Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft nån slags uppenbarelse. På senare tid har det känts lite trögt, lite "meh", och jag har inte riktigt haft nåt flyt i stickningen. Är annars rätt flink med stickorna men nu har jag liksom inte kommit nånstans. Har stickat mycket i tjockare garn och varit med i ett par knit-a-longs. Har inte stickat på ett par dagar men igår plockade jag upp ett par sockor i tunt garn på stickor 2,25, påbörjade i april -17 och halleluja vad dom flyger! Så himla skönt. När Julgran är klar ska jag chilla lite med både tjockare garn och knit-a-longs.
 
Jag köpte garn på julmarknaden idag och fick med ett mönster till ett par tumvantar. I mönstret står det "maska av 16 m för tummen"
Vad menar de då? Alltså, skall man trä en tråd igenom dom eller sätter man en typ säkerhetsnål som håller maskorna eller vad? För om jag förstår mönstret rätt skall jag plocka upp dem senare när jag ska sticka tummen..
(har bara stickat sockar hittintills!)
 
Jag köpte garn på julmarknaden idag och fick med ett mönster till ett par tumvantar. I mönstret står det "maska av 16 m för tummen"
Vad menar de då? Alltså, skall man trä en tråd igenom dom eller sätter man en typ säkerhetsnål som håller maskorna eller vad? För om jag förstår mönstret rätt skall jag plocka upp dem senare när jag ska sticka tummen..
(har bara stickat sockar hittintills!)
Läs vidare i mönstret så ser du om du ska göra nya maskor nästa varv. Jag kan tänka mig att man kan göra både och.
 
Läs vidare i mönstret så ser du om du ska göra nya maskor nästa varv. Jag kan tänka mig att man kan göra både och.
Ja! I nästa varv ska jag ta upp 16 maskor. Det är det jag inte förstår, var gör jag av de jag ska maska av och var gör jag de nya? :) Kanske finns på googgle iofs!
 
Ja! I nästa varv ska jag ta upp 16 maskor. Det är det jag inte förstår, var gör jag av de jag ska maska av och var gör jag de nya? :) Kanske finns på googgle iofs!
Dom du maskar av kommer vara framsidan av tummen, och dom du lägger upp varvet efter är dom som kommer fortsätta i handflatan. Dvs avmaskningen kommer hänga frampå i väntan på tumme och det du lägger upp behåller du på stickorna. :)
(Min favorit är att sätta maskorna på en annan tråd och lägga upp nya maskor för handflatan direkt.)
 
Jag tycker det enklaste är att sticka in en avvikande tråd som man plockar bort sedan när tummen ska stickas. Då är maskorna där och klara att användas.
Tar ibland upp en extra maska på kortsidan av tumhålet som jag sen avvecklar genom en hoptagning efter 1-2 varv. Mindre risk för att det blir "hål" där då och lite större rörlighet.
 
Dom du maskar av kommer vara framsidan av tummen, och dom du lägger upp varvet efter är dom som kommer fortsätta i handflatan. Dvs avmaskningen kommer hänga frampå i väntan på tumme och det du lägger upp behåller du på stickorna. :)
(Min favorit är att sätta maskorna på en annan tråd och lägga upp nya maskor för handflatan direkt.)
Aha! Tack, jag tror att jag börjar fatta :)
 
Var handlar ni helst garn? Nätbutik då. Jag har mest handlat ifrån hobbii.se men jag har inte heller direkt koll på bra nätbutiker :)

Jag handlar nästan uteslutande på Adlibris, både i butiken och i nätbutiken. Jättebra utbud och bra priser :)

Jag har nu börjat på min första tröja! Det blir denna, fast i petrolblå babymerino:

mobiluppladdning_5bec20db2a6b226b5969a9a5.jpg


Så stickade jag en mössa till min pappa på fars dag, som tur är har han mindre huvud än jag ;)

mobiluppladdning_5bec20782a6b226b71614ad7.jpg


Så är jag klar med min Quicksilver Shawl! Hade så roligt med den att jag har bestämt mig för att sticka en till, i ljusgrått, mörkgrått och pastellrosa. Är osäker på färgställning dock, ränderna behöver ju vara kontraster så mörkgrått och en annan där och så den tredje i spetsen... vad tycker ni?

mobiluppladdning_5bf7accd2a6b227562f265ef.jpg


mobiluppladdning_5bf7acc92a6b22757951c1fe.jpg


mobiluppladdning_5bf7accbddf2b335639c4dd6.jpg


mobiluppladdning_5bf7acc72a6b2275fd22a0b3.jpg


Annars håller jag på med en sjal till mamma i julklapp, samma som tidigare Reyna men i ett melerat blått garn som heter Blueberry Sprinkle, från Adlibris :) Dålig bild för det var mörkt på bibblan, men ändå :)

mobiluppladdning_5bf7acf89606ee10975c803f.jpg
 
Ny fråga :angel:
Om det står i mönstret att det ska stickas med två trådar, är då alltså två trådar en maska sas? Tar jag en tråd från varje nystan då eller en utifrån och en inifrån? Det är alltså samma färg allting men det står att den stickas med två trådar (oslo hue av petiteknits).
 
Ny fråga :angel:
Om det står i mönstret att det ska stickas med två trådar, är då alltså två trådar en maska sas? Tar jag en tråd från varje nystan då eller en utifrån och en inifrån? Det är alltså samma färg allting men det står att den stickas med två trådar (oslo hue av petiteknits).
Ja du stickar med två trådar som om de vore en tråd, jag brukar ta från två nystan.
 
Har inte stickat med rundsticka förut, i mönstret står det rundsticka 3,5mm 40cm. Min kabel är typ 75cm. Vad händer om kabeln är för lång? Behöver jag köpa en kortare eller kan man använda den utan att det påverkar? :)
 
Har inte stickat med rundsticka förut, i mönstret står det rundsticka 3,5mm 40cm. Min kabel är typ 75cm. Vad händer om kabeln är för lång? Behöver jag köpa en kortare eller kan man använda den utan att det påverkar? :)
Det går att använda en för lång sticka, men då behöver man använda sig av en lite annan teknik, typ magic loop eller travelling loop, för att få arbetet att nå runt. (Googla på de begreppen så finns det filmer och instruktioner)
Vill man sticka "helt vanligt" på rundsticka bör kabeln vara kortare än omkretsen på det man stickar.
 
Jag har precis lart mig att sticka pa tva rundstickor ... det ar verkligen helt fantastiskt. :banana: Inga strumpstickor som ramlar ur och ingen "magic loop" som spretar och staller till. :meh:

SA nu kommer vi till att jag skulle behova sticka en mossa. Jag hittade ett monster pa en flatstickad mossa som jag gillar, men jag har problem med "magic loop" sa jag behover tips pa hur man beraknar att fordela stickorna pa tva rundstickor.
Fast jag hittade inte monstret?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 531
Senast: Farao
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 269
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 747
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 766
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp