visa film med 15-årsgräns för underåriga?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi har fått ett mejl från en av lärarna på barnens högstadieskola. Hen vill visa en film med 15-årsgräns för eleverna i åk 7, som del av en lektion i historia. Läraren vill ha föräldrarnas tillstånd att visa filmen, trots att eleverna är "underåriga" i sammanhanget.
Min avkomma som går i klassen ifråga fyller 13 år i mellandagarna.

Hur hade Ni resonerat? Hade Ni tyckt att det är okej?

Jag vet vad jag tycker, men ser att frågan är kontroversiell och svaret kanske inte helt självklart, så det hade varit intressant med andras infallsvinklar.
 
Skulle vilja säga att det beror helt på vilken film det är. Vi ser väldigt mycket film och 15 års gränsen känns ibland väldigt generös och ibland tvärtom.
 
Jag håller med om att det beror på vilken film det är, å andra sidan skulle jag antagligen sagt ja i vilket fall. Dels ser ungarna ändå vilka filmer de vill nuförtiden eftersom allt finns på nätet, dels anser jag att i den situationen med hela klassen och läraren gör att gränsen antagligen är helt onödig.

Dock tycker jag det är en intressant rent juridisk fråga. "Får" man göra så? Visa film i klassrum borde väl följa samma lagstiftning som på bio eller? Den kan man inte komma runt med målsmans godkännande.
 
Vi hade samma situation och alla fick tillstånd från föräldrarna utom en tjej.

Jag tycker som @AraSlei att om det är en rimlig film och det hålls en vettig diskussion om den att det är helt ok.

Filmen vi såg var Rambo III för att diskutera hur antagonister framställs, speciellt med rasistiska undertoner, och hur man kan förvränga historieskrivningen i spelfilmer.
 
Om läraren får föräldrarna tillstånd.
Och det visar sig att någon av eleverna inte klarar av de mer våldsamma scenerna i filmen som visas, vem tar då ansvar för det?
Alla barn tittar inte på massor av filmer, långt ifrån alla gillar/uppskattar filmer med krigsscener och dödande.

Och om det visar sig att någon av eleverna egentligen vill avstå från att se filmen, även om föräldrarna gett tillstånd till det - hur ska det hanteras? Hur ska den eleven "kunna" avstå, kunna gå därifrån och kanske anses vara en larvpotta i grupptrycket som kan uppstå?
 
Säger också att det beror på typ av film. Det är inte bara våld som sätter en hög åldersgräns. Såg en film för inte så längesedan som hade 15 år som gräns och vi som såg filmen kunde inte se någon annan anledning till den höga åldergränsen än att det var några, rätt så försiktiga, (lesbiska) sexscener. Det skulle knappast traumatisera någon i tonåren att se det.

Och om det visar sig att någon av eleverna egentligen vill avstå från att se filmen, även om föräldrarna gett tillstånd till det - hur ska det hanteras? Hur ska den eleven "kunna" avstå, kunna gå därifrån och kanske anses vara en larvpotta i grupptrycket som kan uppstå?

Det där är väl i och för sig ett problem oavsett åldersgräns och eventuella tillstånd från föräldrarna. Det finns filmer som, om man går på åldersgränserna, hade kunnat visas i din unges klass som jag själv hade vägrat att se (alternativt mått dåligt av att se).
 
Vi har fått ett mejl från en av lärarna på barnens högstadieskola. Hen vill visa en film med 15-årsgräns för eleverna i åk 7, som del av en lektion i historia. Läraren vill ha föräldrarnas tillstånd att visa filmen, trots att eleverna är "underåriga" i sammanhanget.
Min avkomma som går i klassen ifråga fyller 13 år i mellandagarna.

Hur hade Ni resonerat? Hade Ni tyckt att det är okej?

Jag vet vad jag tycker, men ser att frågan är kontroversiell och svaret kanske inte helt självklart, så det hade varit intressant med andras infallsvinklar.

Det beror på vad det är för film. Jag skulle inte säga nej av princip, utan göra en egen bedömning av filmen och om den var lämplig för mitt barn.
 
Jag håller med om att det beror på vilken film det är, å andra sidan skulle jag antagligen sagt ja i vilket fall. Dels ser ungarna ändå vilka filmer de vill nuförtiden eftersom allt finns på nätet, dels anser jag att i den situationen med hela klassen och läraren gör att gränsen antagligen är helt onödig.
Det är inte alla barn som ser på film på det sätt du nämner, men jag vet att det är vanligt.
Dock tycker jag det är en intressant rent juridisk fråga. "Får" man göra så? Visa film i klassrum borde väl följa samma lagstiftning som på bio eller? Den kan man inte komma runt med målsmans godkännande.
Det verkar bara gälla offentlig visning.
"Statens medieråd fastställer åldersgränser för film avsedd att visas för barn under 15 år enligt lagen (2010:1882) om åldersgränser för film som ska visas offentligt. Myndighetens beslut gäller endast vid allmän sammankomst eller en offentlig tillställning."
http://statensmedierad.se/aldersgranserforfilm/fordigsomvisarfilm/reglerforbio.737.html
 
Det är en film om ett krig, med dödande som "kan vara känslosamt" enligt någon sida där jag läste om filmen.
 
Vi har fått ett mejl från en av lärarna på barnens högstadieskola. Hen vill visa en film med 15-årsgräns för eleverna i åk 7, som del av en lektion i historia. Läraren vill ha föräldrarnas tillstånd att visa filmen, trots att eleverna är "underåriga" i sammanhanget.
Min avkomma som går i klassen ifråga fyller 13 år i mellandagarna.

Hur hade Ni resonerat? Hade Ni tyckt att det är okej?

Jag vet vad jag tycker, men ser att frågan är kontroversiell och svaret kanske inte helt självklart, så det hade varit intressant med andras infallsvinklar.
Jag skulle i första hand vilja veta vad det är för film för att kunna ta ställning.
Det kanske är en film som i mina ögon är helt olämplig, då blir det ett nej direkt.
Om jag sedan ansett att det är en okej film så vill jag ändå se filmen tillsammans med mitt barn först, så att vi kan ha en dialog runt frågor (som troligen är andra än de som läraren vill ha som diskussionsämne) som dyker upp och kunna se om det upplevs obehag (om det är en sådan film).
Kort sagt, jag vill ha koll på både film och mitt barn först innan jag svarar läraren ;)
 
Det är inte alla barn som ser på film på det sätt du nämner, men jag vet att det är vanligt.

Självklart inte. Jag resonerar utifrån mina egna :).

Det verkar bara gälla offentlig visning.
"Statens medieråd fastställer åldersgränser för film avsedd att visas för barn under 15 år enligt lagen (2010:1882) om åldersgränser för film som ska visas offentligt. Myndighetens beslut gäller endast vid allmän sammankomst eller en offentlig tillställning."
http://statensmedierad.se/aldersgranserforfilm/fordigsomvisarfilm/reglerforbio.737.html

Ok. Andra regler som t ex visningsrättigheter gäller ju iaf på skolor.
 
Det är en film om ett krig, med dödande som "kan vara känslosamt" enligt någon sida där jag läste om filmen.

Fortfarande, det beror på filmen och det beror på trettonåringen. Barn är olika känsliga, filmer som innehåller dödande som "kan vara känslosamt" är extremt olika. Sen skulle jag iofs tycka det var mer tveksamt med en krigsfilm med känslolöst dödande.
 
Filmen heter Troja.
Mejlet kom i mejlkorgen i morse och läraren vill ha svar senast i morgon förmiddag. Det finns knappast tid att se filmen själv innan dess.
 
Jag skulle i första hand vilja veta vad det är för film för att kunna ta ställning.
Det kanske är en film som i mina ögon är helt olämplig, då blir det ett nej direkt.
Om jag sedan ansett att det är en okej film så vill jag ändå se filmen tillsammans med mitt barn först, så att vi kan ha en dialog runt frågor (som troligen är andra än de som läraren vill ha som diskussionsämne) som dyker upp och kunna se om det upplevs obehag (om det är en sådan film).
Kort sagt, jag vill ha koll på både film och mitt barn först innan jag svarar läraren ;)
Läraren "brukar visa den", så hen har uppenbarligen bedömt den vara lämplig att visa.

Fortfarande, det beror på filmen och det beror på trettonåringen. Barn är olika känsliga, filmer som innehåller dödande som "kan vara känslosamt" är extremt olika. Sen skulle jag iofs tycka det var mer tveksamt med en krigsfilm med känslolöst dödande.
Om vi utgår ifrån att det finns ett (eller flera) barn av det mer känsliga slaget i klassen, hur hade ditt svar då sett ut?
 
Filmen heter Troja.
Mejlet kom i mejlkorgen i morse och läraren vill ha svar senast i morgon förmiddag. Det finns knappast tid att se filmen själv innan dess.
Är det den nyare med Brad Pitt? För en 13 åring kan jag tycka att det är på gränsen. Det är ju en hel del krigsscener med våld och blod och är man inte "van" och kan skilja på verklighet och film hade jag nog varit tveksam.. Jag själv såg en hel del olämpliga filmer när jag var 13 och just då tyckte man mest att det var kul och häftigt men det kan sätta spår som kommer fram senare. Varför vill läraren visa just den filmen?
 

Liknande trådar

Övr. Barn För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne...
2
Svar
34
· Visningar
3 155
Senast: Piek
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 375
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vet inte om ni minns att jag tidigare berättat att de fått se Gladiator och Mumien i skolan som en del av undervisningen. Klart...
2
Svar
30
· Visningar
3 701
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp