Mineur
Moderator
Åh, OM jag har! Gjorde precis en sådan resa i september förra året och det var helt fantastiskt. Framförallt var det härligt att vara på ett ställe där champagne liksom bara är ett vin i mängden, vi betalade aldrig mer än 8-10 euro för ett glas även när vi stannade och tog ett mitt på tjusiga Avenue de Champagne (som är absolut är värd att promenera längs, men främst upptas av alla de stora husen och överlag var lite mindre imponerande än jag väntat) och flaskorna vi köpte med oss hem kostade sällan mer än 20-25 euro styck.Jag puttar upp den här tråden då jag ska ut på en drömresa i sommar.
Vi ska bila till Frankrike och champagne närmare bestämt!
Mitt största problem är hur jag ska kunna välja vilka champagnegårdar vi ska besöka!
Har ni några bra tips, gärna på mindre producenter som kanske inte går att få tag på här hemma?
Först och främst tipsar jag om appen/hemsidan Rue des Vignerons där man enkelt kan se och boka besök på både stora och små producenter. Många, särskilt de små, är endast öppna för besökare om man bokat först så det kan vara bra att ha en plan.
Favoritstället för mig var P Lancelot-Royer. Det är verkligen ett "hål i väggen" i byn Cramant, men ägarna (det är en son och hans fru som tagit över det som tredje generation) är otroligt trevliga, verkade uppriktigt glada för att vi var där, och stället har en fint familjär känsla. Deras Chevalier Grand Cru är otrolig men även deras vanliga blanc de blancs är jättegod.
Borel Lucas i Étoges är också väldigt bra, framförallt flaskan de kallar La Resèrve. Även detta är ett litet, familjeägt ställe men snäppet större än ovanstående. Jag upplevde dem som snäppet mindre välkomnande, men det har nog att göra med att de förmodligen får betydligt fler besökare eftersom de ligger mittemot Château d'Étoges. Har ni möjlighet kan jag varmt rekommendera en övernattning där, otroligt fina rum och vi åt en helt fantastisk femrätters i restaurangen. Det kostar en slant, men för att vara ett slott i Champagne är det väldigt avslappnad stämning och jag och min man (som annars är lite känsliga för när det blir för snobbigt) kände oss helt bekväma.
Sedan kan jag faktiskt rekommendera den guidade turen på Mercier också. Vi gjorde den först och det var en bra introduktion till champagnens historia, samt en bra påminnelse om hur allt fungerar. Och så får man åka ett litet tåg genom deras enorma champagnekällare
Slänger också in ett tips om att stanna till i Hautvillers och promenera runt på de små gatorna, det är en jättevacker liten by med härlig utsikt över vinodlingarna.
Vi höll oss främst i området kring Épernay (som faktiskt är en ganska tråkig stad, så fort man lämnar Avenue de Champagne är det som att man kommer till en hel annan, ganska grå värld