Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det isolerar ju tillräckligt för grytlappar och mer än ingenting tänker jag. Med tanke på att det är en present och bara behöver förbättra, inte optimera förhållanden. Dessutom är de fina.
Det är sant, han dricker sjuka mängder te också. Säkert fem liter om dagen. Bisarrt.
Jag skulle vilja ha en virkad hängmatta (med lagom stora mellanrum) till mina bananer att hänga upp :D Gärna med tillhörande ställning för hängmattan, att ställa på bord/bänk i köket :up:
Haha! Helt underbart ju!
Har tillgång till olika svetsar och har en vän som kan hjälpa mig, så hade varit snyggt att göra med järn och virkat. Kul idé!
 
Det är sant, han dricker sjuka mängder te också. Säkert fem liter om dagen. Bisarrt.

Haha! Helt underbart ju!
Har tillgång till olika svetsar och har en vän som kan hjälpa mig, så hade varit snyggt att göra med järn och virkat. Kul idé!
Mmm jag dricker också sjuka mängder te och tycker att tehuvor i ylle ser lite luddiga ut och syntet inte är så fint. Men dubbelvirkat bomull är ju jättefint och slätt i sammanhanget och matchar grytlapparnas garn. (alla mina grytlappar är virkat bomullsgarn, iofs köpa av tanter på torg men ändå. Virka får jag "lära mig" (jag kan alltså principen men det ska ju bli fint också) någon annan gång. )
 
Mmm jag dricker också sjuka mängder te och tycker att tehuvor i ylle ser lite luddiga ut och syntet inte är så fint. Men dubbelvirkat bomull är ju jättefint och slätt i sammanhanget och matchar grytlapparnas garn. (alla mina grytlappar är virkat bomullsgarn, iofs köpa av tanter på torg men ändå. Virka får jag "lära mig" (jag kan alltså principen men det ska ju bli fint också) någon annan gång. )
Virka lärde jag mig som barn och sedan hållit på i perioder. Dubbelvirkade en dörrmatta i hampasnöre en gång. Det blev en extremt dyr matta..
 
Virka lärde jag mig som barn och sedan hållit på i perioder. Dubbelvirkade en dörrmatta i hampasnöre en gång. Det blev en extremt dyr matta..
:D men fin gissar jag. Jag har virkat portmonä och sådant som liten (dubbelvirkat, efter en strid med syslöjdsläraren om att det visst gick att ha två olika färger), men mina grytlappar blir alltid sneda, dålig på trådspänning och det är det jag skulle vilja ha virkat hemma. Men nu är det som sagt broderi som gäller som julklapp i år. Nästa år kanske det blir virkade grytlappar :D

(får lära mig virka i jul i så fall som sagt, har köpt bomullsgarn i mini till mamma och hon har en bok om hur man virkar insekter så... några virknålar kanske hon kan få.)
 
Senast ändrad:
Mmm jag dricker också sjuka mängder te och tycker att tehuvor i ylle ser lite luddiga ut och syntet inte är så fint. Men dubbelvirkat bomull är ju jättefint och slätt i sammanhanget och matchar grytlapparnas garn. (alla mina grytlappar är virkat bomullsgarn, iofs köpa av tanter på torg men ändå. Virka får jag "lära mig" (jag kan alltså principen men det ska ju bli fint också) någon annan gång. )
Fördel att det går att tvätta tefläckar bättre ifrån om de är i bomull.
Ska man ha ylle så tvcker jag det ska valkas för att passa som tehuva, eller sys av ett tyg som är tätt och oluddigt.
 
Skulle förresten behöva tips..
Jag håller nu på att planera de julklappar jag ska göra till folk. Jag har dock en veganvän som inte vill använda ull.. (vilket är det enda jag brukar använda..) Så jag har köpt bomullsgarn att göra något av till honom. Men det enda jag kommer på att göra är pannlappar och disktrasor, vilket känns som sjukt tråkiga julklappar.

Har ni några tips på vad en person på typ 35 år som gillar den estetik (alltså ingen spets) skulle gilla att få i julklapp som är gjord på bomullsgarn?
Tehuva låter som ett bra förslag, men kanske även en nätkasse? Bra att stoppa i fickan, tar ingen plats men man behöver inte köpa några påsar om man handlar. Eller en handduk, tex när man tvättar ansiktet kan det vara skönt med ett våffelmönster.
 
Själv har jag fått dille på att virka infinity-sjalar. Är inne på min tredje denna vecka och kommer troligen göra minst tre till.
Jag ska se om jag får bild på två av dem (nummer 1 och 3) den ena (nummer 2) gav jag bort igår till min medryttare som blev skitglad.
Hon fick den i julklapp så fick jag nyinköpta hönät och ett körspö från GeKå´s av henne.
 
Fördel att det går att tvätta tefläckar bättre ifrån om de är i bomull.
Ska man ha ylle så tvcker jag det ska valkas för att passa som tehuva, eller sys av ett tyg som är tätt och oluddigt.

Bomull är ju inte ett bra material att isolera med, tyvärr. Så, även om det är bättre än inget och lätt att virka i så finns det bättre material att göra tehuvor av, menar jag.
Men det finns syntet som liknar bomull både i utseende och känsla.
 
Tänkte jag skulle visa en bild på hur mycket kardad ull det går åt till ett par ullsulor, det här är alltså ullen till ett par sulor innan tovning:

20191124_230203.jpg
 
Jag tittade på lite videos om olika sätt att sticka och hur man ökar hastigheten och såg ett klipp med världens snabbaste stickerska, Miriam Tegels, som har världsrekordet med 118 maskor per minut. Och blev så häpen när jag såg att hon använder exakt samma metod som jag gör, jag stickar maskorna från andra hållet, dvs jag fångar upp garnet med höger sticka över garnet istället för under vilket är det sätt som lärdes ut i skolan. Det medför också att maskorna tas från andra hållet, både räta och aviga. Här är en video som visar hur hon (och jag gör):


Någon annan som också stickar på det sättet?
 
Jag tittade på lite videos om olika sätt att sticka och hur man ökar hastigheten och såg ett klipp med världens snabbaste stickerska, Miriam Tegels, som har världsrekordet med 118 maskor per minut. Och blev så häpen när jag såg att hon använder exakt samma metod som jag gör, jag stickar maskorna från andra hållet, dvs jag fångar upp garnet med höger sticka över garnet istället för under vilket är det sätt som lärdes ut i skolan. Det medför också att maskorna tas från andra hållet, både räta och aviga. Här är en video som visar hur hon (och jag gör):


Någon annan som också stickar på det sättet?

Jag vet inte hur du menar med "över" och det syns inte hur hon gör här. Har du någon annan lite långsammare film på vad du menar? Skulle nämligen vara intressant att se.
 
Jag vet inte hur du menar med "över" och det syns inte hur hon gör här. Har du någon annan lite långsammare film på vad du menar? Skulle nämligen vara intressant att se.
Jag såg inte heller hur hon gjorde eftersom det går så fort. Jag trodde dom skulle visa även i slowmotion eftersom filmen hette "Learn to...". Inte lätt att lära sig när dom inte visar hur hon faktiskt gör.
 
@Efwa @Malin_L Jag ändrade uppspelningshastigheten till 0.25x (Youtubes inställningar i nederkant) för att hinna se hur hon gör.

Annars är här ett annat klipp där samma sätt att sticka visas långsammare:

 
Senast ändrad:
@Efwa @Malin_L Jag ändrade uppspelningshastigheten till 0.25x (Youtube inställningar i nederkant) för att hinna se hur hon gör.

Annars är här ett annat klipp där det visas långsammare:


Ja, det är det vanliga sättet att sticka.
Så lärde vi oss i skolan, inget konstigt alls. Alla jag känner stickar så. Tydligen är det, det "nordiska" sättet. I Storbritannien och andra ställen stickar man på ett skitskumt sätt där man släpper stickan, för över garnet och stickar.
 
Ja, det är det vanliga sättet att sticka.
Så lärde vi oss i skolan, inget konstigt alls. Alla jag känner stickar så. Tydligen är det, det "nordiska" sättet. I Storbritannien och andra ställen stickar man på ett skitskumt sätt där man släpper stickan, för över garnet och stickar.
Jag fick i skolan lära mig att fånga upp garntråden med höger sticka under och inte över garntråden, det är stor skillnad även om det ser ut som vanlig nordisk stickning när man tittar snabbt.
 
@Efwa @Malin_L Jag kollade en gång till på första klippet med Miriam Tegel i slow-motion och jag hade nog fel, hon verka sticka i vanlig kontinental stil. Det andra klippet visar hur jag stickar och det är när jag stickar avigt som tråden tas med höger sticka över istället för under.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 024
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 649
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 739
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 664
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp