Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill börja virka mormorsrutor :)

Vad behöver jag för nål och garn?
Som tidigare svarat, du kan virka i vilket nål och garn du vill bara de matchar varandra. Det brukar stå vilken storlek det skall vara på virknålen på själva garnet. Vilket garn du vill ha beror i sin tur lite på vad det är du vill göra och vilket utseende/funktion du vill att det du virkar ska ha :).
 
Beställde även nio nystan ribbongarn till nya kuddfodral. Tänkte slå mig på tunisisk virkning!
Citerar mig själv :). Har kommit en bit på projekt tunisiska kuddfodral och funderade på om någon kanske var lite nyfiken på hur det ser ut.
DSC_0085.JPG

Jag kan inte virka så länge i stöten då det känns i höger handled och vänster pekfinger... Artros är ett jävla skit men å andra sidan kan jag ha flera projekt på gång samtidigt.
 
Färgåtergivninen är tydligen inte den bästa... Den gula färgen är en varm currygul ton som t.o.m. jag tycker är snygg. Gillar absolut inte gult vanligtvis.
 
500 maskor! Vad ska du sticka om jag får vara nyfiken. Själv fasar jag lite inför de 325 maskor som mina temperaturplädar ska bestå av...
 
En tröja. Om den någonsin blir färdig. 10 cm resårstickning på sticka 3 med 500 maskor. Det här kommer ta ett tag...

En tröja med ett ganska intressant mönster, man stickar kroppen på rundsticka tills man kommer till armhålan. Då stickar man ärmar (igen, till armhålan), som man sedan stickar fast på samma rundsticka som kroppen och så stickar man liksom oket runt alltihop.
 
Jag har börjat sticka för ett tag sen och har stickat sockar, vantar osv. Är nu sugen på att sticka "sommarsockor" med nån fin mönsterspets på ovansidan. Mitt problem är att jag har använt instruktioner för de andra grejerna från Youtube, mycket enkelt. Hittar dock inget bra sånt där och har kollat på beskrivningar i skrift men fattar ingenting. Främre bågen och bakre bågen osv :o nån som vet om det finns beskrivning i bilder eller så?
 
Hej. Vi ska dra ihop en syjunta på jobbet för allehanda textilarbeten. Jag tänkte arbeta i garn.
Jag är hjälplig på mönsterstickning - helt okunnig i virkning men intresserad. Jag vill ha en bok för inspiration och lärande i vardera teknik. Jag tänker mig Bonniers stora bok om stickning som bibel, men hur kör jag mig virka?

Förslag på huvudlitteratur eller andra kittlande verk? :)
 
Apropå flätstickning, går det att använda t ex en vanlig strumpsticka som flätsticka? Utan att det blir jättetjorvigt. Hade velat göra en mössa (nu!) med fläta men har ingen flät/hjälpsticka.
 
Apropå flätstickning, går det att använda t ex en vanlig strumpsticka som flätsticka? Utan att det blir jättetjorvigt. Hade velat göra en mössa (nu!) med fläta men har ingen flät/hjälpsticka.
Oh ja! Vad som helst som du kan flytta framåt och bakåt. Jag har använt både virknål och stoppnål i kristider :)
(Men mest vill jag slå ett slag för att lära sig fläta helt utan extrastickor. Guld!)
 
Jag fick ett ryck och inventerade garngömmorna i hopp om att finna lite struktur. Jag har upplevt att jag har haft för lite av varje för att kunna göra annat än vantar, strumpor och liknande (det jag brukar göra) men så var det inte alls! Jag har visst fått ihop en gedigen samling med stor potential:D
Jag hittade ~400 g av något, ettiketlöst, som jag googlat mig fram till kallas för förgarn. Det är av ull i fina bruna färger som går ton i ton. Jag blev sugen på en tröja men frågan är om jag kan sticka med garnet som det är? Det kanske finns någon här som har erfarenhet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 029
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 654
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 741
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 664
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp