Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag går emot alla mina principer och börjar projekt två: sockor.

En fråga från en noob, hur gör man egentligen för att sticka med två färger? Jag tänker om tråden hänger lös på insidan så att säga så fastnar man väl i den? Eller? Hur gör man?

En sak jag lärde mig efter mina första mönsterstickade sockor - det är jättelätt att de lösa trådarna bakom blir för hårt spända eftersom man stickar runt och de är på insidan. Prova sockorna några gånger under tiden, annars får du kanske göra som jag och repa, repa och repa :o:D
 
En sak jag lärde mig efter mina första mönsterstickade sockor - det är jättelätt att de lösa trådarna bakom blir för hårt spända eftersom man stickar runt och de är på insidan. Prova sockorna några gånger under tiden, annars får du kanske göra som jag och repa, repa och repa :o:D
Jag har provat och det funkar (men inte mycket mer än så :angel: ). Nu ska jag bara göra klart det sista och börja på en till. Har varit lite stiltje på stickandet ett tag..
 
En sak jag lärde mig efter mina första mönsterstickade sockor - det är jättelätt att de lösa trådarna bakom blir för hårt spända eftersom man stickar runt och de är på insidan. Prova sockorna några gånger under tiden, annars får du kanske göra som jag och repa, repa och repa :o:D
Jag brukar sticka sockarna utochin då, tycker att jag lättare får till flotteringarna då. 😊
 
Ett till pannband i merino/cashmere
Pris i ett adventskalenderbingo
 

Bifogade filer

  • 9EA9AB97-CCB5-4DE7-BA53-6FFABD8369E8.jpeg
    9EA9AB97-CCB5-4DE7-BA53-6FFABD8369E8.jpeg
    511,2 KB · Visningar: 59
Jag har precis börjat att sticka igen. Stickade ett pannband häromdagen i reflexgarn, perfekt nu i mörkret.

Hittade ett nytt mönster på en tubhalsduk och naturligtvis så passar inget av de garn jag har hemma så jag blev tvungen att beställa hem fyra nya nystan… :angel::o
 
Är det någon som sysslar med makramé här? Jag funderar kring val av garn. Jag har en del växter jag vill knyta amplar till, men makramégarn är dyrt som fan och jag är pensionär, det går helt enkelt inte. Vanligt virkgarn lär väl inte hålla för tyngden. Vad har jag för alternativ? Och var kan jag hitta dessa alternativ?
 
Är det någon som sysslar med makramé här? Jag funderar kring val av garn. Jag har en del växter jag vill knyta amplar till, men makramégarn är dyrt som fan och jag är pensionär, det går helt enkelt inte. Vanligt virkgarn lär väl inte hålla för tyngden. Vad har jag för alternativ? Och var kan jag hitta dessa alternativ?
Jag har jobbat i alla möjliga material. Vad är vanliga virkgarn och varför skulle de inte hålla?

Jag har knytit amplar i olika material. Bomull, vide, hampa, akryl, m m.
 
Jag har jobbat i alla möjliga material. Vad är vanliga virkgarn och varför skulle de inte hålla?

Jag har knytit amplar i olika material. Bomull, vide, hampa, akryl, m m.
Oj jadu, bra fråga. Jag tänker typ... Garngarn? Typ? Sånt supermjukt och ofta luddigt som man gör tröjor och sockor av. Det går ju av bara man drar lite i det tänker jag, så det känns inte som att det håller. Men det kanske gör det då?
Har testat bomullssnöre jag hittade på Jula, men det var 2 mm och blev lite tunt och jag har lite svårt att hitta bra alternativ som inte kostar skjortan :) Har testat mattrasor också men det bara gick av när jag knöt och blev skitfult när det väl höll.
Övervägde att använda broderigarn jag inte broderar med men det är ju ännu tunnare än 2 mm så... Näe :laugh:
 
Oj jadu, bra fråga. Jag tänker typ... Garngarn? Typ? Sånt supermjukt och ofta luddigt som man gör tröjor och sockor av. Det går ju av bara man drar lite i det tänker jag, så det känns inte som att det håller. Men det kanske gör det då?
Har testat bomullssnöre jag hittade på Jula, men det var 2 mm och blev lite tunt och jag har lite svårt att hitta bra alternativ som inte kostar skjortan :) Har testat mattrasor också men det bara gick av när jag knöt och blev skitfult när det väl höll.
Övervägde att använda broderigarn jag inte broderar med men det är ju ännu tunnare än 2 mm så... Näe :laugh:
Jag anpassar antalet trådar efter behovet. Men visst, ett skärp kanske jag inte gör i för smalt material. Och ett armband kan ju inte vara för tjockt.

Här är en detaljbild på en ampel jag gjorde för nåt år sen.
IMG_20211119_074701_7.jpg
 
Är det någon som sysslar med makramé här? Jag funderar kring val av garn. Jag har en del växter jag vill knyta amplar till, men makramégarn är dyrt som fan och jag är pensionär, det går helt enkelt inte. Vanligt virkgarn lär väl inte hålla för tyngden. Vad har jag för alternativ? Och var kan jag hitta dessa alternativ?
Kanske kika på saker som kallas snöre och rep mer än garn?
Kan du hitta något här? https://www.repbutiken.se
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 023
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 649
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 739
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 664
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp