VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

TACK!!!!!:laugh::laugh:

Han kommer nog bara bli finare och finare med all härlig silkespäls som hela tiden växer:love:

haha jag skulle nog inte bli för ledsen över det bytet om det vore för ett kort tag, jag har aldrig träffat en saluki:eek::d

Ja, han har verkligen växt och han är hemskt fin! Jag gillar verkligen hans ansikte med den lite sneda bläsen.

Herregud, har du inte träffat saluki?! :eek: DET måste vi ändra på!
Jag brukar inte vara överförtjust i borzoier, annat än att jag faller för deras charmiga personlighet, men alltså, din pojk är verkligen vacker!
Vart i världen bor du? Kommer du ställa ut någonting eller så?

Ja det är frågan, Nu är det så att jag bokat kastrering till den 29maj. Och jag vet att man får ställa ut ändå med intyg (?) men vet inte om det är lönt? Jag har ändå inga planer att använda honom i aveln då det ju är min allra första borzoi och jag anser att då ska man vara väl insatt i rasen vilket jag ju ännu inte är - men förhoppningsvis blir med tiden:laugh:

Uppfödaren ska ska ha all cred för att det är en fin hund (;)) skulle säkert bli glad om jag ställde ut då hans syster troligen ska användas i avel (och jag suktar lite på om jag inte skulle vilja ha borzoi 2 då när idis blir morbror:d)

Sen är pälsen inte helt i utställningskick - kanske till hösten...

Jag bor ca 3timmar söder om Stockholm, ungeför samma tid till Göteborg:) Bekanta möter vinthundar hela tiden men jag har inte sett en enda vinthund sen jag köpt idéfix:cry::confused:

På alla kurser och promenader är han alltid en unik 'collie' eller exotisk afghan.... vore kul träffa människor som säger 'aahh men titta en borzoi!':D

Klart det är lönt att ställa ut!

Men du, 3 timmar söder om Sthlm är ju "ingenting"! :idea:
Vad sägs om att ses nästa helg, eller iaf någon helg snart? Är det 3 timmar med tåg som gäller så borde jag kunna komma till dig om det är så att du inte kan komma till Sthlm. Jag är jättesugen på vinthundsträff och jag tycker allt att Wahidahs tassar borde ha blivit bättre då.. Kanske inte i "springa lös-skick" iof... men i långpromenadsskick är de bara jag bandagerar.

Galathea!
Jag vetefan vart jag gjort av ditt tel-nr, men jag måste få veta hyfsat snabbt (eftersom anmälningstiden går ut snart!): OM jag anmäler till Tånga Hed på SvVK-dagen, eller till Borås, är det helt säkert att jag kan bo hos dig/åka med dig då?

Jaaaa visst är dem:love: *inte alls partisk*
Det slår mig hela tiden hur rätt det blev i rasvalet - idéfix har allt som jag önskar av en hund:laugh: :banana:

Vad har du för hund nu då?

Men du, jag tänkte på en sak ang kastreringen.. Hur gammal är han nu?
För om man kastrerar innan de är färdigväxta och "klara" så finns det stor risk att hanarna blir mer feminina i utseendet än vad de skulle blivit annars. Det kanske inte är allt för lovely?

Jag har egen bil så jag kan relativt enkelt ta mig till sthlm (det är 3h med bil, tåg ungefär 2timmar men jag själv åker aldrig tåg - blir lätt så när man har bil:D)

Vilket område i stockholm? (jag har bara kört till dem olika flygplatserna men med gps 'hittar jag'.

Du är även varmt välkommen ner hit också närhelst du vill. Bilderna från igår är tagna ute hos mina färäldrar dem bor avsides med bilfria vägar och ändlös terräng vilket passar när man vill släppa hundar.
Själv bor jag vid vätterns strand några mil ifrån, här finns många långpromenadstigar (har turen att bo bredvid en turridning som trampar upp fina stigar)

Hur är vägarna/stigarna i stockhom som hundmänniska? Vore kul komma se annat:)

Nästa helg jobbar jag och Idéfix men helgen därefter 23-24 är jag ledig, sen helgen efter är han nykastrerad och då bör han nog vila...

Trist med Waha's tassar, hur lindar du dem?

Så med andra ord - Jag tycker vi satsar på en långpromenad!:D

Ja jag har tänkt på det mycket, vid kastering kan muskelmassa samt pälskvalité försämras. Han är 15månader gammal nu och inte helt färdig (o andra sidan står det i vissa texter att dem ej är klara förrän 4-5års ålder:p)

Jag har tänkt fram och tillbaka, det har varit riktigt klurigt.

Han matvägrar och piper och gnäller när det finns tikar i området. (ni vet slickar kiss, klapprar tänder och ylar:crazy:) Inte alla tikar är lika intresanta men när han blir 'kär' är han mer eller mindre hopplös:p Tyvärr blir många tikar lika kära tillbaka och han har en hel beundrarskara (även såpass att tikar hoppar över staket när vi går förbi)

Så fördelen med kastering vore att minska stressen, samt öka vikten.

Nackdelen är muskelmassa/päls/utställningsresultat?)

Har jag fattat fel beslut:eek:

Hej

Tycker inte att du valt fel.

Eftersom du inte ska ställa ut och inte ha han i avel, och att han blir tiltad vid tikars löp, så hade jag också kastrerat. Idéfix lär ju må mycket bättre efteråt.

Har en kompis som kastrerade sin hane vid 11 månaders ålder och på han syntes det inte. Byggde både massa och fick fin päls.

Jag bor i Järfälla, ca 2 mil norr om själva "Stockholm". Åker man på E18 så åker man förbi mig om man åker till Arlanda :p Du kan få exakt adress i PM när det behövs ;)

Det låter verkligen som om du bor helt fantastiskt!
Jag har tur ändå, det tar en kvart att gå från mig till ett naturreservat och det tar 20 minuter till ett annat naturreservat :D
Går man till det närmaste så kan man gå genom en skog och på något vis komma fram till en jättefin sjö där man kan bada med hundarna (fast det är nog lite kallt än så länge..). Jag har dock aldrig provat gå dit så jag vet inte om jag hittar.
I det andra naturreservatet kan man gå en långpromenad runt en stor sjö. Det är ca 1 mil att gå runt, vilket för mig har tagit 5(!) timmar :o. Det tar så lång tid för att jag går långsamt, tar några pauser och fotograferar en hel del...
Det är dock väldigt fint, grusvägar i skog och längs stora fält och man brukar inte möta speciellt många människor ens fina helgdagar.

Jag tycker att du gör helt rätt med kastreringen eftersom han har det så jobbigt om det är löptikar nära. :laugh:
Jag har nästan aldrig stött på "tikjobbiga" hanar bland vinthundar, så jag tänker inte ens på att vinthundar någonsin kan vara jobbiga på det sättet och därför blir jag så fundersam när någon pratar om kastrering :D

___

tillägg:
Ang Wahas tassar så gör jag så att jag lindar först med vanlig gasbinda och utanpå det lindar jag vetflex-linda (sådan där färgglad som fastnar i sig själv och är vattenavstötande). Jag lindar från de yttersta tårna och upp till sporren. Kommer väl bli "tvungen" att linda in hela tassen om jag ska gå längre än 1 timme, men går jag inte längre än så, då fungerar det som jag gör nu.
Jag är glad åt att jag hållit på med hästar och lindat ben där som en tok, jag minns fortfarande hur man gör så jag får riktigt bra och hållbara bandage, vilket jag först var orolig för att inte lyckas med.
Här kan man se lite hur Wahas tassar ser ut nu :p
http://Changrila.bilddagboken.se/p/show.html?id=365452511&directlink=1

Senast ändrad:

Härligt att du bor så nära inpå olika naturreservat! Inte bara betongdjungel;)
Låter toppen med sjöar! Temperatur på vattnet brukar iaf inte idéfix bry sig nämnvärt om - han dyker i allt:D

Ok hoppas hennes tassar snart läker ihop! Visst är det bra med alla stalltimmar när det kommer till linda ben, Känns även som vi 'hästmänniskor' har ett annat foderstattänk, träningsupplägg etc:D
Det finns inga 'skor' jag tänker som slädhundsmänniskor använder sig utav vid skadade tassar? Dessutom borde ju dem vara proffs på vilka salvor som funkar:)

Det blir så när man bor i förort till Sthlm ;) Jag hade aldrig klarat av att bo mitt inne i betongdjungeln. Nu har jag dessutom bara ca 10-15 min promenad till en fin rastgård. Inte så stor, men tillräckligt stor för att de ska kunna springa så att de blir nöjda. Jag kan inte föreställa mig hur det hade varit om de aldrig fått möjlighet att springa, men som tur är så finns det gott om rastgårdar i Sthlm och de som är i förorterna är ofta grästäckta (till skillnad från de mitt inne i stan som är grusbelagda...)

Hästmänniskor är bra :angel: (även om jag nu är "f.d. hästmänniska")
Har kollat på skor, meeen, Waha har för långa tassar. Hennes tassar är 4cm breda och 8cm långa. Hundskor verkar alltid vara 4cm breda och 5cm långa, eller 8 cm långa och 7cm breda (samt stora som säckar!)
Det är knepigt att ha vinthund i sådana lägen.

Jag upptäckte idag att jag hade fotat bilder med exakt 8 månaders mellanrum på en viss dam...

På första bilden bor hon på kenneln.
På andra bilden har hon bott hos mig i ungefär 2½ månad.

untitled-1-copy_38114896.jpg

Vad sägs? :p

Galathea!
Jag vetefan vart jag gjort av ditt tel-nr, men jag måste få veta hyfsat snabbt (eftersom anmälningstiden går ut snart!): OM jag anmäler till Tånga Hed på SvVK-dagen, eller till Borås, är det helt säkert att jag kan bo hos dig/åka med dig då?

Jadå, vi löser det! Det blir lite trångt och mysigt i bilen bara. ;) Jag har inte heller anmält mig ännu, det är väl sista imorgon den 11e... Men vi får höras på msn så att vi båda anmäler oss bara. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka