Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill lära mig att virka!
Vad börjar jag enklast med? Och vart köper jag prisvärt garn? Har börjat spana in Youtube och funderar på att beställa hem en bok kanske..


Jag började med YT och tycker det har varit jättebra. Köpte några virknålar och billigt garn på typ ICA eller liknande. Så satte jag igång med att testa. Tror jag gjorde en filt eller något som första grej, mest för att det är lika hela tiden.
Jag kan fortfarande inte läsa en beskrivning för jag får typ ångest när jag ser alla termer och förkortningar. Hittar mina beskrivningar på YT eller på instagram som scheman.
 
tror inte runda ok generellt är för mig faktiskt
4AF51FA2-5FC0-4E7B-8CE8-B6E6D576828E.jpeg


Tyst med er :cautious: :laugh: teststickar och den känns mycket bättre än alla tidigare oktröjor :) och mönstret är utmärkt trots att det ännu är i testfasen.
 
Jag började med YT och tycker det har varit jättebra. Köpte några virknålar och billigt garn på typ ICA eller liknande. Så satte jag igång med att testa. Tror jag gjorde en filt eller något som första grej, mest för att det är lika hela tiden.
Jag kan fortfarande inte läsa en beskrivning för jag får typ ångest när jag ser alla termer och förkortningar. Hittar mina beskrivningar på YT eller på instagram som scheman.

Ja beskrivningarna förstår jag inte hur jag ska lära mig att tolka :o
Jag har gjort en liten bläckfisk, den blev okej. Försöker nu göra en kanin efter YT men det var svårare..

Någon som kan rekommendera en bra bok för nybörjare eller någon bra video på YT med beskrivning på något lätt?
 
Hörrni. Jag har lagt mycket av stickande på hyllan - eller ska jag säga i ”arga skåpet” - för jag kan inte lära mig sticka med två färger! :arghh: :rage: det blir helt enkelt skitdåligt!!
Har testat olika grepp på trådarna och även försökt lära mig sticka med en tråd i varje hand men det gåååår inte!

Ge mig era bästa tips! Jag vill också kunna sticka fint!
 
Hej alla duktiga, jag såg en gång en bild på en mössa som jag gillade väldigt mycket och har sparat den i mobilen sedan dess.
34023

Men jag kan ingenting om sånt här :o är det stickat? Jag känner ingen som stickar heller (bara en som virkar) :cautious: Går det ens att sticka något liknande när det inte finns något mönster bara en bild?
 
Hörrni. Jag har lagt mycket av stickande på hyllan - eller ska jag säga i ”arga skåpet” - för jag kan inte lära mig sticka med två färger! :arghh: :rage: det blir helt enkelt skitdåligt!!
Har testat olika grepp på trådarna och även försökt lära mig sticka med en tråd i varje hand men det gåååår inte!

Ge mig era bästa tips! Jag vill också kunna sticka fint!
Vad är det som inte blir bra? :) jag brukar sticka små omkretsar ut och in, så trådarna får löpa ”yttervarv” = blir lösare när man vänder rätt. Förutsatt att det är att man drar för hårt som är problemet såklart :p på större omkrets brukar jag stretcha arbetet under tiden, sticka typ ett fält med vardera färg och dra sen i arbetet på höger sticka så att trådarna på baksidan blir lite längre. En blockning kan göra underverk.
 
Hej alla duktiga, jag såg en gång en bild på en mössa som jag gillade väldigt mycket och har sparat den i mobilen sedan dess.
Visa bifogad fil 34023
Men jag kan ingenting om sånt här :o är det stickat? Jag känner ingen som stickar heller (bara en som virkar) :cautious: Går det ens att sticka något liknande när det inte finns något mönster bara en bild?
Stickat. Ser ut att vara en trekant som sytts ihop efteråt. Skulle tro att du kan sticka en sån där utan problem med hjälp av youtube :D (uppläggning, resår, rätstickning, minskning, och avmaskning)
 
Hörrni. Jag har lagt mycket av stickande på hyllan - eller ska jag säga i ”arga skåpet” - för jag kan inte lära mig sticka med två färger! :arghh: :rage: det blir helt enkelt skitdåligt!!
Har testat olika grepp på trådarna och även försökt lära mig sticka med en tråd i varje hand men det gåååår inte!

Ge mig era bästa tips! Jag vill också kunna sticka fint!

Vad tror du om att gå en kurs? Brukar finnas helgkurser i flerfärgsstickning, och då kan du få handfasta tips om olika sätt att hålla trådarna på. Jag gick en sådan kurs med en duktig lärare och hittade ett sätt att hålla trådarna som passar mig jättebra. Det finns många olika sätt att hålla trådarna och du borde kunna hitta något som fungerar.
 
Vad är det som inte blir bra? :) jag brukar sticka små omkretsar ut och in, så trådarna får löpa ”yttervarv” = blir lösare när man vänder rätt. Förutsatt att det är att man drar för hårt som är problemet såklart :p på större omkrets brukar jag stretcha arbetet under tiden, sticka typ ett fält med vardera färg och dra sen i arbetet på höger sticka så att trådarna på baksidan blir lite längre. En blockning kan göra underverk.
Mitt problem är att jag stickar för löst :D generellt problem när jag stickar men speciellt med två färger. Någon gång blir mönsterfärgen för hård men oftast blir allt slappt och håligt, typ.
 
Hej alla duktiga, jag såg en gång en bild på en mössa som jag gillade väldigt mycket och har sparat den i mobilen sedan dess.
Visa bifogad fil 34023
Men jag kan ingenting om sånt här :o är det stickat? Jag känner ingen som stickar heller (bara en som virkar) :cautious: Går det ens att sticka något liknande när det inte finns något mönster bara en bild?

Mina Google-skills har tagit reda på att mönstret heter CAPUCINE av Adela Illichmanova. Det fanns mönsterbeskrivning på ravelry men jag vet inte vad de olika förkortningarna innebär eller hur man stickar. :)
 
Gå ned en eller två storlekar i stickor då så borde det bli rätt.
Jadå, det gör jag, men det hjälper inte när jag stickar med två färger. Det blir alldeles för löst. Typ så det knappt blir en stickning utan mest trådar som ligger på varandra :D
Inte varje maska utan ett par stycken här och där = asfult.
 
Jadå, det gör jag, men det hjälper inte när jag stickar med två färger. Det blir alldeles för löst. Typ så det knappt blir en stickning utan mest trådar som ligger på varandra :D
Inte varje maska utan ett par stycken här och där = asfult.
Har du provat att blocka plagget efter att du är klar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 022
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 649
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 739
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 663
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp