Vinthundstråden återuppstår!

Lurkar runt lite i den här tråden med jämna mellanrum p.g.a. att vi längre fram bestämt oss för en vinthund som andra hund i huset. Men det gäller om typ 2-3 år. Så under tiden passar jag på att samla in lite kunskap härifrån från alla er härliga vinthundsägare, det är så oerhört kul att läsa om lc och olika raser. Och om gemenskapen vinthundsintresset ger. :)

(Jag har för övrigt planer på en greyhound, hussen i huset tycker borzoi p.g.a. gullig långnäsa. :love: )
 
Idag har jag träffat en Greyhound 😍
Eller två, men jag blev lite kär i den ena 🥰

Hon var så len! Så mjuk! Är alla så?! Och så lång svans :D

(Gråter lite ikväll igen för att jag är allergisk)
Yep, de är generellt jättemjuka och med långa svansar :D Är du säker på att du är allergisk mot alla hundar? Både valpar och vuxna? Att jag frågar är för att jag vet flera som normalt sett är hundallergiska, men ändå kan fungera med vissa hundar. Ofta är också vuxna hundar mindre allergiframkallande än valpar. Det kanske är sådant du redan vet, men det vore ju synd om du undvek att ha hund i onödan! (Kan tilläggas att killen jag träffar egentligen är hundallergisk, men så länge hundarna inte slickar honom i ansiktet för mycket så är det inga problem. Däremot gick det inte bra när han följde med mig lite kort på inomhusutställning i hundhall.)

Det är deras utseende som fångat mitt första intresse, sen har jag inte satt mig in i raserna. Jag har träffat flertalet på utställning bara.
Borzoi har jag läst mig in lite mer på än Saluki. Har fastnat för deras mer kattlika sätt, med egen personlighet. Sen att det är en ras som inte är skällig är stort plus - har en hund nu som inte skäller och det vänjer man sig snabbt med :angel:
Borzoi har ett graciöst uttryck som tilltalar mig!
Tips är då att ta sig till lure coursing också :D Själv uppfattar jag många borzoier som slöa mer än kattlika :angel: (finns såklart undantag) Mycket personlighet har vinthundar generellt däremot!

Lurkar runt lite i den här tråden med jämna mellanrum p.g.a. att vi längre fram bestämt oss för en vinthund som andra hund i huset. Men det gäller om typ 2-3 år. Så under tiden passar jag på att samla in lite kunskap härifrån från alla er härliga vinthundsägare, det är så oerhört kul att läsa om lc och olika raser. Och om gemenskapen vinthundsintresset ger. :)

(Jag har för övrigt planer på en greyhound, hussen i huset tycker borzoi p.g.a. gullig långnäsa. :love: )
Kul att ni tänkt er en vinthund :D Är det kappgrey eller utställningsgrey du är intresserad av?
 
Yep, de är generellt jättemjuka och med långa svansar :D Är du säker på att du är allergisk mot alla hundar? Både valpar och vuxna? Att jag frågar är för att jag vet flera som normalt sett är hundallergiska, men ändå kan fungera med vissa hundar. Ofta är också vuxna hundar mindre allergiframkallande än valpar. Det kanske är sådant du redan vet, men det vore ju synd om du undvek att ha hund i onödan! (Kan tilläggas att killen jag träffar egentligen är hundallergisk, men så länge hundarna inte slickar honom i ansiktet för mycket så är det inga problem. Däremot gick det inte bra när han följde med mig lite kort på inomhusutställning i hundhall.)
Hon var SÅ fin 🥰

Jag vet att jag reagerat mer på valpar och ”dreglande” raser. Mitt öga gillade inte pussen jag fick tex, men det gick över!

Men också varit hemma hos folk med hund utan problem.

Jag vet inte om jag har möjlighet att ha hund heller egentligen, med mitt jobb och så. Kan iof åka hem på lunchen men ja, det blir långa dagar ensam.

Och synd om det sen visar sig att jag inte kan ha den kvar…

Har tagit ett allergitest (blodprov) som visade allergi mot katt och hund, men jag kan vara hemma hos mina föräldrar som har utekatt. Fick dock lämna bort mina två katter som bara var inomhus i min lägenhet…
 
Hon var SÅ fin 🥰

Jag vet att jag reagerat mer på valpar och ”dreglande” raser. Mitt öga gillade inte pussen jag fick tex, men det gick över!

Men också varit hemma hos folk med hund utan problem.

Jag vet inte om jag har möjlighet att ha hund heller egentligen, med mitt jobb och så. Kan iof åka hem på lunchen men ja, det blir långa dagar ensam.

Och synd om det sen visar sig att jag inte kan ha den kvar…

Har tagit ett allergitest (blodprov) som visade allergi mot katt och hund, men jag kan vara hemma hos mina föräldrar som har utekatt. Fick dock lämna bort mina två katter som bara var inomhus i min lägenhet…
Kanske kan det fungera om du är hundvakt ibland? :) Pålitliga hundvakter är guld värda, och tyvärr ovanliga.
 
Kul att ni tänkt er en vinthund :D Är det kappgrey eller utställningsgrey du är intresserad av?
Helt ärligt kommer det nog till största del bero på hur livet ser ut om 2-3 år och vilken typ som kommer må bäst hos oss efter de förutsättningar vi har då, det vi däremot vet idag är att vi kommer ha en tomt på 6000 kvadrat med angränsande skog och ett väldigt stort hus då och får vårat yrväder vi har idag ha hälsan så finns det en kompis att härja med.

Men det är ju något särskilt med kappgreyer, det lär jag ju säga.. :love:
 
Åh jag längtar så mycket efter vinthund igen! Har tidigare haft kappgrey och saluki men blev efter det hastigt och lustigt med en omplaceringsschäfer. Det har också sin charm, men jag längtar verkligen efter en mjuk men stenhård greyhound att dela livet med igen - även om det onekligen förenklar lösspringande skogspromenader när jycken själv håller koll på mig istället för tvärtom. Och visst är det häftigt att se schäfern använda sin formidabla näsa, men det slår ändå inte läckerheten av en greyhound som sätter iväg i full fart.

Passerade en urtjusig greyhound på stan häromdagen och blev alldeles tårögd. Om några år blir det en ny greyhound i det här hemmet, det är en sak som är säker!
 
20220516_165205.jpg

Vi har två kappgrey! Väldigt olika personer och också pälsen. Båda har irländska linjer, de australienska är lite annorlunda smidigare och mindre ofta)
Den på bilden har underull och är lång och rak i kroppen medan vår andra HR väldigt tunn och glansig päls utan underull och med många kala fält (lår och mage)
 
@cambodia det kan skilja på individ inom samma ras också med hur allergisk man är mot dom. Vi har ju tre whippar I familjen, och min mammas man är allergisk mot hund, katt och häst. Han tål mammas hund (som tur är 😅) och syrrans, medan han reagerar på Tilda. Inte så mycket så det blir ett stort problem, men han känner av allergin :)
 
Vägde och mätte Tilda idag, 8 månader och väger 12 kg, och ca 50 cm hög. Känns som hon blir stor! Hon har redan växt om syrrans hund som är 2,5 år och som väger ca 11,4 kg.
Ojdå, hur stora är föräldrarna?

Mina tre är ju 11, 11 och 13 kg och 46,5 47,3 och 49cm. Den största är hane.
 
Ojdå, hur stora är föräldrarna?

Mina tre är ju 11, 11 och 13 kg och 46,5 47,3 och 49cm. Den största är hane.
Vet inte, ska kolla med uppfödaren! Men de lär vara av det större slaget, 2 av tildas syskon vägde vid 6 månaders ålder ca 11-11,5 kg (tik & hane, hanen car ca 48cm), och en 16 kg (hane)! Tilda vägde också ca 11,5 kg vid 6 mån.
Tyvärr ingen information om vikt eller höjd på breed archive på föräldrarna 🤷🏻‍♀️
 
Jag kollar visserligen bara väldigt löst på rasen (brist på mer allroundiga uppfödare i min del av landet) men tycker mig se en trend att whippets i Sverige ganska ofta är större än rasstandarden anger? Jag kan tänka mig att det varierar i olika linjer men jag har precis noll koll på vad som är vad där. :o
 
Jag kollar visserligen bara väldigt löst på rasen (brist på mer allroundiga uppfödare i min del av landet) men tycker mig se en trend att whippets i Sverige ganska ofta är större än rasstandarden anger? Jag kan tänka mig att det varierar i olika linjer men jag har precis noll koll på vad som är vad där. :o
Yep, det är jättevanligt. När det väl kommer in en i rätt storlek på utställning kan de få på kritiklappen att de är små... Minns när jag var med en vän på utställning för ett gäng år sedan. Hennes whippet (en tik i precis rätt höjd enligt standard) såg ut som en liten myra jämfört med de andra i klassen.

Jag har också träffat en whippet som var ungefär i höjd med mina salukis (så den bör ha varit 60). En annan gång träffade jag två whippetägare (ett par) som egentligen hade velat ha saluki, men där det blev whippet eftersom mannen i huset ville ha en lite mindre hund. Matte och husse blev nästan lite besvärade när de träffade oss, för de insåg att skillnaden i storlek mellan deras hanar och mina tikar var så liten att de faktiskt hade kunnat ha saluki istället, om man nu bara tittat på storleken på hund.
 
Yep, det är jättevanligt. När det väl kommer in en i rätt storlek på utställning kan de få på kritiklappen att de är små... Minns när jag var med en vän på utställning för ett gäng år sedan. Hennes whippet (en tik i precis rätt höjd enligt standard) såg ut som en liten myra jämfört med de andra i klassen.

Jag har också träffat en whippet som var ungefär i höjd med mina salukis (så den bör ha varit 60). En annan gång träffade jag två whippetägare (ett par) som egentligen hade velat ha saluki, men där det blev whippet eftersom mannen i huset ville ha en lite mindre hund. Matte och husse blev nästan lite besvärade när de träffade oss, för de insåg att skillnaden i storlek mellan deras hanar och mina tikar var så liten att de faktiskt hade kunnat ha saluki istället, om man nu bara tittat på storleken på hund.

Jag funderade just på om utställningsaveln spelade in, det låter rimligt om de hundar som faktiskt är korrekt storlek får negativ kritik om det. Trist utveckling. :( Vill man ha just en stor hund så finns ju hela resten av rasgruppen, man behöver inte bygga om en av de få mindre till något annat. Nu är det främst mentaliteten som tilltalar mig hos whippet men det känns.... sådär att jag storleksmässigt lika gärna kunde välja en labrador eller nåt. :o
 
Jag funderade just på om utställningsaveln spelade in, det låter rimligt om de hundar som faktiskt är korrekt storlek får negativ kritik om det. Trist utveckling. :( Vill man ha just en stor hund så finns ju hela resten av rasgruppen, man behöver inte bygga om en av de få mindre till något annat. Nu är det främst mentaliteten som tilltalar mig hos whippet men det känns.... sådär att jag storleksmässigt lika gärna kunde välja en labrador eller nåt. :o
En labrador väger ju dock nååågot mer än en whippet :D (eller ja, jag har inte koll på vad de minsta, nättaste jaktlabbarna väger iofs) Det där med att "bygga om" raser är tyvärr jättevanligt. Tex är det många som tänker att en saluki ska vara som en utställningsgreyhound med andra öron och lite lång päls, och bara det faktum att greyhounden så tydligt är uppdelad i olika typer säger en hel del tycker jag.

När det gäller just den exteriöra skillnaden mellan de olika vinthundsraserna finns det en förvånansvärt bra text om det på vinthundsklubbens hemsida, väl värd att läsa för samtliga med vinthundsintresse: https://svvk.se/index.php/raser-inom-svvk/vad-aer-en-vinthund
 
Åh, älskar att läsa om era vinthundar. Ska vara ärlig och säga att jag förr tyckte de nästan var lite obehagliga med deras smala kroppsbyggnad, men min bild har förändras rejält och tycker nu de är riktigt eleganta och häftiga hundar, mycket tack vare era vinthundar på buke. En vinthund passar tyvärr inte in i mitt liv just nu men tycker de är ändå det är kul o höra om hur de olika raserna skiljer sig åt temperament och beteendemässigt. Även skillnader inom raser. Vad jag förstår är whippet mest ”hundlik” av de lite mer kattlika raserna. Men vilken ras är mest självständig och egen? Ni får gärna berätta era egna erfarenheter o syn, är så nyfiken
 
En labrador väger ju dock nååågot mer än en whippet :D (eller ja, jag har inte koll på vad de minsta, nättaste jaktlabbarna väger iofs) Det där med att "bygga om" raser är tyvärr jättevanligt.

Ja alltså det var främst mankhöjden jag menade, kroppsbyggnaden skiljer sig självklart stort både mellan raserna och mellan de olika typerna av labbe. Det kändes inte bra att få en skrattemoji som reaktion på min fundering så jag skippar att ställa några fler frågor.
 
Ja alltså det var främst mankhöjden jag menade, kroppsbyggnaden skiljer sig självklart stort både mellan raserna och mellan de olika typerna av labbe. Det kändes inte bra att få en skrattemoji som reaktion på min fundering så jag skippar att ställa några fler frågor.
Det var inte menat som något elakt, men jag tar bort den om den missuppfattades! Det var just det med storleken i förhållande till labbe som jag tyckte var rolig. Jag håller ju helt med dig om att det är trist hur utställningar påverkar raserna i negativ riktning.
 
Jag funderade just på om utställningsaveln spelade in, det låter rimligt om de hundar som faktiskt är korrekt storlek får negativ kritik om det. Trist utveckling. :( Vill man ha just en stor hund så finns ju hela resten av rasgruppen, man behöver inte bygga om en av de få mindre till något annat. Nu är det främst mentaliteten som tilltalar mig hos whippet men det känns.... sådär att jag storleksmässigt lika gärna kunde välja en labrador eller nåt. :o
Speciellt amerikanska linjer tenderar vara väldigt massiva.

Ser man på "brukssidan" (jag vet inte vad man kallar det på svenska) så är de ju inmixade med greyhound och är ofta enorma.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
106 154
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 924
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 686
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp