Visar tänderna!

Maira

Trådstartare
Min häst har en märklig (o)vana...

Till och från under ett ridpass så drar han upp överläppen och visar framtänderna??? Kan säga att det ser så där ut... :crazy:

Han visar inga som helst tecken på obehag. Suger på bettet och har bra salivutsöndring och jobbar i en bra form med bra kontakt.

Jag satt och skrev åt en dressyrdomare och frågade henne om detta fenomen. Hon berättade då att de har en häst som gör likadant, men visste inte heller vad det berodde på.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta???
 
Sv: Visar tänderna!

Om det inte har med obehag att göra kanske det är en koncentrations"min" som han gör när han fokuserar och koncentrerar sig extra mycket.
 
Sv: Visar tänderna!

Vi har en häst som gör likadant. Hon börjar visa framtänderna när hon börjar bli varm fram till man slutar. Vi har oxå undrat varför hon gör så, ser helknas ut:crazy::D
 
Sv: Visar tänderna!

Tror det har ngt med koncentratin att göra eller helt enelt bara en "fix" grej. Vissa hästar flyttar ju alt. spänner överläppen i sidled också när de rids.
 
Sv: Visar tänderna!

Hade också tidigare en häst som gjorde så. Han kunde börja göra så när som helst, när han stod på gången,när vi lastade, vid halter (stopp alltså,inte hästen som var halt) så kunde han också ställa sig o göra så. Tror de var ngt att han hade tråkigt, en fix idé. Han gjorde inte så när man "red på".
 
Sv: Visar tänderna!

Jag har hört att det kan vara symptom på stress. Samma som att "klappra" tänder. Sånt kan försvinna av sig själv, men oxå stanna kvar. Tecken på att något inte är helt bra, kan vara miljoner orsaker dock. För höga krav vid ridning kan vara en, någon typ av spänning är det iaf...

Men detta är bara vad jag hört. Har inte någon egentlig aning själv. :crazy:
 
Sv: Visar tänderna!

Tack för svar. Intressant att se att finns fler som gör så.... :D

Som sagt är det ju jättesvårt att veta varför, kan ju bero på tusen olika saker.

Ibland är han hetsig och spänd i början på passet, om det är en stressgrej vilket inte vore osannolikt, men han gör det lika gärna när han "kommit till ro"... :confused:
 
Sv: Visar tänderna!

Tack för svar. Intressant att se att finns fler som gör så.... :D

Som sagt är det ju jättesvårt att veta varför, kan ju bero på tusen olika saker.

Ibland är han hetsig och spänd i början på passet, om det är en stressgrej vilket inte vore osannolikt, men han gör det lika gärna när han "kommit till ro"... :confused:

Kanske är det lite som att "hålla tungan rätt i mun"?
 
Sv: Visar tänderna!

Hade en hingst tidigare som gjorde så. Iofs hade han svårt att få läpparna att täcka tänderna överhuvudtaget, han hade väl det som defekt. En mkt lugn och harmonisk häst, så jag kan aldrig föreställa mig att det skulle vara stress relaterat.
 
Sv: Visar tänderna!

Kan tillägga att min pålle började göra så ännu mera när han fick vila pga skada, försökte motivera honom så mkt det gick, men kan ju inte göra det 24/7... var jätte rädd att han skulle börja väva eller nåt :S
Tror anledningen till att han gjorde så var för att de var sysselsättning/fix-idé eller nåt sånt...
 
Sv: Visar tänderna!

knapplån

kan ju bero på att hästen kanske har överbett.
svårt att hålla stängd mun hela tiden då.
 
Sv: Visar tänderna!

Min pålle gör också så men han har överbett så tror att det kan bero på det. Aldrig ngn dressyrdomare som har klagat iaf som tur är.
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 448
Senast: TinyWiny
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
41 316
Relationer Ja, jag kan inte vara den enda? Jag verkar ha träffat en kille, jättefin på alla sätt och vis och jag känner mig faktist alldeles...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 912
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 226
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp