Vinthundstråden återuppstår!

Lite drygt 6 1/2 månad gammal, och den finaste salukivalp jag kan tänka mig :love:
278576947_2254227764725591_9013537239127250077_n.jpg

278584432_2254227754725592_5474440551574535529_n.jpg

Vet inte hur stor hon är riktigt, men det kan nog vara 60cm nu och hon ligger nog på ca 16kg. Hoppas att hon inte tänker bli jättemycket större.

Fortsatt glad, glad och glad, tuffar till sig mer och mer även i lek, men lyssnar bra på både lugnande signaler och stoppsignaler såväl från mig som från andra hundar. Hon charmar alla som träffar henne och gör mig stolt och glad varje dag. Längtar SÅ tills hon kan få börja jaga trasa.
 
NU har vi varit på kappbanan för första gången :love: (eller ja, första gången för Ebrah och Lily, inte för mig)

Eftersom de måste vara ett år gamla för att springa på fasta maskinen så blev det bara släphare för Lily. Hon fattade absolut ingenting först. Jag lämnade henne till en okänd människa samtidigt som det stod hundar vid staketet och skällde på henne. Inte alls kul tyckte hon, även om trasan var lite rolig när den senare rörde sig. Hon sprang dock mest till mig, skitglad åt att hitta mig :p
Andra vändan gick det bättre, då jagade hon trasan, men sprang till mig istället för till trasan och såg inte jätteroad ut.

Vi körde därför en tredje gång mot slutet när alla var klara med släpharen. Hon hade då också fått möjlighet att stå utanför och titta på när de andra sprang och verkade tycka att det var spännande. Vi gjorde så att jag startade henne istället och struntade i att ha någon som skulle fånga henne på slutet. "TJOHOO!" sa hon, sprang som skjuten ur en kanon efter trasan, hur glad som helst och fångade den tveklöst när den stannade. Sedan vände hon, sprang till mig igen men vände för att ta trasan ytterligare en gång, ungefär som om hon skulle hämta mig också så att jag också fick vara med på det roliga :p Efter den vändan ville hon in på banan mest hela tiden, och brydde sig inte direkt om de andra hundarna på plats heller. Jag är helt övertygad om att hon kommer vara jätteglad från start nästa gång.

Ebrah, hon fick springa först raksträcka efter släphare, sedan ett varv efter fasta maskinen. Det tog henne ungefär fem sekunder att förstå att om man gick in genom ena grinden på banan, då kom man till starten. Efter det ville hon inte gå ett enda steg från starten utan hängde sig bakåt i kopplet och försökte även lägga sig om jag ville ha med henne åt "fel" håll :rofl: Hon älskar verkligen trasjakten, och det var absolut inga problem att lämna henne till annan person som startade på raksträckan så att jag kunde stå vid mål. Något enklare när hon körde helt varv och kom tillbaka till mig.

Totalt sett en välarrangerad träning, och vi ska absolut dit flera gånger. Nästa gång ska nog Ebrah få kika på startbox också. Lily får vänta med det tills hon blir riktigt, riktigt pepp på trasjakt.
 
@Red_Chili varför släppte du inte henne själv? För att fånga? Eller rvar det nån regel?

Kl
Vi ska släpa fram startboxen från vintervila och dra igång hemmaträning nästa helg!

LC-träningar har vi ordnat en gång redan, och ska iväg och dra träning igen på onsdag.

I början på juni har jag bokat hela ovalen för oss så de från vår klubb som vill får träna gratis en dag. Det är tradition.


Sen har jag sett på tävlibgskalender och orkar nog bara släpa iväg mig på finskt mästerskap och distriktmästerskap. Den tar jag en internationell tävling innan det för att få godkänt resultat till mästerskapet.

WCC-fick jag skippa pga att skendräktig hetken kommer att vara på dag 88, plus att jag jobbar i sekretariatet.


Någon annan härifrån som ska på världsmästerskap?
 
@Red_Chili varför släppte du inte henne själv? För att fånga? Eller rvar det nån regel?

Kl
Vi ska släpa fram startboxen från vintervila och dra igång hemmaträning nästa helg!

LC-träningar har vi ordnat en gång redan, och ska iväg och dra träning igen på onsdag.

I början på juni har jag bokat hela ovalen för oss så de från vår klubb som vill får träna gratis en dag. Det är tradition.


Sen har jag sett på tävlibgskalender och orkar nog bara släpa iväg mig på finskt mästerskap och distriktmästerskap. Den tar jag en internationell tävling innan det för att få godkänt resultat till mästerskapet.

WCC-fick jag skippa pga att skendräktig hetken kommer att vara på dag 88, plus att jag jobbar i sekretariatet.


Någon annan härifrån som ska på världsmästerskap?
Det blev i sista sekund lite ändrade planer så jag var där ensam. Man behövde vara en person som släppte och en som fångade och då trodde jag att det skulle vara enklast att annan släppte och jag fångade, trodde inte hon skulle tycka det var jobbigt att gå ifrån mig, men känner mig inte säker på att hon låter sig fångas hur som helst av någon okänd. Nästa gång har vi förhoppningsvis med en vän som kan hjälpa till, annars testar vi nog omvänt med att jag släpper. Många av de på banan som inte var riktigt trastända ville idag springa till husse/matte, så om husse/matte släppte hunden, tja, då sprang hunden en bit, vände och sprang tillbaka. Det ville jag inte att Lily skulle få för sig att göra.
 
Det blev i sista sekund lite ändrade planer så jag var där ensam. Man behövde vara en person som släppte och en som fångade och då trodde jag att det skulle vara enklast att annan släppte och jag fångade, trodde inte hon skulle tycka det var jobbigt att gå ifrån mig, men känner mig inte säker på att hon låter sig fångas hur som helst av någon okänd. Nästa gång har vi förhoppningsvis med en vän som kan hjälpa till, annars testar vi nog omvänt med att jag släpper. Många av de på banan som inte var riktigt trastända ville idag springa till husse/matte, så om husse/matte släppte hunden, tja, då sprang hunden en bit, vände och sprang tillbaka. Det ville jag inte att Lily skulle få för sig att göra.
Ah ok jag förstår.

Jag drog med grannens ettåriga whippet på träning helt själv i onsdags. Halvvägs mot dragmaskinen kom jag på tanken att tänk om jag inte får fast hundfan! Jag känner ju den inte alls? :crazy:

Men det gick bra, whippets stannar ju i regel vid trasan.
 
Åh vill också låta Tilda få prova på trasa! Tog upp det med min hundklubb på vår avslutning av valpkursen och tydligen höll styrelsen på att prata med ett par ställen om att få åka på studiebesök dit för att sedan förhoppningsvis kunna hyra bana och låta medlemmar med vinthundar få boka plats och följa med för att prova på LC, så blir det som en medlemsaktivitet.
 
Ah ok jag förstår.

Jag drog med grannens ettåriga whippet på träning helt själv i onsdags. Halvvägs mot dragmaskinen kom jag på tanken att tänk om jag inte får fast hundfan! Jag känner ju den inte alls? :crazy:

Men det gick bra, whippets stannar ju i regel vid trasan.
Hahah, fy! Ebrah är lite rolig, hon är tokig i trasan när den rör sig, men så fort den stannar så kommer hon lugnt till mig för då är den ju död. Om andra släpper henne så stannar hon vid trasan istället, så jag har inga problem alls med att låta andra släppa henne. Lily har ju inte ens sett en trasa innan, så jag hade ingen aning om hur hon skulle reagera. Nästa gång lär bli bättre :)
 
Hahah, fy! Ebrah är lite rolig, hon är tokig i trasan när den rör sig, men så fort den stannar så kommer hon lugnt till mig för då är den ju död. Om andra släpper henne så stannar hon vid trasan istället, så jag har inga problem alls med att låta andra släppa henne. Lily har ju inte ens sett en trasa innan, så jag hade ingen aning om hur hon skulle reagera. Nästa gång lär bli bättre :)
Hur ska Salukis reagera? Ska de stanna eller döda trasan?
 
Hur ska Salukis reagera? Ska de stanna eller döda trasan?
På LC så vill domarna gärna se att de dödar trasan, men jag tycker det är jättevanligt att de inte gör det när de blivit lite rutinerade. I början dödare de flesta trasan, sedan är det som att det tappar sin charm lite. När de jagar vilt så tar de djuret och bär tillbaka till sina människor, eller håller fast djuret, men ja de är ju inte dummare än att de förstår att en trasa inte är ett vilt djur :p
 
På LC så vill domarna gärna se att de dödar trasan, men jag tycker det är jättevanligt att de inte gör det när de blivit lite rutinerade. I början dödare de flesta trasan, sedan är det som att det tappar sin charm lite. När de jagar vilt så tar de djuret och bär tillbaka till sina människor, eller håller fast djuret, men ja de är ju inte dummare än att de förstår att en trasa inte är ett vilt djur :p
Ok, jag jag skummade snabbt i bedömningsgrunderna för saluki och förstod det så också. Så de får ju sämre poäng om de inte stannar. Jag gissar att din valp kommer att stanna vid trasan;)
 
Jag och Yara kommer till Finland! Både hon och hennes ena syster som bor i England har kvalat så det ska bli spännande.
Men vad kul! Jag får inte beblanda mig med tävlanden men kanske vi syns under nån kväll! Jag har en stuga 2km från tävlingsplatsen. Är där to-sö men jobbar som sagt med alla licensböcker och poäng så vi ska inte riktigt synas tillsammans med tävlanden så ingen tror att nån fuskar.
 
Men vad kul! Jag får inte beblanda mig med tävlanden men kanske vi syns under nån kväll! Jag har en stuga 2km från tävlingsplatsen. Är där to-sö men jobbar som sagt med alla licensböcker och poäng så vi ska inte riktigt synas tillsammans med tävlanden så ingen tror att nån fuskar.

Okej, ja det förstår jag att du inte får då. Vi är också där torsdag-söndag så någon gång borde vi stöta på varandra och kunna säga ett litet hej i alla fall :)

Det ska bli så roligt!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
106 247
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 692
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp