Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken kul tråd! Jag stickade en del förr och har funderat på att börja igen, tack för peppen nu blir det av! :D

Jag är dock riktigt dålig på det, jag började för att jag har problem med motoriken och det var bra träning. Jag har aldrig gjort något mer avancerat än en halsduk vad gäller plagg, men det blev ett antal mjukdjur också för de var mycket roligare. Plus att det spelar mindre roll om de blir lite wonky. :laugh:

Tror banne mig jag ska försöka få till lite mjukdjur åt hunden till att börja med (ungarna är för gamla nu ;)), sen kanske jag vågar mig på något mer avancerat om fingrarna inte strävar emot för mycket. Lägg upp massor av inspirerande bilder och tips här, hörni. :D
 
  • Gilla
Reactions: Io
Jag överlåter stickningen till min lillasyster som är en hejare på det, själv är jag bra på att sy,virka och en hejare på lampskärmar.
 
Här är några av mina skapelser.. BILD KABOOM

Pandavantar efter egen skalle ;)
%7B64973A28-CD16-4A3B-9A22-41F8ADACDE70%7D.jpg


Jag kan bara virka 1 sko:banghead:
%7B5F22D45E-AD59-4EAF-AA80-01E411E8F94A%7D.jpg

en mysse med reflexboll
%7B3701B019-D2D8-439B-BA30-42C469E6A78D%7D.jpg

Bananaaaaa Potatonananaaa
%7BD32CF7CB-5255-4A96-AB3C-3671BC04F26C%7D.jpg

%7BF9CF2236-F196-4F4A-BC58-1E896A4451AC%7D.jpg

Slutligen mitt enda stickobjekt
%7BE3C67B9A-5380-4E20-9377-783FFFAA2BBC%7D.jpg
 
Tack :) han kommer från en virkblogg som jag hittade full med roliga gratismönster, om du vill så kan jag pm den till dig
 
Jag har tyvärr väldigt mycket att göra nu fram till nyår, efteråt skulle jag kunna knåpa ihop en liten kotte men jag tror att det går snabbare om du gör det själv. Mönstret heter Ginny the baby hedgehog och jag köpte det på nätet :)
 
Här är några av mina skapelser.. BILD KABOOM

Pandavantar efter egen skalle ;)
%7B64973A28-CD16-4A3B-9A22-41F8ADACDE70%7D.jpg


Jag kan bara virka 1 sko:banghead:
%7B5F22D45E-AD59-4EAF-AA80-01E411E8F94A%7D.jpg

en mysse med reflexboll
%7B3701B019-D2D8-439B-BA30-42C469E6A78D%7D.jpg

Bananaaaaa Potatonananaaa
%7BD32CF7CB-5255-4A96-AB3C-3671BC04F26C%7D.jpg

%7BF9CF2236-F196-4F4A-BC58-1E896A4451AC%7D.jpg

Slutligen mitt enda stickobjekt
%7BE3C67B9A-5380-4E20-9377-783FFFAA2BBC%7D.jpg


Ååååååhhh, jag tänker bli så bra på att virka(?) så jag kan göra egna pandavantar! :love:

(Lär inte hända med mina begränsningar, men roligt att ha något att sikta på. :p)

...Och jag skulle gärna få ett PM med mönsterbloggen också, även om jag kanske inte kan använda mycket av det....?:o
 
Jag virkar o stickar gärna. Ett sätt att tvinga mig själv att slappna av i axlarna.... vilket funkar mindre bra ibland... men men ;)

Just nu håller jag på med en rundsjal med reflextråd. Virkar, den är på 200 maskor och jag är snart färdig med den =) Svart och vit med röd reflex. Kommer bild när den är klar :)
 
Måste erkänna att jag var tvungen att googla nålbindning. Såg ju rätt roligt ut, någon här som kan?
 
Stickar en del, men mest smågrejer som benvärmare, sockor, mössor... Mitt största projekt just nu är ett par dubbelstickade fingervantar till sambon. Det tog ett år att bli klar med första och just nu tar jag en paus med ett par benvärmare istället, det är lite enklare. :) Men börjar bli sugen på att ge mig på den andra, men det lär väl inte bli klar till jul....
 
OK... Letade reda på gamla pysselkassen ur gömmorna igår kväll. Jag var uppe halva natten och väntade på att partynissar skulle ringa för att få skjuts hem, så jag tänkte jag kunde använda tiden till något intressant. Det gick... sådär. :crazy:

Tänkte sticka en tubhalsduk, resultat:

dStCFn5.jpg

Munkorg?

tlewGjy.jpg

Tiara?

:rofl:

Den blev alldeles åt skogen för tight stickad (som vanligt, jag håller stickorna i ett dödsgrepp), inte alls mjuk och skön som jag tänkt. Min hund är rätt stor så den kanske ser mindre ut på bilderna än den faktiskt är, den går att få över huvudet (med lite våld) men den är verkligen inte bekväm. :mad:

Så, jag tänkte prova virka istället! :idea:
Men nu har jag kommit några varv och insett att jag har ett problem (tror jag?), kanske ni kan hjälpa mig? Jag tänkte att det bara var att virka runt, runt tills den blev lång/bred nog, men funkar det verkligen? För virkar runt, runt är ju vad man gör för att få saker som sprider sig platt längs mittcirkeln (tex en duk), inte en tub som håller samma bredd hela vägen. Hur gör man för att virka en tub som inte växer som ngt slags halstratt? :laugh:
 
@Monstermom :D Han ser väldigt glad ut stackars monstret... ;) Men till virkningen, du har alltså lagt upp det antal maskor du vill ha lagom runt halsen? Om du sen virkar runt med samma antal maskor så blir det en tub, för att den ska öka så måste du öka antalet maskor, ska den minska så måste du minska antalet maskor. ;)
 
@Monstermom :D Han ser väldigt glad ut stackars monstret... ;) Men till virkningen, du har alltså lagt upp det antal maskor du vill ha lagom runt halsen? Om du sen virkar runt med samma antal maskor så blir det en tub, för att den ska öka så måste du öka antalet maskor, ska den minska så måste du minska antalet maskor. ;)

Hahaha, ja han äääääääälskar att vara modell! :up:
Men i rättvisans namn så är det oftast saker jag gör åt honom som jag tvingar honom att prova, så lite kan han ställa upp för mig också. :D

Åhåååååå, är det så man gör!? Jag minns inte annat än att jag virkade en ring, och när jag sedan virkade runt den så blev den platt (duk) så jag antog att det var så virkning funkade, att garnet sträcks på något sätt varv efter varv. Men nu när jag skriver ut det i ord så låter det ju helgalet! :banghead::rofl:
Förmodligen har jag glömt små detaljer som att jag la till maskor i varven... Varför minnas sådana petitesser liksom? Då ska jag lugnt fortsätta, med andra ord. Tack för guidningen!
 
Fick för mig att jag behövde nya vantar i helgen men hittade inget mönster om föll mig i smaken efter någon minuts googling. Så jag har nu komponerat ihop mitt första egna mönster, efter inspiration av en gammal hederlig vantkomips lovikkan, i ett av mina favorit garn Natur Uld.
Mycket snabbstickade! Ska sticka ihop en matchande mössa också tänkte jag.

b126713.jpg
 
Fick till ett slags tubhalsduk till sist! :banana:

Först försökte jag göra en sån med en twist i, men här kommer ytterligare lite gnäll om mina många brister: jag har noll förmåga att tänka i 3D! Går inte. Så eftersom jag ville ha en fodrad sida så fattade jag inte förrän efter många frustrerade försök att det inte gick... Börja om från början. :down:
(I ärlighetens namn fattar jag inte varför det inte går fortfarande. :o Men jag ser ju att det inte funkar i alla fall... Det är ungefär som det eviga mysteriet för mig, varför trosor man håller vända åt rätt håll men ut och in hamnar åt fel håll när man vänder dem rätsidan ut. Fattar. Inte. :confused:)

Så, här har vi underverket i alla fall! Mattes Motvilliga Modell får stå till tjänst igen:

46R8jFE.jpg


DEuGNtO.jpg


Varm och go'! Inte lika fluffig och mjuk som jag hade velat för all del, men i alla fall inte så hårt åtdraget garn att den blev alldeles stel. Får duga. :D
 
Om du använder ett par storlekar större stickor så blir ju arbetet luftigare, så det kanske vore en idé till nästa halsduk :)

Själv är jag inne på luvan på hundtröjan. Har plockat upp maskor runt kragen och virkar en stor lapp på 16 cm. Sen kommer den dras ihop i överkant och stickas ihop till en söt luva :D Efter det ska jag plocka upp maskor runt hålen för benen o sticka små muddar i resår. Ska bli kul att se hur det passar sen, har en känsla av att det blev på tok för stort... skulle använt mindre stickor tror jag. Men man lär sig ju av misstagen o det vette tusan om det inte blir ett till efter detta för roligt var det :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 604
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 722
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 653
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp