Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Fått tummen ur och smakat min flaska Bread & Butter Chardonnay. Vilket roligt vin! Det är uppenbart redan vid första sniffern att det inte är en europe. Den är intensivt kryddig, örtig och fruktig och har noll av den oljiga eksmaken som jag hade förväntat mig. Kommer köpa igen för absolut prisvärt och ett vin som får mig på gott humör. Ett svulstigt amerikanskt too much :laugh:.

Låter som nåt för mig. Älskar såna där "tjocka" Chardonnay...
 
Ok. Hur är Naturvin uppmärkt på bolaget? :o Ser mest bara Vegan, Ekologiskt och Fairtrade...
De är inte uppmärkta, och det står ibland på flaskan men inte alltid. Det finns få naturviner i fasta sortimentet, de flesta hittar du i beställningssortimentet eller under tillfälliga släpp.

Ett tips är Meinklang Naken Grüner Veltliner. Ett lätt vitt naturvin från Österrike som drar lite åt det orangea hållet och finns i fasta sortimentet.

För rödvin utan tanniner skulle jag kolla efter vin gjort på Pinot Noir, och välja lite dyrare viner typ 150kr och uppåt.
 
De är inte uppmärkta, och det står ibland på flaskan men inte alltid. Det finns få naturviner i fasta sortimentet, de flesta hittar du i beställningssortimentet eller under tillfälliga släpp.

Ett tips är Meinklang Naken Grüner Veltliner. Ett lätt vitt naturvin från Österrike som drar lite åt det orangea hållet och finns i fasta sortimentet.

För rödvin utan tanniner skulle jag kolla efter vin gjort på Pinot Noir, och välja lite dyrare viner typ 150kr och uppåt.

Aha, ja jag misstänkte det då det inte finns nån känd symbol på hylletiketterna...

Ska kolla på det :)

Ja, jag älskar Pinot Noir :heart Jag dricker sällan flaskvin då jag är ensam, så brukar köpa box för att det är enklast att ta ett glas bara. Ska se vad jag hittar...
 
IMG_20210701_190031805.jpg

Ska bjuda på middag i morgon vilken ska man välja till entrecote?
 
Jag gillar också pinot noir men vill gärna köpa europeiska viner. Många jag gillar har varit amerikanska, och något chilenskt. Har ni något tips?
 
Sådär. Efter att ha blivit käftsmällad av American Bastard var den här lite tam. En god Pinot Noir, men inget speciellt. Smått besviken tyvärr.
Jag köpte en idag så jag ska också testa :D
Men tråkigt att den inte var i klass med amerikanaren. Det är ju ofta så just med pinoten tycker jag. Tyvärr. Men mottar gärna fortsatta tips på européer!
 
Jag köpte en idag så jag ska också testa :D
Men tråkigt att den inte var i klass med amerikanaren. Det är ju ofta så just med pinoten tycker jag. Tyvärr. Men mottar gärna fortsatta tips på européer!

Den var inte dålig, men eftersom den ligger i vad jag betraktar som övre prisklassen så hade jag lite högre förväntningar. Ska bli intressant att höra vad du tycker om den!
 
Jag köpte en idag så jag ska också testa :D
Men tråkigt att den inte var i klass med amerikanaren. Det är ju ofta så just med pinoten tycker jag. Tyvärr. Men mottar gärna fortsatta tips på européer!
Jag föredrar oftast franska eller framförallt tysk pinot noir (då heter den spätburgunder) framför den mer fylligare amerikanska varianten.

En ständig favorit är detta naturvin av en kvinnlig vinmakare:

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/julia-bertram-7986201/

4620284_400.png


Du hittar de bästa i tillfälligt sortiment eller beställningssortimentet.

Ett av de godaste jag druckit finns att beställa som privatimport från Pompette:

2017 Bourgogne Rouge, Caroline Bellavoine​

Köpte nyligen tre flaskor och det är väldigt prisvärt med tanke på vad man får (229kr flaskan). Också naturvin och kvinnlig vinmakare men denna gång från Frankrike.
 
Jag föredrar oftast franska eller framförallt tysk pinot noir (då heter den spätburgunder) framför den mer fylligare amerikanska varianten.

En ständig favorit är detta naturvin av en kvinnlig vinmakare:

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/julia-bertram-7986201/

4620284_400.png


Du hittar de bästa i tillfälligt sortiment eller beställningssortimentet.

Ett av de godaste jag druckit finns att beställa som privatimport från Pompette:

2017 Bourgogne Rouge, Caroline Bellavoine​

Köpte nyligen tre flaskor och det är väldigt prisvärt med tanke på vad man får (229kr flaskan). Också naturvin och kvinnlig vinmakare men denna gång från Frankrike.
Just den har jag inte provat, tack!
Gillade Weingut Julius spätburgunder, har du provat den? Tänkte om den är i samma stil.
Franska har jag föredragit från Loire över Bourgogne men är öppen för att testa alla tips! :D
 
Just den har jag inte provat, tack!
Gillade Weingut Julius spätburgunder, har du provat den? Tänkte om den är i samma stil.
Franska har jag föredragit från Loire över Bourgogne men är öppen för att testa alla tips! :D
Jag har testat den och tyckte den var helt okej men inget jag köper igen, men det är lite samma stil ja 😊
 
Jag föredrar oftast franska eller framförallt tysk pinot noir (då heter den spätburgunder) framför den mer fylligare amerikanska varianten.

En ständig favorit är detta naturvin av en kvinnlig vinmakare:

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/julia-bertram-7986201/

4620284_400.png


Du hittar de bästa i tillfälligt sortiment eller beställningssortimentet.

Ett av de godaste jag druckit finns att beställa som privatimport från Pompette:

2017 Bourgogne Rouge, Caroline Bellavoine​

Köpte nyligen tre flaskor och det är väldigt prisvärt med tanke på vad man får (229kr flaskan). Också naturvin och kvinnlig vinmakare men denna gång från Frankrike.
Det jag älskar med pinot är att den tar så mycket smak beroende på odlingsställe. Mycket sol och hetta ger jordgubbstoner, nordligare klimat ger en helt annan stramhet. Provat en från Spanien som smakade lavendel och viol och ett par från Oregon som var mer i centraleuropeisk stil :). Himla roligt tycker jag.

Jag är liksom du förtjust i spätburgunder men kan ändå uppskatta de mer lättsamma sorterna, särskilt som ett sällskapsvin eller till enkel mat.

Klickade hem en flaska av naturvinet, har du något tips på hur man får tag på det andra?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp