Vinthundstråden återuppstår!

Yara slutade på 17:e plats av 32 Salukitikar och hon fick cert. Jäklar vilket tufft motstånd, det var otroligt jämt efter första omgång (då delad 13:e plats) och som sagts tidigare var banorna väldigt tuffa och tekniska. Jag trodde nog att hon skulle springa till sig lite mer poäng i andra omgången för då tycker jag att hon sprang med mer tryck hela vägen som hon brukar. Men då var det istället svängarna som försvann när hon gasade på.

I vilket fall så är jag jättenöjd med hennes insats och vi hade hur roligt som helst.
 
Hur högt staket behöver man till Saluki eller Borzoi?
Förstår att så högt som möjligt är att föredra.
Men de som bor i samhälle/centralt har vissa regler att förhålla sig till vad som är godkänd höjd på staket. :)
 
Hur högt staket behöver man till Saluki eller Borzoi?
Förstår att så högt som möjligt är att föredra.
Men de som bor i samhälle/centralt har vissa regler att förhålla sig till vad som är godkänd höjd på staket. :)
Beror på om de ska vara ute på tomt ensamma eller om de ska vara på inhägnad (typ som hundrastgård i stadsmiljö) tillsammans med människa.

När jag har mina i hundrastgårdar och därför är med dem där, då räcker det med staket som är typ 120 eller vad nu vanligt fårstängsel är. Mina verkar dock vara lite undantag på den fronten (kanske för att jag tränar mycket med mina hundar också och dessutom kallar in dem om de skulle verka få för sig dumheter?) Flera i min bekantskapskrets vågar inte släppa sina hundar i tex tomma fårhagar ens om de har tillåtelse från markägare, just för att hundarna skuttar över. Jag också varit med om hundar som, när de är på inhägnad tomt, utan problem tagit sig över 2 meter när de fått tråkigt och helt enkelt vill ut och utforska världen lite.

Gissar att det kan gå att förebygga stakethoppande genom att bygga så att man har staket som lutar kraftigt inåt högst upp, men jag själv kommer nog aldrig våga ha dem utomhus utan uppsyn om det inte är ett tak över inhägnaden också.
 
Jag blir emellanåt så sugen på en Borzoi eller Saluki. De är oerhört fina :love:
Jag är valpsugen. Är en fantastisk salukikull i Finland på G nu. Hade jag haft minsta lilla chans att köpa valp därifrån så hade jag inte tvekat en sekund :grin: Istället får jag hålla koll på kullen (och några andra intressanta) och se om det möjligen blir en framtida partner till Lily där.
 
Jag är valpsugen. Är en fantastisk salukikull i Finland på G nu. Hade jag haft minsta lilla chans att köpa valp därifrån så hade jag inte tvekat en sekund :grin: Istället får jag hålla koll på kullen (och några andra intressanta) och se om det möjligen blir en framtida partner till Lily där.
Jag är mer sugen på en ”färdig” hund - gillar inte valptiden överdrivet :angel: Men tar dock hellre valptiden än omplacering.
Spännande med avelsplaner!
 
Jag blir emellanåt så sugen på en Borzoi eller Saluki. De är oerhört fina :love:
Hur kommer det sig att du funderar på just dem? De är ju väldigt väldigt olika :laugh:

@Red_Chili jag har ju turen att få följa kullen på riktigt nära håll. Träffar tiken några gånger i veckan. :love: väldigt fin kull även om det inte blev som det först var tänkt.
 
Jag är mer sugen på en ”färdig” hund - gillar inte valptiden överdrivet :angel: Men tar dock hellre valptiden än omplacering.
Spännande med avelsplaner!
Är du helt säker på det? :p Jag är generellt inte jätteförtjust i valpar, MEN det ska mycket till för att jag ska vilja ha en vinthundsomplacering (nu är jag visserligen kräsen generellt, men ja). Främsta anledningen till det är att det är ytterst få som tränar något med sina vinthundar. Det blir som tur är vanligare och vanligare, men jag har för dåligt tålamod med ouppfostrade hundar för att ta en omplacering före en valp och det är inte helt ovanligt att vuxna vinthundar lärt sig att de kan hoppa staket, skita i inkallningsförsök från ägaren, jaga vilt, klättra upp på bord och alla möjliga dumheter. Det är lättare att lära sådant rätt från början än att försöka få dem att sluta med något de lärt sig att lönar sig, framförallt om det de lärt sig kan resultera i jakt. Nu är ju det såklart inte alla omplaceringar som håller på så, men flera av de gånger som folk velat omplacera hundar till mig och jag frågat om sådana saker så har det visat sig vara på det sättet.

Ang avelsplaner så känns det som att Lily är/kan bli på tok för värdefull för rasen för att det ska gå att låta bli. Såklart ska det till några hälsoundersökningar (där jag inte tvekar på resultatet, men 100% kan man inte vara förrän det är gjort), hittas rätt partner till henne osv. Om inte jag själv tar en kull så kanske en pålitlig och seriös uppfödarvän skulle ha intresse av att låna i henne. Det viktigaste för mig är att man tar till vara på allt det bra med henne, förutsatt att hon nu utvecklas som jag tror att hon kommer göra. Hon är ju fortfarande väldigt ung, så eventuell(!) valpkull blir det inte förrän om ca 4-5 år.
 
Jag har tänkt flera gånger att jag ju måste skriva i den här tråden men så kommer alltid något emellan, men nu så!

Jag och min man har en whippet på 20 månader, Dunit (Bling'z Dunit). Inte vår första hund men vår första vinthund! Vi har båda varit sugna på whippet i flera år, min man växte upp med en granne som hade en supertrevlig whippet och jag har alltid beundrat vinthundarna. Att det blev whippet var mycket för att det känns som den lättaste vinthunden när man annars bara är van vid brukshundar.... ;)

Att det blev just Dunit berodde på flera saker - egentligen hade jag tänkt mig köpa en beauceron till men 2020 var det inte läge att resa utomlands pga Covid och i Sverige fanns inga kullar som jag var intresserad av. Började då titta på whippet, kollade på whippetklubbens sida och kollade sen upp de kennlar som hade gjort parningar. En del hade ingen hemsida, en del hade hemsida som var uppdaterad för 4-5 år sedan, några fanns på Facebook men det blir inte riktigt samma sak tycker jag (praktiskt efter att man köpt valp men innan vill jag kunna läsa lite mer om uppfödaren, planer, erfarenhet, tidigare kullar etc etc). Dunits uppfödare hade dock en uppdaterad sida och när jag såg att tiken tävlade i rallylydnad mästarklass och även hennes bror gjorde det så kändes det väldigt rätt.

Mailade uppfödaren och hon var trevlig och återkom med att hon satte mig på listan och skulle återkomma när valparna var födda; beroende på antal och kön kunde det finnas en hane till oss. Och så blev det - 5 hanar och 2 tikar föddes! Tikarna var blåa, hanarna var det två svarta och tre svart-vita. Jag föll direkt för de två svarta men det var uppfödaren som skulle avgöra vem som fick vilken valp.

Vi fick komma och träffa valparna när de var 5 veckor. Fånigt nog blev det nästan lika långt att åka som det hade varit att åka ner i Europa för en beauceronvalp.... dryg 110 mil enkel resa. Valparna var jättehärliga och även resten av flocken (8 vuxna) och jag fastnade hårt för en av de svarta valparna - Dunit. Han var nog den vildaste i hela kullen, även om alla var livliga och framåt. Min man såg lite tveksam ut men jag tänkte att när man är van vid brukshundsvalpar så kan inte en galen whippetvalp vara värre. :D

Nån vecka senare fick vi veta att det blev just Dunit som fick flytta till oss, jag gissar att uppfödaren tänkte som jag. ;)

Och vilken trevlig hund vi fick! Visst var han vild som valp men precis som jag trodde så var det inte värre än vilken brukshundsvalp som helst, snarare enklare. Morgontrött, sov hela natten från första dagen, tokig i mat, tokig i leksaker. Indigo fick snabbt lära sig att en whippetvalp vill ha närkontakt, något som Indi var tveksam till i början men som han så småningom fick vänja sig vid och de har blivit väldigt goda vänner.

Nu vid 20 månader är han fortfarande supertrevlig och lättsam, med undantag för bilåkning som han inte gillar. Går rätt bra vid lägre hastigheter men kör vi mycket motorväg så blir han stressad, fast bara ibland. Vissa gånger åker han en sträcka utan problem åt ena hållet men stressar åt andra, nästa gång kan det vara tvärtom på vilken sträcka han stressar. Tråkigt men verkar tyvärr inte vara helt ovanligt har jag läst i whippetgrupper på FB.

Nå, i övrigt är han en pärla. Lätt att ha att göra med, lär sig snabbt, glad och positiv till allt och alla, kampglad, träningsintresserad - vi tränar rallylydnad, hoopers och nosework, samt lite spår och uppletande på kul.

Vi visste ju inte riktigt vad vi skulle få eftersom det är vår första whippet men vi har nog haft tur; han är väldigt enkel - jag läser om whippets som måste ha rymningssäkra selar men Dunit har inte ens funderat på att försöka backa ur en sele eller ett halsband. Han hoppar inte över kompostgaller - han är generellt ganska usel på att hoppa; inte över tex agilityhinder men att hoppa över från fåtöljen till soffan tycker han är svårt och att hoppa över ett kompostgaller finns nog inte i hans värld. När han var runt 7-8 månader tyckte han att det var lite jobbigt att bli lämnad ensam (även i sällskap med Indigo) men nu är han helcool att lämna. Helt enkelt en fantastiskt trevlig liten hund och jag är SÅ glad att vi fick just honom.

Vi är tokglada i honom och vill definitivt ha fler whippet framöver. :love:


2022-02-12 19.29.51.jpg
 
Jag har inga nytagna uppställningsbilder på Dunit men här kommer en från hans 1-årsdag i höstas.

Jag tycker ju att han är liten (jämfört med beauceronerna) men tydligen är han rätt stor... runt 56 cm hög tror jag. För min del är han perfekt, när jag ska belöna med godis så är han precis på rätt höjd. :D

2021-09-03 12.20.11.jpg
 
Jag har inga nytagna uppställningsbilder på Dunit men här kommer en från hans 1-årsdag i höstas.

Jag tycker ju att han är liten (jämfört med beauceronerna) men tydligen är han rätt stor... runt 56 cm hög tror jag. För min del är han perfekt, när jag ska belöna med godis så är han precis på rätt höjd. :D

Visa bifogad fil 92066
Definitivt stor ja! :p 51cm är ju vad rasstandarden har som maxgräns. Några gånger har jag dock träffat så stora whippar att de blir nästan i höjd med mina salukis.
 
Jag har inga nytagna uppställningsbilder på Dunit men här kommer en från hans 1-årsdag i höstas.

Jag tycker ju att han är liten (jämfört med beauceronerna) men tydligen är han rätt stor... runt 56 cm hög tror jag. För min del är han perfekt, när jag ska belöna med godis så är han precis på rätt höjd. :D

Visa bifogad fil 92066
Svart är bäst! Men 56 är väldigt, väldigt stort ja! Ni mäter väl inte längre officiellt? Hur stora var föräldrarna?

Edit: Nevermind. Mamman var ju verkligen stor med 52cm:o
 
Svart är bäst! Men 56 är väldigt, väldigt stort ja! Ni mäter väl inte längre officiellt? Hur stora var föräldrarna?

Edit: Nevermind. Mamman var ju verkligen stor med 52cm:o

Nu är han förvisso inte mätt officiellt men han var hos en kompis några dagar i höstas, kompisen har whippet själv (har haft uppfödning) och hon mätte honom så gott hon kunde och fick honom till ca. 56.

I dagsläget väger han 17 kg.

Jag tycker att han är så liten! Men jag jämför ju med mina beauceroner som väger 40 kg. ;)
 
Nu är han förvisso inte mätt officiellt men han var hos en kompis några dagar i höstas, kompisen har whippet själv (har haft uppfödning) och hon mätte honom så gott hon kunde och fick honom till ca. 56.

I dagsläget väger han 17 kg.

Jag tycker att han är så liten! Men jag jämför ju med mina beauceroner som väger 40 kg. ;)
Lily väger 17,6kg :p Jag tycker hon börjar bli stoooor! (men så är hon typ 62-63cm hög nu också).
 
Nu är han förvisso inte mätt officiellt men han var hos en kompis några dagar i höstas, kompisen har whippet själv (har haft uppfödning) och hon mätte honom så gott hon kunde och fick honom till ca. 56.

I dagsläget väger han 17 kg.

Jag tycker att han är så liten! Men jag jämför ju med mina beauceroner som väger 40 kg. ;)
Det är omöjligt att mäta med annat än officiellt mått (jag råkar äga ett av tolv i Finland) så jag vet hur många cm fem folk mäter end diverse hemmamått. Står hunden lite fel kan det skilja flera cm med lite otur.

Men ja, jag tror absolut han är så stor.

Snabb? Testat race?
 
Det är omöjligt att mäta med annat än officiellt mått (jag råkar äga ett av tolv i Finland) så jag vet hur många cm fem folk mäter end diverse hemmamått. Står hunden lite fel kan det skilja flera cm med lite otur.

Men ja, jag tror absolut han är så stor.

Snabb? Testat race?
Nej, vi har inte testat, får se om vi gör det, min kompis tyckte också att vi skulle testa.
 
Hur kommer det sig att du funderar på just dem? De är ju väldigt väldigt olika :laugh:

@Red_Chili jag har ju turen att få följa kullen på riktigt nära håll. Träffar tiken några gånger i veckan. :love: väldigt fin kull även om det inte blev som det först var tänkt.
Det är deras utseende som fångat mitt första intresse, sen har jag inte satt mig in i raserna. Jag har träffat flertalet på utställning bara.
Borzoi har jag läst mig in lite mer på än Saluki. Har fastnat för deras mer kattlika sätt, med egen personlighet. Sen att det är en ras som inte är skällig är stort plus - har en hund nu som inte skäller och det vänjer man sig snabbt med :angel:
Borzoi har ett graciöst uttryck som tilltalar mig!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
105 949
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 912
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 674
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp