Virusskydd

Bukefalos 30 år!

Thaliaste

Trådstartare
Har fått en notis om att mitt virusskydd kommer att gå ut snart och förnyas till en kostnad, vilket är förväntat eftersom jag har en prenumeration. Men tänkte tanken...behöver man ett extra, köpt sådant utöver det som kommer med datorn? Jag är van vid att ha det sen Internet kom typ, och det är ju ett tag sedan...Och då var det rekommenderat att ha ett, men är det så fortfarande?

Jag skulle inte vilja vara utan. Finns så mycket mer säkerhetsrisker numera så Windows Defender (gissar att det är det du menar som ingår i datorn) kan inte stoppa allt.
Det kan iofs inte ett riktigt antivirusprogram heller men det har flera ggr stoppat intrångsförsök och skadliga webbplatser för mig. Får dessutom varningar om mina mail och lösenord dyker upp på dark web.

Jag skulle inte vilja vara utan. Finns så mycket mer säkerhetsrisker numera så Windows Defender (gissar att det är det du menar som ingår i datorn) kan inte stoppa allt.
Det kan iofs inte ett riktigt antivirusprogram heller men det har flera ggr stoppat intrångsförsök och skadliga webbplatser för mig. Får dessutom varningar om mina mail och lösenord dyker upp på dark web.

Jag har alltid tänkt som du, men träffar på allt fler som inte har något extra utan menar att det som följer med Windows är såpass bra numera så jag blir osäker...

Jag har alltid tänkt som du, men träffar på allt fler som inte har något extra utan menar att det som följer med Windows är såpass bra numera så jag blir osäker...

Jag använder bara Windows defender, skulle aldrig betala för ett virusprogram då de inte ger ett större skydd ändå. Har aldrig någonsin fått virus eller blivit utsatt för något säkerhetsintrång och använder min dator timvis dagligen, både i jobb och privat.

Defender funkar alldeles utmärkt och är gratis, win-win!

Det var väldigt länge sedan jag ens funderade på separata virusskydd, jag trodde knappt att det fanns längre :o Jag har inte haft något på en herrans massa år utan förlitar mig nog på att datorerna är så pass bra numera att de löser den saken själva.

Var i samma sits för några år sedan och landade i mina efterforskningar att defender var lika bra som många betalvarianter. Det kan så klart ha ändrats sen dess, men jag känner mig trygg med lösningen jag har.

Jag har varit utan i ett antal år.
Slutade betala för prenumeration efter att ha rådfrågat min bror som DÅ sade att ifall man inte gör "konstiga saker" när man är på nätet och kan ha en basal nivå av eget riskmedvetande så klarar man sig utan. Och som jag uppfattar det har det bara blivit vanligare att vara utan sedan dess?

Kör bara med Windows Defender sen några år tillbaka.
Det bästa antivirusprogrammet är ändå du själv. Följ de vanliga råden om att inte klicka på länkar, inte gå in på skumma sidor osv.

Jag använder bara Windows defender, skulle aldrig betala för ett virusprogram då de inte ger ett större skydd ändå. Har aldrig någonsin fått virus eller blivit utsatt för något säkerhetsintrång och använder min dator timvis dagligen, både i jobb och privat.

Defender funkar alldeles utmärkt och är gratis, win-win!
Datorn och/eller nätverket kan väl bli angripen utan att du märker nåt …?
Jag har ett avp som kostar 399 kr/år, det är inte så dyrt med tanke på att det även stoppar mig från att hamna på dåliga sidor som ser ok ut, och även såna där man blir ”redirected” till en annan sida. Kan Defender stoppa sånt?

Kör bara med Windows Defender sen några år tillbaka.
Det bästa antivirusprogrammet är ändå du själv. Följ de vanliga råden om att inte klicka på länkar, inte gå in på skumma sidor osv.
Jag skulle kolla på en facebookvän hemsida, läst där förut men senaste gången hade sidan blivit påverkad av nåt och jag blev omstyrd tills mitt avp stoppade den felaktiga sidan från att öppnas.
Klicka på länkar måste man ju göra ibland.

Datorn och/eller nätverket kan väl bli angripen utan att du märker nåt …?
Jag har ett avp som kostar 399 kr/år, det är inte så dyrt med tanke på att det även stoppar mig från att hamna på dåliga sidor som ser ok ut, och även såna där man blir ”redirected” till en annan sida. Kan Defender stoppa sånt?

Vad är det för angrepp du tänker på då?

Ja, det gör ju även vissa webbläsare, de varnar också om webbplatser som är osäkra och saknar skydd, redirects är rätt vanligt och inget hot i sig.

Det bästa man kan göra är ju att inte klicka på osäkra länkar, inte hänga på delar av internet som är skumma, inte dela information eller ladda ner någonting från sidor som man inte är säker på vem det är som ligger bakom.

Nej, 400kr om året är inte mycket, men jag anser att det är att kasta pengar i sjön.

Jag skulle kolla på en facebookvän hemsida, läst där förut men senaste gången hade sidan blivit påverkad av nåt och jag blev omstyrd tills mitt avp stoppade den felaktiga sidan från att öppnas.
Klicka på länkar måste man ju göra ibland.
Ja men man kan undvika mycket strul genom att vara skeptisk och dubbelkolla innan man klickar på något.

Vad är det för angrepp du tänker på då?
Såna man inte märker eller kan stoppa själv.
Ja, det gör ju även vissa webbläsare, de varnar också om webbplatser som är osäkra och saknar skydd, redirects är rätt vanligt och inget hot i sig.
Ja det vet jag men mitt avp har stoppat skumma redirects.
Det bästa man kan göra är ju att inte klicka på osäkra länkar, inte hänga på delar av internet som är skumma, inte dela information eller ladda ner någonting från sidor som man inte är säker på vem det är som ligger bakom.
Säker kan man ju aldrig vara … t.ex. hittade jag en mall för etiketter på en etikettillverkares sida. Hur skulle jag veta att den är ofarlig? Nå jag laddade ner mallen iaf.
Nej, 400kr om året är inte mycket, men jag anser att det är att kasta pengar i sjön. Om det gör att jag känner mig tryggare på webben så är det inte att kasta pengar i sjön.

Svar i fet stil.

Om TS lyssnar på trenden från det stora landet i väster så är svaret att man klarar sig bra utan virusskydd. ;)

Det ar nog lite bade och ... Har ar de flesta vaccinerade och de som vill skydda sig I forkylnings tider eller nu nar Covid sprids som en pest just I min statanvander de som vill skydda sig sjalva och/eller andra en mask. Det ar manga som anvander mask nu och flera sjukhus kraver att all personal anvander mask.
Sjalv undviker jag nyheter pa TV just nu da jag inte riktigt klarar av att se och hora de som inte forstar hur science fungerar. :cautious: :banghead:

Det ar nog lite bade och ... Har ar de flesta vaccinerade och de som vill skydda sig I forkylnings tider eller nu nar Covid sprids som en pest just I min statanvander de som vill skydda sig sjalva och/eller andra en mask. Det ar manga som anvander mask nu och flera sjukhus kraver att all personal anvander mask.
Sjalv undviker jag nyheter pa TV just nu da jag inte riktigt klarar av att se och hora de som inte forstar hur science fungerar. :cautious: :banghead:
Här ser jag aldrig munskydd längre, eller att någon håller avstånd för den delen. Jag tror att covid här har börjat räknas som en helt vanlig förkylning/influensa.

Liknande trådar

• Moln, minneskort eller något annat?
  • Hallon
  • Klarar jag av en Macbook?
  • Chromecast och sånt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat