Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Tack! Det är ju faktiskt rätt enkelt, kan man sticka slätstickning så kan man sticka tröja på rundsticka❤️

Det där är ju rena grekiskan för mig, men jag har börjat googla på hur man kan lära sig sticka! Både videor, böcker och kurser. Tror video funkar bra för min del, osäker dock på vad som behöver köpas in. :)
 
Har du tips om var jag kan hitta längre? Har googlat och alla ser ut att vara lika långa.
Min erfarenhet är att det är kortare kablar som har kortare stickor. Jag har skickat efter från Adlibris, både deras egna märke och Addi (mitt favorit märke) då har stickorna varit i bra längd. Men då har kabeln varit minst 80 cm. Men jag vet inte om det bara är tur eller inte, jag har också försökt hittat info om stickornas längd, men utan framgång.
 
Nästa tröja är på gång! En Alasuq polar i från vildmarkströjor. Går ruggigt snabbt att sticka eftersom garnet är tjockt och stickas på strl 6.
Har gjort bålen och precis börjat på ärmarna!
 

Bifogade filer

  • A9E4A768-1258-4A2B-9DBB-C16325CAF6F5.jpeg
    A9E4A768-1258-4A2B-9DBB-C16325CAF6F5.jpeg
    686 KB · Visningar: 100
Min erfarenhet är att det är kortare kablar som har kortare stickor. Jag har skickat efter från Adlibris, både deras egna märke och Addi (mitt favorit märke) då har stickorna varit i bra längd. Men då har kabeln varit minst 80 cm. Men jag vet inte om det bara är tur eller inte, jag har också försökt hittat info om stickornas längd, men utan framgång.
Dessvärre är det inte så på den aktuella stickan som är 100 cm, men om det finns i andra märken får jag gå till butiker och jämföra.
 
Det där är ju rena grekiskan för mig, men jag har börjat googla på hur man kan lära sig sticka! Både videor, böcker och kurser. Tror video funkar bra för min del, osäker dock på vad som behöver köpas in. :)
Börja med att bestämma dig för vilken tröja du vill sticka. Köp rekommenderat garn och rekommenderade stickor. Gör en provlapp så att du kan se om du får rätt antal maskor per 10cm. Om det är rätt så är det bara att sticka på! Annars kanske du får byta storlek på stickorna för att få rätt antal maskor. :)
 
Börja med att bestämma dig för vilken tröja du vill sticka. Köp rekommenderat garn och rekommenderade stickor. Gör en provlapp så att du kan se om du får rätt antal maskor per 10cm. Om det är rätt så är det bara att sticka på! Annars kanske du får byta storlek på stickorna för att få rätt antal maskor. :)

Tack för tips! Men kan man verkligen börja med en tröja som nybörjare? Inbillade mig en introduktionsrit innehållandes 67 grytlappar, 31 strumpor och 18 halsdukar innan. :D
 
Tack för tips! Men kan man verkligen börja med en tröja som nybörjare? Inbillade mig en introduktionsrit innehållandes 67 grytlappar, 31 strumpor och 18 halsdukar innan. :D
Japp det kan man. Jag hade inte stickat sedan slöjden och började med en islandströja Järbo o six och bytte dessutom ut mönstret på den. Augusti 2021.
Med fasit i hand så passade den inte riktigt då mönstret var anpassat för män men sedan dess har det blivit några host flera.
 
Tack för tips! Men kan man verkligen börja med en tröja som nybörjare? Inbillade mig en introduktionsrit innehållandes 67 grytlappar, 31 strumpor och 18 halsdukar innan. :D
Efter halsduken då du hittat ditt handlag är det en bra idé att testa vantar. De är okomplicerade och tar inte så lång tid, det svåraste är att göra tummen. Sen när man fått lite kläm på det är det inte jättesvårt med sockor, det gäller bara att hitta ett bra mönster.
 
Hittade ett garn jag gillade for halva priset for nagra ar sedan. "Sa himla snyggt" tankte jag, "jag tar tillrakligt for en troja ... undrar hur mycket det kan vara?"

Jag borjade pa en troja nar jag, och satte igang. Efter att ha stickat hur mycket som helst insag jag att det inte alls skulle bli bra, men da jag gillade garnet repade jag nogsamt upp och nystade upp det hela.
Forra vintern stickade jag en hel troja, men insag nar jag sydde ihop den att den blev nastan vidare an lang :mad: och inte alls skulle passa mig. Sa nu har jag just spederat ett par kvallar pa att repa upp den, och har nyss borjat pa en vast. (Ni ska se att det blir en tumme kanske) Jag har redan repat upp och borjat om 🙄 jag brukar inte vara sa har talmodig ... men jag SKA anvanda garnet. So there!
 
Smakråd önskas se bildtext.
 

Bifogade filer

  • FF31ECB8-5E43-46AD-A17E-A5D2381BD2FF.png
    FF31ECB8-5E43-46AD-A17E-A5D2381BD2FF.png
    358,7 KB · Visningar: 66

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 507
Senast: Lobelia
·
Svar
1 028
· Visningar
54 121
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
487
Senast: gullviva
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
225
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp