Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig stickat en provlapp... :o inser att jag behöver det då vantskrället blev för litet..jag antar att jag stickar för hårt när det är flerfärgsstickning.
Det står såhär i mönstret. Stickfasthet 23 m = 10 cm.
Hur ska jag då sticka? Ska jag lägga upp 23 maskor och sticka på, och sen mäta och se om det blir 10cm på bredden? Och ska jag då sticka med flera färger när jag gör provlappen? Ska jag sticka runt, som jag kommer att sticka när jag följer mönstret? För om jag stickar fram och tillbaka blir det ju aviga och det är inga aviga i mönstret.. Hilfe bitte! :bow:
 
Hur ska jag då sticka? Ska jag lägga upp 23 maskor och sticka på, och sen mäta och se om det blir 10cm på bredden? Nej, fler maskor. Antingen mäter duupp 10 cm och räknar maskorna, eller så räknar du rätt antal maskor och mäter hur långt det är. Detta för att kanterna lätt drar sig/blir ojämna och därför ljuger om resultatet. Och ska jag då sticka med flera färger när jag gör provlappen? Ja! Ska jag sticka runt, som jag kommer att sticka när jag följer mönstret? Ja!
Med reservation för att jag inte alltid lever som jag lär ;)
 
Med reservation för att jag inte alltid lever som jag lär ;)
Men det är bredden jag mäter när det står 23 m = 10 cm? Jag har sett att det i vissa mönster är varv som anges också, är det då att det ska bli 10 cm av de antal varven som anges också? Dvs i mitt fall har mönstret inte angett någon stickfasthet för längden? :)
Visst skall jag gå upp i stickstorlek tills det då blir så att jag får 23 m på 10 cm?
 
Men det är bredden jag mäter när det står 23 m = 10 cm? Jag har sett att det i vissa mönster är varv som anges också, är det då att det ska bli 10 cm av de antal varven som anges också? Dvs i mitt fall har mönstret inte angett någon stickfasthet för längden? :)
Visst skall jag gå upp i stickstorlek tills det då blir så att jag får 23 m på 10 cm?
Ja och ja.
Men det kan också vara en poäng att titta på sin teknik ibland, t.ex. om du är ovan vid det sticksätt du använder. Har man flera garner och byter färg så är en knepighet att få de ostickade trådarna att inte bli för lösa eller hårda och det behöver du reglera med hur du håller garnet med fingrarna och gör bytena. Isåfall löser inte stickorna det om storleken på maskorna egentligen är bra men det dras ihop av att trådarna bakom.
 
Ja och ja.
Men det kan också vara en poäng att titta på sin teknik ibland, t.ex. om du är ovan vid det sticksätt du använder. Har man flera garner och byter färg så är en knepighet att få de ostickade trådarna att inte bli för lösa eller hårda och det behöver du reglera med hur du håller garnet med fingrarna och gör bytena. Isåfall löser inte stickorna det om storleken på maskorna egentligen är bra men det dras ihop av att trådarna bakom.
Jag får testa! Tycker att jag inte drar åt de för hårt men jag kanske gör det :angel: Jag såg en video på Youtube som visade på att sticka ut och in vid flerfärgsstickning, att det skulle vara lättare att inte dra åt för hårt. Jag ska testa det också..
På min provlapp har jag gått upp från sticka 3,5mm till 5,0mm...verkar det ens rimligt? :o
 
Jag får testa! Tycker att jag inte drar åt de för hårt men jag kanske gör det :angel: Jag såg en video på Youtube som visade på att sticka ut och in vid flerfärgsstickning, att det skulle vara lättare att inte dra åt för hårt. Jag ska testa det också..
På min provlapp har jag gått upp från sticka 3,5mm till 5,0mm...verkar det ens rimligt? :o
Så gör jag numera, vet att vissa tycker det är fusk men vafan, bara det funkar så. Och ja, det är inte helt ovanligt. Håll lite koll sen när du stickat en bit på vanten så du inte slappnar av och släpper på spänningen längs vägen liksom, då får du justera stickstorlek efter hand :)
 
Jag får testa! Tycker att jag inte drar åt de för hårt men jag kanske gör det :angel: Jag såg en video på Youtube som visade på att sticka ut och in vid flerfärgsstickning, att det skulle vara lättare att inte dra åt för hårt. Jag ska testa det också..
På min provlapp har jag gått upp från sticka 3,5mm till 5,0mm...verkar det ens rimligt? :o
Hur är storleken på maskorna som sitter på stickan? Normala eller för små och trånga?
Jämför med när du stickar enfärgat med samma garn om det blir samma täthet eller inte.

Det kan hända att tätheten ändras när du blir lite mer van och får ett annat flyt också. Så kör lite övningsexempel och se om det blir bättre.

Jag kan helt enkelt inte fixa det där med tvåfärgsmönster, så jag är ingen bra rådgivare.
När jag var nybörjare stickade jag så hårt att jag inte fick in den andra stickan i maskorna jag skulle sticka till slut. Då behöver man ändra på något annat än stickans tjocklek. :o
 
Vilken kul idé! Jag tror jag lånar den.

Mitt största problem är att jag har typ ett nystan eller mindre per färg och kvalitet. Får bli många små figurer till syskonbarnen.
Jag har också en del del mindre mängder. Gjorde en loppakoftan i hönsestrikk där jag ibland varierade garntjocklek. Hade en del superwash och en del ren ull och insåg efter ett tag att det var bäst att kombinera en av varje i flerfärgsstickningen. Kanske inte perfekt resultat på alla delar men det blir använt nu!
 
Jag har också en del del mindre mängder. Gjorde en loppakoftan i hönsestrikk där jag ibland varierade garntjocklek. Hade en del superwash och en del ren ull och insåg efter ett tag att det var bäst att kombinera en av varje i flerfärgsstickningen. Kanske inte perfekt resultat på alla delar men det blir använt nu!

Bra sätt att bli av med mycket! Ska kolla in det lite närmare. Oj vad många fina mönster jag hittade när jag snabbgooglade!
 
Jag och dottern kunde äntligen enas om knappar till koftan så nu blev den klar, sådär 2 månader efter att den kom av stickorna. Nöjd är hon! Tur den passade på henne, den var tänkt till den äldre men den blev för liten.
 

Bifogade filer

  • DSC_3739.JPG
    DSC_3739.JPG
    277,5 KB · Visningar: 54
Jag drömmer om att sticka en riddari tröja, vad skulle ni rekommendera för projekt för att "träna" inför det? Tänker mig att göra ett par vantar med riddari mönster, men det här med tröja känns så svårt😮
 
Jag drömmer om att sticka en riddari tröja, vad skulle ni rekommendera för projekt för att "träna" inför det? Tänker mig att göra ett par vantar med riddari mönster, men det här med tröja känns så svårt😮

Vad är det du behöver träna på? Flerfärgsticknnig? Själva flerfärgsmönstret på Riddarin är inte svårare än annan flerfärgsstickning. Det är två-tre varv som har tre färger, men de varven får man ta sakta och försiktigt och man måste inte få in snits på att hålla tre trådar. Har du sett Järbos blogg om Riddari? Där får man jättebra tips och råd. Det finns även en (nu visserligen inaktiv grupp) på facebook där man kan hitta många bra tips. Sök på Järbo Riddari KAL.

Mitt tips är att börja med ärmarna på Riddarin, då får du lite träning på flerfärgsstickning på muddarna, och sen bara köra på! Själv stickade jag tre Riddari under 2018. Kul stickning!
 
Jag drömmer om att sticka en riddari tröja, vad skulle ni rekommendera för projekt för att "träna" inför det? Tänker mig att göra ett par vantar med riddari mönster, men det här med tröja känns så svårt😮
Jag stickar en Riddari nu. Det är min första tröja, och andra/tredje flerfärgsstickning. Jag har stickat 1,5 par vantar tidigare :p Jag har dock inte kommit till oket än men jag tänker att det fixar sig nog :p
 
Jag stickar ärmar, ooooh my god vad segt det är. Kör två på en gång och det är inte min favoritmetod, dessutom ska det vara hellånga ärmar(det är puff vid vristen) och jag har nog aldrig hållt ut så länge innan. Hela ärmar brukar bli trekvartslånga och trekvartslånga brukar bli korta :o skulle kunna köra på trekvartslånga och kalla det klart nu, men puffdetaljen försvinner ju helt i så fall. :cautious: Ska sticka minst 20 varv till innan jag får mäta nästa gång, det växer tydligen inte fortare bara för att man gör det efter varje varv :meh:
 
Jag stickar en Riddari nu. Det är min första tröja, och andra/tredje flerfärgsstickning. Jag har stickat 1,5 par vantar tidigare :p Jag har dock inte kommit till oket än men jag tänker att det fixar sig nog :p

Det fixar sig! Lyllo dig som har ett ok som väntar! Oket är det roliga, belöningen för transportstickningen på bålen. (Och ärmarna.) :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 970
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 635
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 736
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 659
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp