"Virgin River-natur" i Sverige?

Skriver upp Abisko på önskelistan. Men ser inte att det verkar finnas så mycket djupa skogar där?
Ju längre norrut du kommer desto mindre blir träden, så är du ute efter stora träd och djupa skogar blir nordligaste fjällkedjan fel, men visst finns det djupa skogar även i fjällen. Svea Skog, förbannat vare dess namn, har inte hunnit hugga bort all 500-årig skog ännu.

1702210242406.png
 
Jag vill faktiskt slå ett otippat slag för Dalsland! I mycket mindre format än Nordamerika (eller svenska fjällen) såklart men med djupa dalar, fina små forsar, sjöar och mycket skog. Bildgoogla! Spetsiga bergstoppar finns det inte men det blir nog svårt att åstadkomma i Sverige 😉

Jag behöver inte spetsiga bergstoppar, men gärna berg och massor av skog, forsar och skogssjöar!
 
Det är inte dyrt att flytta till Norge. Lönerna är högre så även om maten här är dyrare blir det inte högre del av lönen som går åt till mat (bortsett från att mataffärerna ute på landet har... minst sagt begränsat utbud). Elen subventioneras så vi betalar bara 10% över 75 öre/kWh.

Klart värt flytten 😁 (Bilden är från Vang i Valdres, med utsikt mot Jotunheimen).

Du har faktiskt satt igång tankar hos mig med din flytt 😉 Men jag får inte riktigt ordning på kostnaderna där. Medellönen ligger ca 10000 över min ordinarie lön, försvinner den helt i de ökade kostnaderna? Jag tror jag relativt lätt kan få ett bussjobb i Norge med, så just det skulle inte vara några problem.
Men det här!! 😍😍
Screenshot_20230823_101645_Samsung Internet.jpg
 
Du har faktiskt satt igång tankar hos mig med din flytt 😉 Men jag får inte riktigt ordning på kostnaderna där. Medellönen ligger ca 10000 över min ordinarie lön, försvinner den helt i de ökade kostnaderna? Jag tror jag relativt lätt kan få ett bussjobb i Norge med, så just det skulle inte vara några problem.
Men det här!! 😍😍Visa bifogad fil 133999
Runt Arvika finns många likande leder
 
Höga kusten verkar jättefint! Bara lite osäker på fukten där. Som busschaufför är man ju lite nördig på väglaget vintertid 😎
Fukt? Det brukar va bra vintervägar där :) Det är fantastiskt vackert med mysiga småvägar att puttra runt på sommartid(vintern funkar väl också men finns mycket loppisar och sånt lite här och var på sommaren). Snäppet söderut, Sundsvall, har vi mer besvär men då är det mest att en del år blir det mycket is.
 
Det är just fukten jag vill ifrån, annars kan jag ju lika gärna bo kvar här.
Ragundadalen i Jämtland? Vacker natur, berg och älv, några naturreservat, en geopark och en thailändsk paviljong. Bra pris på hus. Bussar till Sundsvall och Östersund går till/genom dit så kan ju finnas jobb där. Finns en westernranch också :D Du är välkommen upp om du vill kika runt lite!
 
Trakten kring Muddus är tilltalande om man vill ha fjällnära skog. Som resemål är tex Gällivare och Dundret också väldigt tillgängligt och tilltalande. Spetsiga barrträd på vägen upp, och sen ser man långt från toppen. ❤️


Jag har bättre bilder på andra telefonen, men det här är på väg mot stora sjöfallet.
IMG_20210729_200544_763.jpg


Beroende på vad det är man är ute efter kan man även få en liknande känsla i delar av Bohuslän. Djupa, klippiga skogar och här och där öppna fält och vackra vattendrag. Men storslagenheten i BC är såklart i en klass för sig.
 
Senast ändrad:
Du har faktiskt satt igång tankar hos mig med din flytt 😉 Men jag får inte riktigt ordning på kostnaderna där. Medellönen ligger ca 10000 över min ordinarie lön, försvinner den helt i de ökade kostnaderna? Jag tror jag relativt lätt kan få ett bussjobb i Norge med, så just det skulle inte vara några problem.
Men det här!! 😍😍Visa bifogad fil 133999
I området där vi bor ligger normalhyran för litet hus eller stor lägenhet med bra standard på ca 7000:- plus el. Det finns gott om små mataffärer men alla har samma utbud men egen EMV, priserna är desamma i alla butikerna och som svensk saknar jag definitivt möjligheten att köpa rena råvaror på storpack... Vi är vi två vuxna och äter för ca 4000 kr/månaden. Äter man ute blir det snabbt -svindyrt-, så vi undviker det. Bakar eget bröd och köper det mesta köttet direkt från producent.

Köpa hus där vi bor är ganska dyrt pga turistområde, och de flesta hus är antingen enorma och med fantastiskt hög standard, eller 70-80 tal i stort behov av renovering. Pratar man med folk och håller ögonen öppna i facebookgrupper för bostadsaffärer så dyker det upp massor av pärlor som står tomma som går att hyra, men iaf här i trakten sker nästan allt muntligt via kontakter. Det finns bra lösningar med lån för bostad, även om man inte får vanligt banklån. Vår erfarenhet här är att man blir oerhört varmt välkomnad som inflyttad, och serviceutbudet är jättebra jämfört med svensk glesbygd.

Vi ångrar inte flytten en sekund :heart
 

Liknande trådar

Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
456
Senast: Yeah but
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 268
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 868
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp