Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)
Nu är iof Irresistible Girl ung där, men hon är fortfarade inte en grov hund.
Jag tycker att inte att en saluki ska vara "grov" öht, även om jag sett en och annan som varit det. Men det känns som om vissa många gånger eftersträvar elegans så mycket att det blir FÖR elegant och sedan försvinner könsprägeln. Jag vet inte hur många gånger jag sett en hanhund jag tagit för tik - och tikar som ser ut som om de ska gå sönder om man petar på dem. Det tycker jag inte är en rolig syn.
En tik som är grov, vilket tyvärr inte syns så tydligt här, är Zalas kusin:
(inte min bild, dock jag som ställer upp henne

)
Blir hon minsta rund så är hon stor som ett hus och hon är lika grov som vissa maskulina hanar jag mött. Hon har dock bra rörelser och är förbannat duktig på LC. Hon är toksnabb och smidig. Imponerande syn. Hon är även LC-champion.
Hane
Jag såg honom på utställningen som bilden är tagen från, och han är riktigt tung. Det var inte några "svävande, vackra, eleganta" rörelser där inte. Verkar dock som om han har LC-licens ändå. Har dock ingen aning om hur det gått för honom.
___
Tillägg: Hittade nu att han tydligen också är LC-champion, dock verkar han vara riktigt, riktigt smal när han tävlar LC, så han är ju också en sådan hund som helt klart blir "för mycket" om han blir lite rund.