Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Det är väldigt tråkigt att deras mousserande inte finns längre, det var nära champagnesmak för en bråkdel av pengarna. Deras Facile är också bra (eller var det när jag drack den för några år sedan, jag dricker inte så mycket vitt).
Ah, vad synd på mousserande. Älskar ju mousserande :angel:

Men den andra lät också väldigt god, får ta och prova snarast. Nu när jag plötsligt fått upp ögonen för vitt igen :d
 
A6FFC671-585B-43BA-AE26-785BBE37248C.jpeg


Japp, detta var gott och klunkigt! 50% Pinot Noir, 50% Gamay från Loire. Blev bra! Gillar rött därifrån, de är ofta friska och josiga.
 
Ja eller juiciga om man hellre vill stava så.
En del skriver så om vin som är väldigt fruktigt, ofta åt det lite syrliga hållet och i princip utan strävhet (tanniner) och med tydlig smak av frukt exempelvis jordgubb, mango eller liknande.
Vanligt inom naturvinsvärlden att benämna vissa viner så, oftast lätta röda men även vissa orangea viner kan vara josiga.
 
Ja eller juiciga om man hellre vill stava så.
En del skriver så om vin som är väldigt fruktigt, ofta åt det lite syrliga hållet och i princip utan strävhet (tanniner) och med tydlig smak av frukt exempelvis jordgubb, mango eller liknande.
Vanligt inom naturvinsvärlden att benämna vissa viner så, oftast lätta röda men även vissa orangea viner kan vara josiga.
Efter massvis med år inom bolaget har ja aldrig hört just josig om vin måste ja erkänna. Skulle nån sagt de som förklaring att dom ville ha hade ja iof letat efter ett mjukt bärigt lättdrucket (blaskigt enligt mina smaklökar 🙈) men man lär sig saker varje dag !! Tackar!!
 
Efter massvis med år inom bolaget har ja aldrig hört just josig om vin måste ja erkänna. Skulle nån sagt de som förklaring att dom ville ha hade ja iof letat efter ett mjukt bärigt lättdrucket (blaskigt enligt mina smaklökar 🙈) men man lär sig saker varje dag !! Tackar!!
Bolaget är lite sega på det här med naturvin så det är säkert därför, det är främst inom den världen josigt förekommer som beskrivning 😄
 
Josig för mig skulle vara nått negativt..

Så kan det ju vara med mycket. Brettigt är tex något jag ofta älskar, men för många andra skulle det vara väldigt nära defekt...

(Sen tycker jag väl inte att det är helt solklart vad som avses, mer än att det inte lär vara något tanninigt.)
 
Har en kollega som är naturvinsfantast enligt egen utsago.. sååå ny ska ja kolla läget om hon vet va josigt är 😆
Finns en vinimportör som då och då släpper vinlådor under namnet Lätt & Josigt 😄 Brukar vara riktigt bra och goda viner för den som vill testa på den stilen ☺️ Men som du skrev tidigare är det ofta under Mjukt och Bärigt dessa viner hamnar.

941D73E4-6D3C-4B63-A5F4-FABB4BF53AEA.png

Nr 57512 på systemet
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp