Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska jag sätta knappar längs ena kanten eller låta den vara som den är?
IMG_20191011_080722.jpg
 
Jag hoppar in i tråden men en fråga: Hur vet man att garnet man har passar till mönstret man vill sticka/virka?

Jag har två nystan av svarta fåret Cecilia som blev över när jag stickade en halsduk. Nu vill jag sticka/virka en basker/mössa men hur hittar jag ett lämpligt mönster?
 
Jag hoppar in i tråden men en fråga: Hur vet man att garnet man har passar till mönstret man vill sticka/virka?

Jag har två nystan av svarta fåret Cecilia som blev över när jag stickade en halsduk. Nu vill jag sticka/virka en basker/mössa men hur hittar jag ett lämpligt mönster?

På raverlry.com kan man söka efter mönster till ett specifikt garn, det är väldigt smidigt😊
 
Jag har probleeeeem!

Är så torr och sliten om händerna att det blir små flikar som fastnar i garnet när jag virkar. Sjukt störande. Kan inte gärna kladda in handkräm innan jag pysslar, då blir ju hela projektet handkrämat..
Har sån där som går in fort i huden, men mina händer äter den som godis och blir torra igen på nolltid.. Eos tror jag den heter, ska visst vara bra märke (?)
Men snart är min luvhalsduk klar! Bara typ två decimeter kvar och sen montering.
 
Jag har probleeeeem!

Är så torr och sliten om händerna att det blir små flikar som fastnar i garnet när jag virkar. Sjukt störande. Kan inte gärna kladda in handkräm innan jag pysslar, då blir ju hela projektet handkrämat..
Har sån där som går in fort i huden, men mina händer äter den som godis och blir torra igen på nolltid.. Eos tror jag den heter, ska visst vara bra märke (?)
Men snart är min luvhalsduk klar! Bara typ två decimeter kvar och sen montering.

Alla mina projekt blir marinerade i handkräm, särskilt vintertid. Jag tänker att de får en extra hudvårdande effekt som bonus, typ. :D Så länge jag väntar nån minut så att det värsta kladdet hinner gå in i huden och stickorna inte halkar iväg funkar det finfint.

Favorithandkrämen här är Neutrogena Norwegian Formula, nån slags extrakoncentrerad variant som inte är sådär kletig som många andra handkrämer. Jag gör fortfarande åt kopiösa mängder, men det är lättare att hantverka med den.
 
Alla mina projekt blir marinerade i handkräm, särskilt vintertid. Jag tänker att de får en extra hudvårdande effekt som bonus, typ. :D Så länge jag väntar nån minut så att det värsta kladdet hinner gå in i huden och stickorna inte halkar iväg funkar det finfint.

Favorithandkrämen här är Neutrogena Norwegian Formula, nån slags extrakoncentrerad variant som inte är sådär kletig som många andra handkrämer. Jag gör fortfarande åt kopiösa mängder, men det är lättare att hantverka med den.

Tycker inte det hjälper att vänta :cautious: Får se det som lite extra marinad!

Norwegian funkar inte alls för mina tassar men tack för tipset!
 
Jo jag brukar använda canoderm. Men det blir bara bra en timme eller så, sen blir det fnasigt igen.. :arghh:
Det här har väl inte så mycket med handarbete att göra egentligen, men det är ett problem..
Jag har också så i perioder. Har ett jobb där jag tvättar och spritar händerna ofta samt tränar mycket och det hjälper inte direkt för att få fina händer. Brukar stjäla lite plasthandskar från jobbet eller köpa på tex apoteket och dränka händerna i hudkräm och ha handskarna över. Då får krämen sitta kvar bättre fast man använder händerna och jag tycker det gör stor skillnad. Helst hudkräm med både någon form av syra samt karbamid i.
 
Jag har börjat friska upp minnet för stickning och tänkte även lära mig att faktiskt sticka nåt vettigt.
Började att träna på vanlig slätstickning och resår och det gick bra. Nästa utmaning är att lära mig sticka på strumpstickor.
 
Jag har fått tennisarmbåge efter att jag virkat med "T-shirt-garn" som var extremt elastiskt. :cry:

Det gör skitont och hinner inte bli riktigt bra innan man lyckas vrida till den igen. Det har varit lite av en utmaning att ha häst just nu och någon körning eller motionering av hästarna har inte varit på tal.....förutom att jag inte fått virka som jag vill heller.
 
Jo jag brukar använda canoderm. Men det blir bara bra en timme eller så, sen blir det fnasigt igen.. :arghh:
Det här har väl inte så mycket med handarbete att göra egentligen, men det är ett problem..


Kanske testa foot mender? Jag har det på fötterna med jämna mellanrum och det verkar även fungera på händerna.
 
Vad ska jag börja på för projekt nu? Vill virka mer!
Snöstjärnor att ha som dekoration till jul kanske? Finns massor av olika varianter! Jag virkar mest små projekt och stickar större. ;) En kasse annars, en sån där nätkasse, tar ingen plats i fickan men fungerar utmärkt när man handlar lite större grejer som inte ramlar genom nätet. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 022
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 649
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 739
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 663
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp