Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick lite gotländskt garn och lite alpacka garn idag! Vad hade ni stickat med dom här färgerna? :)
Alpackan hade jag gjort en sjal av, eller nåt annat som inte behöver hålla formen typ en riktigt flowy topp. Ullgarnet hade jag försökt få så många färger som möjligt i samma tröja :D Sjukt fina färger!
 
Påbörjade en bikini-topp för massa år sedan som jag nu fick infall att avsluta. Passformen är inte 100, men good enough iom att jag mixat några olika mönster för att få den modell jag ville
AA918842-A967-47BF-882A-8E7E38EC14D7.jpeg
 
Jag har varit stickningsperiodare i kanske femton år, men egentligen bara stickat busenkla halsdukar, någon enkel mössa och sådär. Men - min bästa kompis är mästerstickare och vill gärna ha med mig på tåget, så i påskas fick jag ett otroligt vackert handfärgat garn samt beskrivning på en sjal i påskägget. Det tog månader innan jag vågade försöka mig på det och första försöket blev inte så lyckat (vilket delvis inte var mitt fel, det var lite missförstånd i beskrivningen) så andra försöket gjorde jag i billigt baby merino-garn istället för att få in knycken. Och häromdagen blev den klar!

mobiluppladdning_5b7d08eaddf2b367e12d395b.jpg


Den är ju jätteenkel för någon som kan men för mig som fått lite svettpärlor av svårare saker än rätstickning är det en bedrift ;)

Just nu håller jag på med något liknande i ett riktigt härligt pastelligt garn till en kompis lilla dotter och sedan ska jag ge mig på det vackra handfärgade igen - nu känns det ändå som om teknikerna i denna sitter!
 
Ska sticka en fuskpolo men jag greppar inte beskrivningarna! När fram och bakstycke ska monteras står det att man, efter att ha plockat upp maskor för polokragen, ska sticka innanför kantmaska och sy ihop polon. Man ska alltså inte sticka polokragen runt?:confused:

Går det inte att sticka runt? Tänker att det vore snyggast..
 
Ska sticka en fuskpolo men jag greppar inte beskrivningarna! När fram och bakstycke ska monteras står det att man, efter att ha plockat upp maskor för polokragen, ska sticka innanför kantmaska och sy ihop polon. Man ska alltså inte sticka polokragen runt?:confused:

Går det inte att sticka runt? Tänker att det vore snyggast..
Det går säkert att sticka runt det är nog mest en smaksak.
 
@Manji och @monster1 och en utrustningsfråga.
Nu stickar jag inte, men beskrivningen låter som något man stickar på raka stickor och ska man sticka runt funkar väl rimligen inte det?
Men jag ser inte heller något problem att koppla ihop båda sidor direkt, bara man har stickor som funkar (gissar att det är detta rundstickar är till för? Har inte stickat sen mellanstadiet...). Hade man virkat skulle det iaf gått utan problem.
 
Ska sticka en fuskpolo men jag greppar inte beskrivningarna! När fram och bakstycke ska monteras står det att man, efter att ha plockat upp maskor för polokragen, ska sticka innanför kantmaska och sy ihop polon. Man ska alltså inte sticka polokragen runt?:confused:

Går det inte att sticka runt? Tänker att det vore snyggast..
Det är inte så att det bara är "axelsömmarna" på delen nedanför själva rundkragen som ska sys ihop?

Men menar de att även halsen ska stickas platt så kan du självklart ändra på det och köra runt på en gång, så mycket enklare. (Finns folk som aldrig vill göra annat än plattstickning och tom monterar ihop strumpor med en söm, kan vara ett mönster gjort för/av dem)
 
Det är inte så att det bara är "axelsömmarna" på delen nedanför själva rundkragen som ska sys ihop?

Men menar de att även halsen ska stickas platt så kan du självklart ändra på det och köra runt på en gång, så mycket enklare. (Finns folk som aldrig vill göra annat än plattstickning och tom monterar ihop strumpor med en söm, kan vara ett mönster gjort för/av dem)

Japp, polon skulle uttryckligen stickas fram och tillbaka (platt?) och sen sys ihop för att bli rund. Tre beskrivningar som jag i övrigt gillade beskrev så. Sen hittade jag i en stickbok hemma hur man kunde sticka fram- och bakstyckerna på rundsticka utan att maska av, sen sticka ihop styckerna och fortsätta med polon i rundsticknining! :)
 
Här är sjalen till lilla Margo :)

mobiluppladdning_5b83947eddf2b367c7694934.jpg


mobiluppladdning_5b8394802a6b225a417d2011.jpg


mobiluppladdning_5b839483e087c3351ebcc6d5.jpg


Det var lite mörkt i rummet så ursäkta att det är suddigt men ni ser de fina pastellerna :)

Nu har den nått Los Angeles!

mobiluppladdning_5b8f6e599606ee7171d1a14c.jpg


Och min sjal, som jag fick garn och mönster till i påskägget men som tog fem månader att faktiskt våga mig på, gör sitt första publika framträdande idag. Jag är så himla glad och nöjd, det är inte längesen jag bara vågade sticka halsdukar.

mobiluppladdning_5b8f6e5de087c33514443c78.jpg


mobiluppladdning_5b8f6e609606ee7119f5135f.jpg

mobiluppladdning_5b8f6e63ddf2b367ba620799.jpg


Och just det :D Min bästis stickfantasten fyllde år i måndags och firade på stickkafé. Jag fick ett infall i fredags och stickade en "prinsesstårta" - det är en mycket enkel mössa med ett hårspänne från H&M uppepå, men den blev mycket uppskattad!

mobiluppladdning_5b8e4828ddf2b36819dea0ec.jpg
 
Och just det :D Min bästis stickfantasten fyllde år i måndags och firade på stickkafé. Jag fick ett infall i fredags och stickade en "prinsesstårta" - det är en mycket enkel mössa med ett hårspänne från H&M uppepå, men den blev mycket uppskattad!

mobiluppladdning_5b8e4828ddf2b36819dea0ec.jpg
:d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 156
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 692
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 754
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 668
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp