Varför blanda in elefanter? Men ja du har förmodligen rätt. Det är mycket mer komplextDet viktigaste för att få ordning på naturen och den biologiska mångfalden är uppenbart, men den elefanten pratar ingen om.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför blanda in elefanter? Men ja du har förmodligen rätt. Det är mycket mer komplextDet viktigaste för att få ordning på naturen och den biologiska mångfalden är uppenbart, men den elefanten pratar ingen om.
Elefanten i rummet, det bildliga uttrycketVarför blanda in elefanter? Men ja du har förmodligen rätt. Det är mycket mer komplext
Flera missuppfattningar:Ja det är ju onekligen så att vi nog egentligen, om vi hade ett miljötänk, skulle bättre kunnat utnyttja gammal skogsbevuxen betesmark i Sverige genom att släppa kor på den. Kor som vi äter och mjölkar och som representerar lite fler bondgårdar osv. Tydligen enligt vissa forskare är bete på trädbevuxen äng positivt för koldioxidupptag (det ska dock vara så många träd som en trädbevuxen äng kan ha i Sverige, vilket tydligen kan motsvara en skog i södra europa och därför är det svårt att få stöd för det.) Men det gör vi ju tydligen inte och vill inte heller göra, så då kan rewilding vara lösningen helt enkelt. (även om jag mer tycker att visenter låter lite kul och att kor på motsvarande yta rimligen bidrar bättre till matproduktionen och borde vara mer effektivt på så vis.)
Dock så vill vi ju tydligen inte ha just kor just där. Iom att marken inte utnyttjas och bönderna propagerar för att alla kor ska bo inomhus året om och därmed ingen mark alls ska betas i Sverige av tamdjur. Då behövs ju ett alternativ.
Men herregud det är redan djurfabrik, bara det att ta kalven från kon- ( djurs naturliga beteenden ska ju egentligen tillgodoses) klassar det där.Man vill ha bort beteskravet för att kunna ha större enheter. På lite sikt innebär det att det kommer bli rena djurfabriker liknande det vi sett för grisar och fågel. Inget jag stödjer precis.
Nu vet jag inte hur det fungerar mot just rovdjur, men tex finns ett stort(!) naturvårdsområde på norra sidan Sthlm som heter Järvafältet. Där är det massor av blandad mark, ängsmark och skogar (och sjöar). Flera enorma hagar finns där, och allmänhetens gång- och cykelvägar snirklar sig runt genom dessa hagar. På alla ställen där folk väntas ta sig in i hagen eller ut från hagen så finns det både färister och handikappgrindar samt grindar för ryttare. De flesta människor tar sig över färisterna, men grindarna är konstruerade på ett sätt som gör att de går igen av sig självt. Folk behöver alltså inte komma ihåg att stänga dem (även om det sitter skyltar uppe vid dem också för att påminna). Det blir på så sätt väldigt ovanligt att alla de kor som går och betar där hamnar på fel sida av staketen. Borde gå att ordna med liknande lösningar på fler platser i landet. (Kanske görs det också?)Största problemet är väl att det finns inga gamla mjölkbönder kvar med mindre gårdar och betande djur. Hagar ska underhållas, rovdjur stängslas ute och samtidigt måste folk ha tillträde. Jag vet ju vilket sabla skit det var med turister varje år som absolut skulle vandra i skogen men inte kunde stänga efter sig, så vi ungar skjutsades ut med bil för att leta efter förrymda kor om inte någon ringt och var arg för att de var lösa så vi visste var de var.
Ja, utökade stöd för naturbetesmarker (som betas), och utökade stöd och rättigheter (för arrendatorer) vad avser stängsling mot rovdjur.Kan man inte erbjuda bra bidrag till bönderna för betande djur?
Majoriteten här kör enbart spannmål eller grovfoder.
Det görs främst i välanvända (av människor) naturreservat som det går djur i.Nu vet jag inte hur det fungerar mot just rovdjur, men tex finns ett stort(!) naturvårdsområde på norra sidan Sthlm som heter Järvafältet. Där är det massor av blandad mark, ängsmark och skogar (och sjöar). Flera enorma hagar finns där, och allmänhetens gång- och cykelvägar snirklar sig runt genom dessa hagar. På alla ställen där folk väntas ta sig in i hagen eller ut från hagen så finns det både färister och handikappgrindar samt grindar för ryttare. De flesta människor tar sig över färisterna, men grindarna är konstruerade på ett sätt som gör att de går igen av sig självt. Folk behöver alltså inte komma ihåg att stänga dem (även om det sitter skyltar uppe vid dem också för att påminna). Det blir på så sätt väldigt ovanligt att alla de kor som går och betar där hamnar på fel sida av staketen. Borde gå att ordna med liknande lösningar på fler platser i landet. (Kanske görs det också?)
Vilka andra företagare är inte ansvariga för sin produktion, utan skickar ut ansvaret på konsumenterna?Även om jag i grunden är emot det så är det inte så konstigt, jag tror inte folk i allmänhet ( alltså jag menar inte dig), alltså KL, förstår hur högprestrerande en mjölkko är och att de för att fungera behöver lugn och ro för att hinna äta och vila, och ute finns en massa insekter, är det inte blinningar, bromsar o flugor så är det svidknott resten av dygnet.
Dessutom har inte alla bra beten med högvärdigt protein i närheten, det är ju liksom inte så att det går att ha mjölkkor i hagmarker med mindre bra smältbart gräs.
Det är ju inte böndernas fel det är alla vi konsumenter, ja som jag, som nyttjar något av kon som står för deras miserabla leverne, som vill ha låga priser i butik.
Alla? Om det inte finns några köpare så får man lägga ner och det är det som Sveriges bönder gör, markerna växer igen samtidigt som regnskog bränns ner för att folk ska köpa "naturkött" billigt.Vilka andra företagare är inte ansvariga för sin produktion, utan skickar ut ansvaret på konsumenterna?
Det är ju möjligt att det är ett lösbart problem med förändrade regler eller subventioner? Har för mig att det sägs att regelverket gynnar större gårdar och att det var byggt medvetet så en gång då många små gårdar var vanligare och man ville ändra på det. Kan ha fel såklart.Största problemet är väl att det finns inga gamla mjölkbönder kvar med mindre gårdar och betande djur. Hagar ska underhållas, rovdjur stängslas ute och samtidigt måste folk ha tillträde. Jag vet ju vilket sabla skit det var med turister varje år som absolut skulle vandra i skogen men inte kunde stänga efter sig, så vi ungar skjutsades ut med bil för att leta efter förrymda kor om inte någon ringt och var arg för att de var lösa så vi visste var de var.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/4BqGA9/lrf-darfor-ar-det-dags-att-gora-om-beteslagenKlassisk bukefråga:
Källa på det?
Vilka är bönderna och var bedriver de sin propaganda?
Allt fler små gårdar försvinner i Sverige. Så de stora gårdarna känns som en viktig sak. Snart kanske vi bara har stora gårdar.Flera missuppfattningar:
Det är stora (i antal djur) mjölkgårdar som vill slippa beteskravet.
För köttdjur, mjölkkvigor och ungdjur hörs inga sådana röster.
Dessutom, så hålls inte mjölkande kor på lågavkastande gräsmarker nu heller.
Vi har dessutom brist på nötkött och lammkött i Sverige så skulle vi välja att stötta, på olika sätt, betebaserad djurhållning, så skulle mycket mer mark betas när produktionen ökar.
Det är trist att ett fåtal megastora mjölkproducenter som inte vill ha betande mjölkkor, skapar en tro hos allmänheten att inga nötdjur ska beta längre.
Bete i skogen är inget som Visenter ägnar sig åt.
Vi ( snarare vissa extremister bland jägare) har redan rewildat bäldigt mycket! Dovhjort i sådan mängd finns det på många håll så att det är permanent skyddsjakt, året runt.
Vi har också massor med vildsvin, och på vissa ställen mufflonfår.
Varför vill du ha hit visenter?
Räcker det inte med de arter som ökat extremt mycket de senaste 20-30 åren.
Jag skulle vilja kalla visentromantiken för ett slags kukförlängare, och inget annat.
Det är trist att ett fåtal megastora mjölkproducenter som inte vill ha betande mjölkkor, skapar en tro hos allmänheten att inga nötdjur ska beta längre.
Sossarnas politik på 70-talet gjorde det svårt och nästan omöjligt att köpa och driva små gårdar, de skulle slås ihop till stordrift och resultatet har vi idag. Mindre mejerier och slakterier köptes upp och lades ner, längre djurtransporter på över 40 mil till slakt, jag minns hur upprörd morfar var.Det är ju möjligt att det är ett lösbart problem med förändrade regler eller subventioner? Har för mig att det sägs att regelverket gynnar större gårdar och att det var byggt medvetet så en gång då många små gårdar var vanligare och man ville ändra på det. Kan ha fel såklart.
Hur kan konsumenterna köpa importerat istället för svenskproducerat, har de inget samvete?Men har inte lantbrukarna något samvete? Hur kan man själv tycka det är rimligt att korna inte ska få beta gräs?
Allt handlar bara om pengar…
Ja det var det jag hade uppfattat det som. Men jag var inte helt säker. Detta måste ju gå att ändra regler för att sluta gynna de stora gårdarna allena. Även om det är svårt att få ordning på Arla som verkar glömt att de "drivs av" mjölbönderna själva.Sossarnas politik på 70-talet gjorde det svårt och nästan omöjligt att köpa och driva små gårdar, de skulle slås ihop till stordrift och resultatet har vi idag. Mindre mejerier och slakterier köptes upp och lades ner, längre djurtransporter på över 40 mil till slakt, jag minns hur upprörd morfar var.
Mammas kusin som var den sista fjällbonden fick veta av mejeriet att de inte tänkte hämta mer mjölk hos henne, det var för lite och långt när alla andra gårdar lagt ner. Veterinärerna försvann och landsbygden dör, folk flyttar, servicen försämras, butiker lägger ner, skolor får stängas. Kvar finns äldre och en dåligt fungerande hemtjänst. Marker växer igen, gårdar står tomma då ingen kan driva dem vidare längre.
Subvensioner är för lite och för sent på många orter, det kostar för mycket att starta ett fungerande jordbruk idag när allt som behövs runt omkring är borta. Det kommer fortsätta brännas regnskog så folk har billigt importkött att lägga på grillen i hettan, som ökar för varje år. Med tanke på utvecklingen i Ryssland så kan det ju vara ett icke-problem snart, det finns ju alla risker att det inte finns något att importera längre och då får vi försöka överleva på vete.
De sjunker och griper efter fel strå? Iom att de stora bara vill gynna sig själva (de kan ju inte föreslå att politikerna ska sluta gynna dem extra mycket så de vill bara ha det lika billigt och bra som ute i Europa iom att de konkurrerar mot Europa och de tycker ju att korna har det superduper inuti sin lösdrift -inga flugor.) och de små verkligen behöver mer pengar för sin mjölk? (de kanske inte har nog makt i LRF längre och panikartat behöver pengar och tänker att några kronor extra för deras gräsbetade mjölk skulle rädda dem?)Men har inte lantbrukarna något samvete? Hur kan man själv tycka det är rimligt att korna inte ska få beta gräs?
Hur kan konsumenterna köpa importerat istället för svenskproducerat, har de inget samvete?
Men har inte lantbrukarna något samvete? Hur kan man själv tycka det är rimligt att korna inte ska få beta gräs?