Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Förra vintern provade jag på att lära mig sticka. Behöver någonting att fokusera hjärnan på istället för att glo i telefonen... Har en svägerska som är sjukt duktig på att sticka och gör sååå fina grejer :love: älskade dessutom att hitta fina garner att köpa. Men fick aldrig stickningen att fungera. Blev bara stressad och spänd i händer/axlar. Fick inget flyt och bara tappade stickor, maskor, det blev för hårt och för löst och bara blöö :meh: blev mest irriterad. Men nu när vintern kommer med långa kvällar så känner jag ändå att jag vill göra något. Råkade se något klipp på Youtube om påtning/quick knit/loom knitting. Kan det vara något som passar mig tro? :confused: är det lättare än vanlig stickning? Vill typ kunna göra egna mössor, sockor, vantar.
Jag använder en virkkudde för att avlasta nacke och axlar. :)

https://hobbii.se/virkkudde-deluxe
 
Jag stickar vidare på tubhalsduken

9D94B5C7-09C4-4C2C-AD6B-31396B7EE145.jpeg
 
Förra vintern provade jag på att lära mig sticka. Behöver någonting att fokusera hjärnan på istället för att glo i telefonen... Har en svägerska som är sjukt duktig på att sticka och gör sååå fina grejer :love: älskade dessutom att hitta fina garner att köpa. Men fick aldrig stickningen att fungera. Blev bara stressad och spänd i händer/axlar. Fick inget flyt och bara tappade stickor, maskor, det blev för hårt och för löst och bara blöö :meh: blev mest irriterad. Men nu när vintern kommer med långa kvällar så känner jag ändå att jag vill göra något. Råkade se något klipp på Youtube om påtning/quick knit/loom knitting. Kan det vara något som passar mig tro? :confused: är det lättare än vanlig stickning? Vill typ kunna göra egna mössor, sockor, vantar.
Jag har hållt på med loomknitting i flera år. Har gjort en hel del, både mössor, sockor och halsdukar. Även gjort några handledsvärmare.
Jag tycker det är väldigt lätt att använda sig av och lätt att lägga undan vid uppehåll. Smidigt att hålla på med framför tvn är det också.
Jag har lärt mig massor av Loomahats guider på Youtube. Både olika tekniker och mönster. Väldigt bra guider att följa har hon också på olika projekt.

Tycker jag har haft nytta av att börjat med loomknittingen och med det fått in grundtänket. Har nytta av det nu när jag börjar mig på mer med virkning och i framtiden görs ett försök med stickning, som jag tyckte var roligast på syslöjden en gång i tiden.
 
Jag har hållt på med loomknitting i flera år. Har gjort en hel del, både mössor, sockor och halsdukar. Även gjort några handledsvärmare.
Jag tycker det är väldigt lätt att använda sig av och lätt att lägga undan vid uppehåll. Smidigt att hålla på med framför tvn är det också.
Jag har lärt mig massor av Loomahats guider på Youtube. Både olika tekniker och mönster. Väldigt bra guider att följa har hon också på olika projekt.

Tycker jag har haft nytta av att börjat med loomknittingen och med det fått in grundtänket. Har nytta av det nu när jag börjar mig på mer med virkning och i framtiden görs ett försök med stickning, som jag tyckte var roligast på syslöjden en gång i tiden.
Jag beställde faktiskt ringar och ett lite tjockare garn så får vi se 😁 blir väl en mössa till att börja med. Men jag antar att man inte kan få lika fina mönster med loomknitting som med vanlig stickning? Tycker jag hittar så lite info och mönster.
 
Jag tycker att virkning är både skonsammare än stickning och inte lika känsligt för tekniska misstag.

Jag tänkte säga samma sak. Testa på iallafall.
Jag har ibland problem med nacke och armbågar när jag virkar men jag sitter dåligt. Man ska sitta skönt och placera sitt verk på rätt sätt.
Jag har en förmåga att dra det närmare och närmare ansiktet. Inte för att se bättre utan jag spänner armarna. Slappnar jag av i armbågar och nacke är det skonsammare.
 
Jag tänkte säga samma sak. Testa på iallafall.
Jag har ibland problem med nacke och armbågar när jag virkar men jag sitter dåligt. Man ska sitta skönt och placera sitt verk på rätt sätt.
Jag har en förmåga att dra det närmare och närmare ansiktet. Inte för att se bättre utan jag spänner armarna. Slappnar jag av i armbågar och nacke är det skonsammare.
Jag gör så när jag broderar. Tror det åtminstone delvis har med ålder och syn att göra. Blir lite bättre med pannlampa. Ljuset kommer mer rakt på och är starkare än om man ska få en vanlig lampa som står bredvid en att samarbeta
 
Polokrage. Orutinerad undrar:

Plocka upp en i halskanten och sticka lite högre på mysig hösttröja - hur gör ni med den översta hälften som ska vikas ner?
Byter till grövre sticka?
Ökar ett par maskor?
Inget alls, stickar bara rak tub och maskar av?
Annat?

Det sägs att en kanske bör ha nerviket lite större så det inte kryper uppåt. Sant och viktigt?
 
Åh använder du stickringar? 🙂 jag har precis börjat med det och gjort en mössa. Men trodde inte man kunde göra så mycket mer 😁
Bara fantasin sätter gränser... Det finns massor med mönter på engelska, jag googlar bara free pattern loom knit eller knitting ring

Både skrivna mönster och youtube. Det tog ett tag innan man lärde sig engelska uttrycken men numera tänker jag mer på engelska än svenska när jag stickar.

Knit - purl, knit - purl.... i stället för rät - avig, rät - avig... :)


Man behöver ju inte sticka hela ringen runt utan kan sticka fram och tillbaka, det är ju så man gör filtar, sjalar och liknnde... med stora ringar.

Tejpmarkeringar rekommenderas då, för att veta var man ska vända, öka eller minska

Och varvmarkörer, så man håller ordning på hur många varv man stickat.
 
Polokrage. Orutinerad undrar:

Plocka upp en i halskanten och sticka lite högre på mysig hösttröja - hur gör ni med den översta hälften som ska vikas ner?
Byter till grövre sticka?
Ökar ett par maskor?
Inget alls, stickar bara rak tub och maskar av?
Annat?

Det sägs att en kanske bör ha nerviket lite större så det inte kryper uppåt. Sant och viktigt?
Jag gjorde polo på min sista tröja nu. Stickade enl mönster en tub på 20cm, resårstickning, 2räta 2aviga och inga minskningar. Maskade av stretchigt.
 

Bifogade filer

  • 5559DAAD-1810-41D6-889C-E031F6B54548.jpeg
    5559DAAD-1810-41D6-889C-E031F6B54548.jpeg
    652,3 KB · Visningar: 42
Någon som vet om det går att få tag i extra långa stickor någonstans?

Jag håller på att göra en långkofta som jag hade planerat att göra på rundsticka. Tyvärr fick jag så fruktansvärt ont i händerna av rundstickan så jag inser att jag måste använda något annat. Har tittat efter rundstickor med extra lång hård del, men inte hittat några med längre hård del än den jag har.
 
Någon som vet om det går att få tag i extra långa stickor någonstans?

Jag håller på att göra en långkofta som jag hade planerat att göra på rundsticka. Tyvärr fick jag så fruktansvärt ont i händerna av rundstickan så jag inser att jag måste använda något annat. Har tittat efter rundstickor med extra lång hård del, men inte hittat några med längre hård del än den jag har.
Rundstickor med lösa kablar?
Så du har en sticka+kabel med ett stopp i slutet av kabeln.
 
Någon som vet om det går att få tag i extra långa stickor någonstans?

Jag håller på att göra en långkofta som jag hade planerat att göra på rundsticka. Tyvärr fick jag så fruktansvärt ont i händerna av rundstickan så jag inser att jag måste använda något annat. Har tittat efter rundstickor med extra lång hård del, men inte hittat några med längre hård del än den jag har.
Hur långa behöver de vara? Räcker 12,5 cm Knitpro har basic aluminium finns på Hobbii.se
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 488
Senast: Lobelia
·
Svar
851
· Visningar
45 825
Senast: Enya
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
515
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 210
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp