller så när hon inte får. Hon märker direkt när jag blir sur och då är det förstås ännu roligare. :p

På söndag är det utställning!
Jag känner mig jätteofrörberedd, vet inte ens om jag orkar duscha henne, hon har ju badat (i havet)...

Jag ska ringa till kenneln nu i eftermiddag och höra mig för lite.. Fungerar det att jag kommer upp till dem och tränar en del där så tror jag faktiskt att jag skiter i att åka ikväll, även om det skulle bli av.

Se upp nu bara så att du inte låter henne springa tokmycket bara för att hon höll idag (även om det såklart är underbart att hon verkar vara hel igen!). Låt henne springa lite lugnt (ehm.. :angel:) så att det inte sliter på tassen nu när den ändå är ny-ihopläkt. Är man oförsiktig kan det ju bli trassel igen (vilket du ju säkert redan vet)

Jag håller tummarna för er på söndag! Kan hon stå stilla någolunda om du ställer upp henne? Låter hon okänt folk kolla tänder? Uppför hon sig om du har på utställningskoppel och springer bredvid henne? Fungerar allt det så har du ingenting att oroa dig för.
Tips: Om hon på utställningen inte vill stå som du vill att hon ska stå, plocka inte med benen så satans mycket utan försök bara få henne att stå någolunda stilla och avslappnat. Det blir mycket trevligare (både för dig, hund och domare) om man inte "pillar" så mycket med hunden.
Ibland sköter de ju sig utmärkt på träning, men när det väl gäller och alla nerver sätter igång, då blir det annorlunda.. :p
Nu vet jag ju att du varit på bra ringträning, men det kan nog vara bra med påminnelser ibland :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka