VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Usch verkligen tråkigt råka ut för sånna där saker..:crazy:

Min saluki fick en pinne i ögat han med för 3veckor sen elöler så trodde nästan vi skulle få ta bort det men nu är det läkt och allt vilket är skönt.

*Halvt om halvt KL*

Nu har jag visserligen inte sett Badavies I-kull live (förutom Irresistible Girl), men av bilderna att döma:
Räknar ni verkligen dessa salukis som grova?! :eek: (okay, jag minns inte vem eller hur många av er som sa något sådant och ursäkta, jag ska hålla mig utanför sådana här diskussioner egentligen...)

Bilder tagna från uppfödarens hemsida:
hope7v.jpg

I Belive In Hope

badavie_instant_charm_04.jpg

Instant Charm

badavie_irresistible_girl_03.jpg

Irresisible Girl

Då kan vi räkna upp mina hundars skador.. :D

Zala (idag 8½ år)
Attackerad av hund - 2 dagar på djursjukhus.
Attackerad av hund - sår på halsen som inte var överdrivet trevligt.
Attackerad av hundar - sår i midjan som fick sys hos veterinär.
Klämd svans i dörr - Svans 5-10cm kortare
Juvertumör - nu bortopererad
Sedan har hon haft öronproblem vid något tillfälle och har väl haft lite småsår här och där efter att ha sprungit lite vilt i rastgårdar/skogar.

Wahidah (lite drygt 1 år gammal)
"Svamp" mellan trampdynorna i höstas som gjorde henne halt.
Sträckning som gjorde henne halt från slutet av januari till början av april.
Uppskrapade trampdynor på framtassarna.

Det är endast Pistage jag sett live (och av bilden att döma så ser verkligen inte Irresistible Girl grov ut). Men jag tycker (med min begränsade salukierfarenhet) att Pistage är av en lite grövre typ. På bilden du la in är det kanske inte så tydligt, men ser man ryggen uppifrån t.ex. så är han ganska bred. Jag tycker absolut inte att det är något negativt, snarare tvärt om, de utstrålar mer styrka på något sätt, även om de såklart fortfarande ska vara smidiga. Sedan om man öht kan kalla en saluki för grov är väl en annan sak...

(Vet inte när bilden du la upp är tagen, men tror han har växt lite sedan dess. Han är ju "bara" 3 år.)

Har du någon bild på vad du anser vara en grov saluki?

Senast ändrad av en moderator:

Nu är iof Irresistible Girl ung där, men hon är fortfarade inte en grov hund.
Jag tycker att inte att en saluki ska vara "grov" öht, även om jag sett en och annan som varit det. Men det känns som om vissa många gånger eftersträvar elegans så mycket att det blir FÖR elegant och sedan försvinner könsprägeln. Jag vet inte hur många gånger jag sett en hanhund jag tagit för tik - och tikar som ser ut som om de ska gå sönder om man petar på dem. Det tycker jag inte är en rolig syn.

En tik som är grov, vilket tyvärr inte syns så tydligt här, är Zalas kusin:
Lubah2.JPG
(inte min bild, dock jag som ställer upp henne :p)
LUBAH-1.jpg

Blir hon minsta rund så är hon stor som ett hus och hon är lika grov som vissa maskulina hanar jag mött. Hon har dock bra rörelser och är förbannat duktig på LC. Hon är toksnabb och smidig. Imponerande syn. Hon är även LC-champion.

Hane
svvk%2013-10-07%20Boden%20057.jpg

Jag såg honom på utställningen som bilden är tagen från, och han är riktigt tung. Det var inte några "svävande, vackra, eleganta" rörelser där inte. Verkar dock som om han har LC-licens ändå. Har dock ingen aning om hur det gått för honom.
___
Tillägg: Hittade nu att han tydligen också är LC-champion, dock verkar han vara riktigt, riktigt smal när han tävlar LC, så han är ju också en sådan hund som helt klart blir "för mycket" om han blir lite rund.

Senast ändrad:

Den hanen ser ju absolut grövre (och framförallt mer kompakt) ut än Pistage. Det kanske helt enkelt är så att vissa som jag skulle kalla för grova egentligen är så som de "ska" se ut, men att de ser grövre ut (såklart) jämfört med de som egentligen är "för" slanka. Jag jämför bara de hundar jag sett (i verkligheten), vilka är betydligt färre än de du sett, och jag har väl helt enkelt inte ens sett en riktigt grov saluki än.

Men som sagt så håller jag med om att de ska ha en tydlig könsprägel och utstråla både styrka och smidighet och återigen, jag tycker inte att Pistage är för grov, bara grövre än en hel del andra hanar jag sett.

Edit: Kul förressten när det kommer upp sådana här diskussioner i tråden!

Senast ändrad av en moderator:

Nu är ju saluki visserligen en ras där det SKA förekomma skillnader och variationer i typ, så att vissa är elegantare än andra är inget konstigt, men hundarna ska fortfarande vara rastypiska. Tydlig könsprägel, lätta rörelser där de kan sväva fram utan märkbar ansträngning, fjärrskådande blick, korrekt överlinje(!), välbalanserat, kraftfullt men utan överdrifter någonstans... det är en saluki för mig. Sålänge de håller sig inom de ramarna så tycker jag att de är helt okay. Det är när man börjar se "konstiga" rörelser, tomma eller korkade blickar, felaktiga överlinjer och obalans som jag ser rött.

Edit: Kul förressten när det kommer upp sådana här diskussioner i tråden!

Jag får nog hålla med, samtidigt som jag nästan har lite för starka åsikter och känslor som jag inte kan skjuta undan helt när det gäller salukin :angel: Blir jag för otrevlig får ni säga till så skärper jag mig. Jag är dock ärlig i allt jag skriver och menar varje ord, men eftersom det är internet kan det nog lätt missuppfattas, en del av det.

Ja, jag håller med att det kan vara svårt att diskutera i text ibland, men jag försöker verkligen att inte tolka in någon "ton" i texten om det inte tydligt står, utan bara läsa det som skrivs. Jag tycker det brukar vara tydligt (om man ser här på Buke t.ex.) när någon verkligen menar att vara otrevlig, men vet att det även såklart finns många som tar illa upp även om det inte var menat så. Man får väl helt enkelt ha det i åtanke.

Jo, framförallt blir det nog lätt sura miner eftersom vi som har saluki här inne trots allt har saluki av olika typer.
Mina två ser olika ut. Din ser ut på ytterligare ett annat sätt, Maddes ser ut på ett till sätt, de två nykomlingarna har andra utseenden...
Jag lovar, jag kan utan tvekan hitta saker som jag inte gillar hos samtliga salukis är i vår tråd - men, jag kan också hitta någonting hos varje hund som jag gillar. Så jag är inte helt emot någon, det vill jag inte att någon ska få för sig. Dock har jag starka åsikter.

Jo, precis, kan förstå att det kan vara känsligt när man tar upp vissa speciella hundar och diskuterar och visar bilder på. Men samtidigt är det väldigt bra och lärorikt (för mig som ännu inte är så hemma på salukins exteriör) att se bilder och konkreta exempel på olika saker.

Verkligen! Jag vet själv att jag blir sur bara någon främmande människa säger "Åh, vilka smaaala hundar!" samtidigt som jag själv kan sitta och beklaga mig för halva universum när jag hittar fel på mina damer. :angel:
Så tja, om någon vill så kan jag ju börja med att leta upp uppställningsbilder på mina egna hundar och berätta in i minsta detalj vad jag tycker om dem :p Bara som bevis på att jag är lika "elak" mot alla.

____

Åh, det här påminner mig om en sak jag (och även Niangi lite) pysslade med förut! Jag letade upp bilder på salukis, klippte ut själva salukin ur bilden och målade den helt svart. På så sätt fick man en bra bild på själva siluetten, men såg inte vad det var för hund (om man nu inte har så bra koll att man känner igen hunden ändå vill säga) Det blev lättare att snacka exteriör då.

Senast ändrad:

HA! Jag ska gå utbildning för att bli LC-funktionär! :banana::banana::banana:
Vet dock inte när än, men vi är tydligen 4-5 pers som är intresserade så nu ska de försöka hitta tider som passar! :bump:

Jag vet själv att jag blir sur bara någon främmande människa säger "Åh, vilka smaaala hundar!"

Och idag kom en granne förbi med 1½kg färskfoder som 'provsmak' med orden ' detta är bra om man vill få upp sin hund i vikt';)

Tror jag fick en pik inkörd i sidan på mig:eek::rofl:

Men gratis mat:banana:

HA! Jag ska gå utbildning för att bli LC-funktionär! :banana::banana::banana:
Vet dock inte när än, men vi är tydligen 4-5 pers som är intresserade så nu ska de försöka hitta tider som passar! :bump:

Åh vad roligt! Det skulle jag också kunna tänka mig att göra, men det kommer knappast hända här, där det knappt är några träningar ens. Du får komma hit och ordna träningar sedan då. :D

Eller så kommer du till Sthlm och tränar ;)
Men tja, jag har flera gånger funderat på att försöka bosätta mig i Göteborgsområdet, så OM det mot all förmodan blir av så :p

Idag har jag och hundarna varit på brukshundklubben. Vi råkade komma dit när de skulle ha skott-träning. Wahidah brydde sig mer om pinnar än om skott, Zala brydde sig mer om läskiga hundar än om skott. Jag tror att jag reagerade mer än dem :p Men jag har blivit så peppad på att träna nu! Det såg så KUL ut när de tränade där, trettioelva människor på samma plats.
Det tränades lydnad och agility, med schäfer, rottis, shelties, borderterrier, något litet luddigt och så stod jag med mina damer och tittade på hela spektaklet. Vad som ändå var kul var att flera människor kom fram och frågade om jag skulle vara med och jag fick intrycket av att det var väldigt trevlig stämning där. Får jag bara lyckan att ha två träningsbara hundar samtidigt så ska jag börja ta mig dit lite då och då :D

Har du någon bild på vad du anser vara en grov saluki?

Nu var inte frågan riktad till mig, men mina föräldrar har en väldigt grov saluki, nu är han även något överviktig dels p.g.a. fel foder (nu utbytt och han är sakteliga på väg neråt) och dels p.g.a ämnesomsättningsfel som bieffekt av erlichia.

DSC01574.JPG

Edit: Det är alltså det lurviga tricolortrollet jag menar, inte valpen, det är min voff, men han blir ju en bra jämförelse! :D

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka