Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har stickat en puderrosa Beeswax till mamma, i Adlibris Baby Merino, färgen heter Pink Champagne. Den blev väldigt bra, jag älskar det garnet.

mobiluppladdning_5ddd1fac2a6b22a6ab339ab8.jpg


mobiluppladdning_5ddd1fb0ddf2b340ca950aa7.jpg


mobiluppladdning_5ddd1fb2e087c310a800fce9.jpg


Den är inte perfekt, det blev lite tokigt på ett ställe, men det är inte så blodigt :D
 
Det är alltså bara på avigsidan man gör på ett annat sätt?
Både aviga och räta, maskorna i avigt vrids så att när man stickar på rätsidan tas maskorna från höger istället för vänster.

Det finns fördelar med "Combined", aviga maskor blir lättare och går snabbare att sticka och räta ungefär lika eller aningen långsammare och det är också lättare att hålla samma maskstorlek på aviga och räta. Nackdelen är att man måste kunna vanlig stickning också för med rundstickor fungerar inte "Combined" och inte heller så bra med mönsterstickning, flätor o.s.v., (vad jag kommer ihåg, länge sedan jag stickade mönster).
 
Min favoritulltröja var helt utsliten med hål på ärmarna och resåren nedtill men jag hittade ett nystan jag sparat av garnet och stickade nya nederdelar på ärmarna och på fram- och bakstycke. Så nu är tröjan som ny igen, inget märkvärdigt att visa kanske men jag blev så nöjd att jag inte behövde kassera tröjan :)

IMG_8471.jpg
 
Ja, det är det vanliga sättet att sticka.
Så lärde vi oss i skolan, inget konstigt alls. Alla jag känner stickar så. Tydligen är det, det "nordiska" sättet. I Storbritannien och andra ställen stickar man på ett skitskumt sätt där man släpper stickan, för över garnet och stickar.
oh my det var jättekonstigt!
(googlade och fick upp en jämförelse).

Hon verkar föreslå att barn och nybörjare kör det amerikanska eller ngt.
 
Jag har köpt ett garnnystan och vet inte vad jag ska göra med det :angel:
15752031760965695988145401219635.jpg

Tips, förutom sjal? Eller tips på fin sjal också kanske.

Den här vill jag sticka
Klänning
Men jag är värdelös på att sticka och det tar mig två hundra år att bli klar. Vågar jag testa ändå? Måste köpa garn igen i så fall :D
 
Hmmm, det här gick ju bra! Sa till käre maken att jag nu har köpt garn för hela nästa års olika projekt då jag plötsligt insåg att jag ju inte har nån tunisisk virkkrok... Jag kan ju inte bara beställa en virkkrok med tanke på frakten så 12 nystan bomullsgarn 8/4 och 5 nystan ribbongarn fick åka med i paketet. Nu måste jag till Ikea och köpa fler Tjena-lådor för förvaringen...
 
Den här vill jag sticka
Klänning
Men jag är värdelös på att sticka och det tar mig två hundra år att bli klar. Vågar jag testa ändå? Måste köpa garn igen i så fall :D
Klänningen är jättesnygg! Men det är ett stort projekt och om jag kommer ihåg rätt har väl du lite problem med nacke/axlar? Jag kan inte sticka längre då det blir för tungt att ha allt på stickorna. Virka kan jag än så länge då man inte har tyngden av arbetet i händerna, mina döttrar brukar kalla mig för sjalfabriken...
 
Klänningen är jättesnygg! Men det är ett stort projekt och om jag kommer ihåg rätt har väl du lite problem med nacke/axlar? Jag kan inte sticka längre då det blir för tungt att ha allt på stickorna. Virka kan jag än så länge då man inte har tyngden av arbetet i händerna, mina döttrar brukar kalla mig för sjalfabriken...

Ja, sen krocken med bilen har jag problem med nacken. Axlarna blev bättre efter regelbunden massage.
Mitt största problem är att jag inte kan sticka :D
Hade inte ens reflekterat över hur tungt det blir. Helt klart värt att ta med i planeringen. Inte säker på att kroppen pallar med det just nu i varje fall.
 
Jag har köpt ett garnnystan och vet inte vad jag ska göra med det :angel:
Visa bifogad fil 40818
Tips, förutom sjal? Eller tips på fin sjal också kanske.

Den här vill jag sticka
Klänning
Men jag är värdelös på att sticka och det tar mig två hundra år att bli klar. Vågar jag testa ändå? Måste köpa garn igen i så fall :D
Klart du gör!! Heja heja! Det enda jag vill flagga för är att det ser ut att vara rätt olika stickfasthet på garnet och klänningen, ditt garn är mycket tunnare än det som använts i mönstret. 400 m/100 g jämfört med 210 m/100 g. Går givetvis att använda ändå, men var beredd på att det kan bli lite mer genomskinligt än planerat :p Eller experimentera med dubbel tråd osv!
 
Klart du gör!! Heja heja! Det enda jag vill flagga för är att det ser ut att vara rätt olika stickfasthet på garnet och klänningen, ditt garn är mycket tunnare än det som använts i mönstret. 400 m/100 g jämfört med 210 m/100 g. Går givetvis att använda ändå, men var beredd på att det kan bli lite mer genomskinligt än planerat :p Eller experimentera med dubbel tråd osv!

Nej nej, det garnet kommer jag inte använda. Till det projektet köper jag nytt så klart :D
 
Klänningen är jättesnygg! Men det är ett stort projekt och om jag kommer ihåg rätt har väl du lite problem med nacke/axlar? Jag kan inte sticka längre då det blir för tungt att ha allt på stickorna. Virka kan jag än så länge då man inte har tyngden av arbetet i händerna, mina döttrar brukar kalla mig för sjalfabriken...
Jag håller inte upp hela stickningen med händerna när den blir längre utan håller händerna lite lägre så att stickningen ligger i knät. När jag tänker efter så håller jag nog nästan alltid händerna lågt när jag sitter och stickar för det är vilsammast och minskar belastning på axlar och armar.
 
Jag bestämde mig för att lära mig sticka strumpor på jullovet, men nu råkade strumpstickorna komma redan i fredags och i söndags såg min första strumpa dagens ljus! Inte är den perfekt men jag är väldigt stolt över att ha överkommit skräcken för strumpstickor och hälar och grejer ;)


Andra är på gång och idag har jag beställt reflexgarn till ett par benvärmare :)
 
Jag bestämde mig för att lära mig sticka strumpor på jullovet, men nu råkade strumpstickorna komma redan i fredags och i söndags såg min första strumpa dagens ljus! Inte är den perfekt men jag är väldigt stolt över att ha överkommit skräcken för strumpstickor och hälar och grejer ;)


Andra är på gång och idag har jag beställt reflexgarn till ett par benvärmare :)

Det blev två!

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 025
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 652
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 740
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 664
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp