Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt problem är att jag stickar för löst :D generellt problem när jag stickar men speciellt med två färger. Någon gång blir mönsterfärgen för hård men oftast blir allt slappt och håligt, typ.
Ok. :) Tänker att det kan finnas fler anledningar och lösningar. Antingen är din stick-stil helt enkelt lös, då lär du gå ner i stickstorlek tills det känns/ser bra ut. Men är det så slappt och håligt låter det lite som om det är för tunn tråd i förhållande till masktäthet?

Eller så kan du prova tänka på att hålla åt tråden lite extra och se om det tajtar till arbetet. Det har dock aldrig funkat för mig, återgår alltid omedvetet till det lösa :p Vilket garn och vilka stickor det är påverkar också mycket tycker jag, klistrigt ullgarn håller jag som till höger för att det inte ska bli för hårt, medan ett tex lin, bambu, eller superwash-garn hålls som till vänster för att inte bli för slappt. Ju fler varv runt fler fingrar desto tajtare typ. Trästickor tycker många ger tajtare arbete än metall.
34188
 
Tack för alla tips hörni! Jag började sticka en mössa igår med enkelt mönster för att se hur det går och jag kan ha hittat en teknik som funkar dugligt. Som med allt annat med min stickning så har jag fått hitta en teknik som faller sig naturligt och kanske inte är ”som man ska göra”.
Men har upptäckt att problemet verkar komma från att jag inte vet hur mycket jag ska sträcka tråden på baksidan när jag plockar upp den. Så har kommit på att om jag ”viker” den högra stickan mot mig i en viss vinkel samtidigt som jag stickar första maskan med den nya färgen så verkar det sträckas lagom mycket på baksidan.
Dock är detta mönstret 3 maskor i vardera färg så det känns som ett lättare mönster att få jämnt och hitta en bra teknik. Återstår att se hur det blir efter blockning och om min nya stategi håller för svårare flerfärgsmönster :D
 
@Miingla Jättefint! Speciellt bläckfisken, jag älskar den!

Åh tack va glad jag blir!
Bläckfisken är en favorit, den är ännu finare i verkligheten :love:
Croby Patterns heter tjejen på YT som designat mönstret och gjort en instruktionsvideo, den var lätt att följa även för en nybörjare som jag :up:
 
Har för mycket garn. :arghh: Ev. ska vi flytta inom några månader och jag kommer inte att få plats med allt mitt garn och mina tyger. Brukar det vara svårt att sälja av garn? Har massor med Lettlopi och alafosslopi, det mesta i sina härvor och ett par enstaka upplindade i nystan.
 
Jag har aldrig virkat någonting mer avancerat än en grytlapp utan brukar bara sticka men hittade ett virk-mönster på en väska som jag råkade beställa garn till :nailbiting: får se hur det här går men den var fin och såg inte allt för avancerad ut.
 

Bifogade filer

  • 414EA327-A56A-4C2A-BAA9-A3396F56F43C.jpeg
    414EA327-A56A-4C2A-BAA9-A3396F56F43C.jpeg
    91,3 KB · Visningar: 46
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 091
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 666
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 748
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 667
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp