Vintråden del II. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lightzone
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 1 725

Bukefalos 30 år!

Jag puttar upp den här tråden då jag ska ut på en drömresa i sommar.
Vi ska bila till Frankrike och champagne närmare bestämt!

Mitt största problem är hur jag ska kunna välja vilka champagnegårdar vi ska besöka!
Har ni några bra tips, gärna på mindre producenter som kanske inte går att få tag på här hemma?
Åh, OM jag har! Gjorde precis en sådan resa i september förra året och det var helt fantastiskt. Framförallt var det härligt att vara på ett ställe där champagne liksom bara är ett vin i mängden, vi betalade aldrig mer än 8-10 euro för ett glas även när vi stannade och tog ett mitt på tjusiga Avenue de Champagne (som är absolut är värd att promenera längs, men främst upptas av alla de stora husen och överlag var lite mindre imponerande än jag väntat) och flaskorna vi köpte med oss hem kostade sällan mer än 20-25 euro styck.

Först och främst tipsar jag om appen/hemsidan Rue des Vignerons där man enkelt kan se och boka besök på både stora och små producenter. Många, särskilt de små, är endast öppna för besökare om man bokat först så det kan vara bra att ha en plan.

Favoritstället för mig var P Lancelot-Royer. Det är verkligen ett "hål i väggen" i byn Cramant, men ägarna (det är en son och hans fru som tagit över det som tredje generation) är otroligt trevliga, verkade uppriktigt glada för att vi var där, och stället har en fint familjär känsla. Deras Chevalier Grand Cru är otrolig men även deras vanliga blanc de blancs är jättegod.

Borel Lucas i Étoges är också väldigt bra, framförallt flaskan de kallar La Resèrve. Även detta är ett litet, familjeägt ställe men snäppet större än ovanstående. Jag upplevde dem som snäppet mindre välkomnande, men det har nog att göra med att de förmodligen får betydligt fler besökare eftersom de ligger mittemot Château d'Étoges. Har ni möjlighet kan jag varmt rekommendera en övernattning där, otroligt fina rum och vi åt en helt fantastisk femrätters i restaurangen. Det kostar en slant, men för att vara ett slott i Champagne är det väldigt avslappnad stämning och jag och min man (som annars är lite känsliga för när det blir för snobbigt) kände oss helt bekväma.

Sedan kan jag faktiskt rekommendera den guidade turen på Mercier också. Vi gjorde den först och det var en bra introduktion till champagnens historia, samt en bra påminnelse om hur allt fungerar. Och så får man åka ett litet tåg genom deras enorma champagnekällare :D

Slänger också in ett tips om att stanna till i Hautvillers och promenera runt på de små gatorna, det är en jättevacker liten by med härlig utsikt över vinodlingarna.

Vi höll oss främst i området kring Épernay (som faktiskt är en ganska tråkig stad, så fort man lämnar Avenue de Champagne är det som att man kommer till en hel annan, ganska grå värld :p) men det finns såklart massor att utforska kring Reims också.

Åh, OM jag har! Gjorde precis en sådan resa i september förra året och det var helt fantastiskt. Framförallt var det härligt att vara på ett ställe där champagne liksom bara är ett vin i mängden, vi betalade aldrig mer än 8-10 euro för ett glas även när vi stannade och tog ett mitt på tjusiga Avenue de Champagne (som är absolut är värd att promenera längs, men främst upptas av alla de stora husen och överlag var lite mindre imponerande än jag väntat) och flaskorna vi köpte med oss hem kostade sällan mer än 25 euro styck.

Först och främst tipsar jag om appen/hemsidan Rue des Vignerons där man enkelt kan se och boka besök på både stora och små producenter. Många, särskilt de små, är endast öppna för besökare om man bokat först så det kan vara bra att ha en plan.

Favoritstället för mig var P Lancelot-Royer. Det är verkligen ett "hål i väggen" i byn Cramant, men ägarna (det är en son och hans fru som tagit över det som tredje generation) är otroligt trevliga, verkade uppriktigt glada för att vi var där, och stället har en fint familjär känsla. Deras Chevalier Grand Cru är otrolig men även deras vanliga blanc de blancs är jättegod.

Borel Lucas i Étoges är också väldigt bra, framförallt flaskan de kallar La Resèrve. Även detta är ett litet, familjeägt ställe men snäppet större än ovanstående. Jag upplevde dem som snäppet mindre välkomnande, men det har nog att göra med att de förmodligen får betydligt fler besökare eftersom de ligger mittemot Château d'Étoges. Har ni möjlighet kan jag varmt rekommendera en övernattning där, otroligt fina rum och vi åt en helt fantastisk femrätters i restaurangen. Det kostar en slant, men för att vara ett slott i champagne är det väldigt avslappnad stämning och jag och min man (som annars är lite känsliga för när det blir för snobbigt) kände oss helt bekväma.

Sedan kan jag faktiskt rekommendera den guidade turen på Mercier också. Vi gjorde den först och det var en bra introduktion till champagnens historia, samt en bra påminnelse om hur allt fungerar. Och så får man åka ett litet tåg genom deras enorma champagnekällare :D

Slänger också in ett tips om att stanna till i Hautvillers och promenera runt på de små gatorna, det är en jättevacker liten by med härlig utsikt över vinodlingarna.

Vi höll oss främst i området kring Épernay (som faktiskt är en ganska tråkig stad, så fort man lämnar Avenue de Champagne är det som att man kommer till en hel annan, ganska grå värld :p) men det finns såklart massor att utforska kring Reims också.
Men alltså, jag får ha dig som reseguide tror jag! Superbra tips för det här. Jättebra tips när vi skulle till Skottland för 2 år sedan!
Det där slottet har jag sett flera som tipsar om och jag skulle verkligen vilja bo på ett slott i Frankrike!
Jag ska absolut kolla den där hemsidan. Det finns ju så vansinnigt många champagnemakare att jag blir alldeles snurrig.

Men alltså, jag får ha dig som reseguide tror jag! Superbra tips för det här. Jättebra tips när vi skulle till Skottland för 2 år sedan!
Det där slottet har jag sett flera som tipsar om och jag skulle verkligen vilja bo på ett slott i Frankrike!
Jag ska absolut kolla den där hemsidan. Det finns ju så vansinnigt många champagnemakare att jag blir alldeles snurrig.
Haha, det hade jag till och med glömt! Man kanske skulle börja ta betalt :idea:;)

Jag kan verkligen relatera till den smått överväldigande känslan av att det finns SÅ mycket och SÅ många möjligheter. Personligen kände vi oss ganska nöjda efter de tre besöken jag nämnde i mitt inlägg (sedan stannade vi till på Nicolas Feuillatte också bara för att det var på vägen, men då gick vi bara in i butiken), det blir ju ganska lätt samma story som berättas på ungefär samma sätt och sedan var det rätt skönt att ha tid att bara strosa runt i de olika byarna. Men jag hade nog gärna besökt en till mindre producent egentligen, om jag bara haft tid och vetat vilken vi skulle satsa på.

Haha, det hade jag till och med glömt! Man kanske skulle börja ta betalt :idea:;)

Jag kan verkligen relatera till den smått överväldigande känslan av att det finns SÅ mycket och SÅ många möjligheter. Personligen kände vi oss ganska nöjda efter de tre besöken jag nämnde i mitt inlägg (sedan stannade vi till på Nicolas Feuillatte också bara för att det var på vägen, men då gick vi bara in i butiken), det blir ju ganska lätt samma story som berättas på ungefär samma sätt och sedan var det rätt skönt att ha tid att bara strosa runt i de olika byarna. Men jag hade nog gärna besökt en till mindre producent egentligen, om jag bara haft tid och vetat vilken vi skulle satsa på.
Vi ska försöka boka rundtur på nån an dom stora husen. Men sen försöka hitta mindre tillverkare.
Jag ska absolut kolla upp din favorit, tänker att det är roligt för dom om man kommer på rekommendation.

Vi ska försöka boka rundtur på nån an dom stora husen. Men sen försöka hitta mindre tillverkare.
Jag ska absolut kolla upp din favorit, tänker att det är roligt för dom om man kommer på rekommendation.
Ja verkligen, vi var själva där på en släktings rekommendation och de blev så glada när vi sa det eftersom de inte direkt marknadsför sig utöver den där appen jag nämnde.

@Malin_L Om du vill utanför det traditionella så är Aÿ-Champagne väldigt fint och en liten stad värt ett besök.
Champagne A.Lété är ett trevligt hus med prisvärd och god Champagne.

Våra favoriter har sin champagne gård i Montgueux. Champagne Gérard Lassaigne. Åker ni dit blir ni inte besvikna. ♥️ Då kan man passa på att besöka Troeys. En stad man inte bör missa.
Och då snuddar man Borgogne med de mesta fantastiska vi gårdarna. Men det kanske är en annan resa för er. Jag har rest mest överallt i Frankrike om man vill ha tips. 😊

@Malin_L Om du vill utanför det traditionella så är Aÿ-Champagne väldigt fint och en liten stad värt ett besök.
Champagne A.Lété är ett trevligt hus med prisvärd och god Champagne.

Våra favoriter har sin champagne gård i Montgueux. Champagne Gérard Lassaigne. Åker ni dit blir ni inte besvikna. ♥️ Då kan man passa på att besöka Troeys. En stad man inte bör missa.
Och då snuddar man Borgogne med de mesta fantastiska vi gårdarna. Men det kanske är en annan resa för er. Jag har rest mest överallt i Frankrike om man vill ha tips. 😊
Tack för tipsen! Ska kolla upp dom absolut!

Vilket är det bästa alkoholfria bubblet tillgängligt på Systemet i ert tycke? Som smakar riktigt vin alltså, inte nå saft.

Kan även motta förslag på riktigt bra halvflaskor med alkohol under 400kr.

Ska fira min första betalda publicering 🥳.

Firar in semestern med att öppna två väldigt goda, och extremt olika, blanc de blancs.

M. Cousinat 2016 en silkeslen historia av mineral, vita blommor, vit choklad, macademianötter och frukt. En dröm.
Drack till färska räkor, Beaufort och Itche Bai.

Vve Fourny & Fils, hård, salt sten, massor med mineral, citrus. Men fantastisk, både själv och till västerbottenost, gruyere och rökta räkor!

Det är så sjukt kul (och gott :D) med champagne :love:

IMG_7532.webp

Jag puttar upp den här tråden då jag ska ut på en drömresa i sommar.
Vi ska bila till Frankrike och champagne närmare bestämt!

Mitt största problem är hur jag ska kunna välja vilka champagnegårdar vi ska besöka!
Har ni några bra tips, gärna på mindre producenter som kanske inte går att få tag på här hemma?
Ayala. Om Bollinger är maskulinitet är Ayala den kvinnliga motparten var beskrivningen på en Ayala champagneprovning (De blev uppköpta av grannen Bollinger efter andra världskriget). Så otroligt trevliga viner!

Annars blir det riedel veritas, antingen sauvignon blanc eller old world syrah när jag och sambon dricker bubbel.
De är magiska, men läskiga 😅

Helt ärligt, så, så inte värda 🙈

Våra "finglas" till dyrare, mer exklusiva viner och tillfällen är alla ur Riedel Veloce serien, som ju är lika Veritas, men med lite annorlunda form, dock samma superlånga stam och väldigt tunt, skört glas.

Allt gott så? NÄÄÄJ! :rage:

Min make hade nyss sönder glas nr 4, ev 5 i räkningen senast förrförra helgen när han var lite oförsiktig. Dessutom har Riedel slutat med att ersätta söndriga glas gratis, och verkar dessutom ha slutat producera just den serien...Jag.Blir.Galen 🫠

Helt ärligt, så, så inte värda 🙈

Våra "finglas" till dyrare, mer exklusiva viner och tillfällen är alla ur Riedel Veloce serien, som ju är lika Veritas, men med lite annorlunda form, dock samma superlånga stam och väldigt tunt, skört glas.

Allt gott så? NÄÄÄJ! :rage:

Min make hade nyss sönder glas nr 4, ev 5 i räkningen senast förrförra helgen när han var lite oförsiktig. Dessutom har Riedel slutat med att ersätta söndriga glas gratis, och verkar dessutom ha slutat producera just den serien...Jag.Blir.Galen 🫠
Aj aj 😅
Veloce har vi till Bordeaux, de är LÄSKIGA 🙈

Nu är vi hemma från våran resa i Champagne. Det har varit en resa med mycket upp och nergångar.
Jag försökte kontakta några tillverkare i förväg för att höra om vi kunde komma på besök men dom få svaren jag fick var nej och dom andra svarade inte alls.
Så man kan säga att resan började i uppförsbacke.

Väl på plats tog vi mod till oss och åkte och knackade på och vi blev väl emottagna på dom flesta ställena.
Tyvärr har det blivit så att dom måste börja skörda nästan två veckor tidigare på grund av vädret så många var i full förberedelse för det och hade inte tid med besökare. Så ska man åka skulle jag rekommendera tidigare eller senare än augusti.

Där vi har fått fatt på någon och provat har dom varit väldigt generösa och det har verkligen inte varit några problem att få testa olika av deras champagner.
Sen är det svårt när man sitter där och provar några olika, samtidigt som dom står och tittar på och man ska komma fram till något vettigt.

Men trots att det inte blev riktigt som planerat och vi inte kunde besöka dom jag hade tänkt från början så blev det bra och vi kom hem med massa kul!
22800.webp

Nu är vi hemma från våran resa i Champagne. Det har varit en resa med mycket upp och nergångar.
Jag försökte kontakta några tillverkare i förväg för att höra om vi kunde komma på besök men dom få svaren jag fick var nej och dom andra svarade inte alls.
Så man kan säga att resan började i uppförsbacke.

Väl på plats tog vi mod till oss och åkte och knackade på och vi blev väl emottagna på dom flesta ställena.
Tyvärr har det blivit så att dom måste börja skörda nästan två veckor tidigare på grund av vädret så många var i full förberedelse för det och hade inte tid med besökare. Så ska man åka skulle jag rekommendera tidigare eller senare än augusti.

Där vi har fått fatt på någon och provat har dom varit väldigt generösa och det har verkligen inte varit några problem att få testa olika av deras champagner.
Sen är det svårt när man sitter där och provar några olika, samtidigt som dom står och tittar på och man ska komma fram till något vettigt.

Men trots att det inte blev riktigt som planerat och vi inte kunde besöka dom jag hade tänkt från början så blev det bra och vi kom hem med massa kul!
Visa bifogad fil 189423
Vilken DRÖM :love:

Hemma från Sardinien, vi tänkte köpa med oss 3-4 flaskor hem.
Det blev 9st men vem räknar :angel:

En upptäckarhöst på rödvinsfronten väntar!

Liknande trådar

• R
    Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat