Visenter i Sverige (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

Bukefalos 30 år!

Hur kan konsumenterna köpa importerat istället för svenskproducerat, har de inget samvete?
Den frågan kan ställas i många led! Jag tycker även de som styr och grossist/butiksledet ska ifrågasättas.

Lantbrukarna är ett led som numer tar stort ansvar och lägger ned sina verksamheter när det inte längre går att producera med lönsamhet på det sätt de tycker är rimligt. Det är väl själva problemet, att de tar ansvaret medan många andra mest sitter och förundras, snackar om hur viktigt det är med inhemsk produktion och sen direkt återgår till att bidra till problemen.

De är förmodligen inte tillräckligt pålästa.
Är helt övertygad om att de är så pålästa man kan förvänta sig att de kan bli. Staten har också ett ansvar. Och det är ju det som gör att få kommer betala extra för gräsmjölken.

Och hur påläst man än är så står man väl en dag där med två paket köttbullar (två paket mjölk) och väljer och två hungriga barn och (funderar på hur pengarna ska räcka till både köttbullar och potatis idag) / (funderar på hur pengarna ska räcka till en resa till Thailand i jul och en till lägenheten i Spanien i sommar, med flyg flyg, och är det bättre att vi köper det här billiga paketet kött och kan åka på semester med flyg. Är det bättre att barnen kan säga att de var i Thailand i år eller att barnbarnen har ett jordklot. Det ligger mer nära och konkret att kunna säga att man var i Thailand. Valet är gjort, Thailand och Danskt kött och superbillig fastfashion på nätet o prylar från Alibaba eller vad det heter och åka till Ullared. Och när miljön blir ett verkligt problem är ändå Putte 30 år eller ngt och inte lika gullig, o han kanske kan köpa hus i norr eller ngt.) så blir valet billigare köttbullar (mjölk), med tanken att man faktiskt köper det dyrare paketet ibland, typ 1/3 av gångerna.

Senast ändrad:
Vilka andra företagare är inte ansvariga för sin produktion, utan skickar ut ansvaret på konsumenterna?

De är ansvariga att sköta sin produktion efter de regler som finns, precis som alla andra företagare, tycker man som konsument att produktionen de håller suger då kan man påverka gnm att inte köpa ex nötkött, eller mjölk eller smör eller använda lädersaker eller hundmat ja du fattar andemeningen- självklart är man som konsument medskyldig till den djurhållning som hålls.

Ett gammalt exempel som verkar behöva upprepas: Om ingen vill ha, bär eller köper en leopardpäls så kommer inte leoparden bli skjuten för att bli päls.

De är ansvariga att sköta sin produktion efter de regler som finns, precis som alla andra företagare, tycker man som konsument att produktionen de håller suger då kan man påverka gnm att inte köpa ex nötkött, eller mjölk eller smör eller använda lädersaker eller hundmat ja du fattar andemeningen- självklart är man som konsument medskyldig till den djurhållning som hålls.

Ett gammalt exempel som verkar behöva upprepas: Om ingen vill ha, bär eller köper en leopardpäls så kommer inte leoparden bli skjuten för att bli päls.
Problemet uppstår ju när jag faktiskt måste äta, och då är hänvisad till livsmedelsbutiken och det utbud som finns där. När jag behöver en jacka, är det nog svårt att få tag i en som är alltigenom hållbart och schysst producerad, men det är väldigt enkelt att undvika leopardpäls.

Om ingen producerar leopardpäls, eller djurplågade animalier, kommer ingen att kunna köpa dem. Jag har inga planer på att ta på mig skuld för andras oetiska hantering av djur och natur, tack. Eftersom producenterna dels är så mycket färre dels är på jobbet när de producerar, är de förstås mycket mer åtkomliga med tex politiska medel. Att sen politiken inte är särskilt djur- och naturvänlig är ju också ett problem. Men åtminstone tillgängligt med demokratiska metoder.

Om du har en öppen ligghall som är sval och fri från insekter och tillgänglig för korna så kommer djuren gå dit och vara där. Det är du och andra som romantiserar livet utomhus för kor. Det är liksom inte kul för dem och gå på en öppen vall , helsol ofta på sommaren ex mm mm. Titta denna tid på året på nötkreatur öht som går öppet, de samlas i täta skockar pga av alla bitande insekter.

Sen är det inte alltid så bra med beten, risk för parasiter, korna får i sig för lite mat, trampskador spec vid mkt nederbörd o då jord som blottas, mm mm

Fast varför propagerar vi då för att hästar ska ha mycket utevistelse?
Som djurägare får man ju se till så djuren har det bra på sina beten med skydd osv. Att stå och säga att de har det bättre inomhus en hel sommar låter bara absurt.
Har man råd att köpa robotmaskiner till sin produktion har man nog råd att smälla upp ett vindskydd.

Är du det då?? I nuläget finns det inte tillräckligt svenskproducerat kött för att det ska räcka till alla.

Nej jag tror faktiskt inte det. Jag har nog i min enfald trott att djur i svensk livsmedelproduktion haft det någorlunda drägligt.
Eller, det jag absolut inte har koll på, är hur djuren har det i andra länder.

Men jag köper svenskt. Men sällan krav eller ekologiskt.

OK. Du definierar LRF som bönderna.
Vore det inte hederligare att helt enkelt skriva LRF när det är vad du menar? Dvs en organisation.

Jag är nog ganska säker på att det är fler än jag som uppfattat det som "bönderna". Och även om LRF går före enligt sina debattartiklar, så har jag läst en hel hoper debattartiklar från olika mjölkbönder som vill ha bort beteskravet. Om de var och en var med i LRF eller ej vet jag inte.

Hälften skriver att det lika gärna kan gå bort iom att de ändå alltid har korna ute och alltid kommer att ha det. Hälften skriver att kravet måste bort så de kan få mer pengar för sin gräsmjölk. Hälften skriver att det måste bort iom att deras ligghallar är så fantastiska och resten skriver att det måste bort iom att det är svårt att variera hage till mjölkkor.

Och det vore inte heller konstigt att skriva att "lärarna vill ha högre lön" om tex båda deras fackförbund och enskilda lärare har debatterat just det i media.

På ett sätt finns redan det, om man betar sina naturbeten så får man stöd för att man håller betesmarkerna betade och öppna.En bonde kan få både gårdsstöd och då miljöstöd för sin naturbetesmark, förenklat..
På ett annat verkar det som att i alla fall för några år sedan krockade svenska skogsbetesmarker med EU definitionen på skog och kunde inte få bidrag. Samtidigt som de är bäst på att ta upp koldioxid och väldigt viktiga kulturellt och för landskapet. Skogar kan tydligen vara extremt glesa söderut.

Fast varför propagerar vi då för att hästar ska ha mycket utevistelse?
Som djurägare får man ju se till så djuren har det bra på sina beten med skydd osv. Att stå och säga att de har det bättre inomhus en hel sommar låter bara absurt.
Har man råd att köpa robotmaskiner till sin produktion har man nog råd att smälla upp ett vindskydd.
Våra hästhagar verkar ju tyvärr inte bidra så mycket för landskapet heller tyvärr. Ofta stenhård eller bottenlös lera med övergödning som avrinning :(

På ett annat verkar det som att i alla fall för några år sedan krockade svenska skogsbetesmarker med EU definitionen på skog och kunde inte få bidrag. Samtidigt som de är bäst på att ta upp koldioxid och väldigt viktiga kulturellt och för landskapet. Skogar kan tydligen vara extremt glesa söderut.
Nu fattar jag inte det är ju EU som sätter definitionen? Vi har en del skogsbete och får bidrag men då får man inget gårdsstöd för den marken.

Men hur tänker du att ett vindskydd då ska fungera?? betet runtom blir snart avbetat och när djuren trycker i vindskyddet- tänker mjölkkor- så kommer de inte äta tillräckligt med mat.

De är förmodligen inte tillräckligt pålästa.
Då är man resistent när det gäller nyheter och information, eller idiot. Hur kan man öht missa att det bränns regnskog för en köttproduktion som är allt annat än naturlig? Jag kan välja att köpa svenskproducerat eller "billig" oxfilé som producerats under vidriga förhållanden. Vill vi ha öppna marker i Sverige får vi faktiskt betala för det och välja bort importerna.

Då är man resistent när det gäller nyheter och information, eller idiot. Hur kan man öht missa att det bränns regnskog för en köttproduktion som är allt annat än naturlig? Jag kan välja att köpa svenskproducerat eller "billig" oxfilé som producerats under vidriga förhållanden. Vill vi ha öppna marker i Sverige får vi faktiskt betala för det och välja bort importerna.
Man kunde ju önskat att EU hade kunnat vara lite proaktiva och helt enkelt sätta krav på importen. Iom att EU länder betalar ganska mycket för den torka och de översvämningar som blir av koldioxidutsläppen som blir och den risk det innebär då luftens floder avstannar. Dock skulle ju EU i så fall självklart behöva bli bättre själva på klimatfrågan om de ställer högre krav på andra.

När man tänker efter kunde ju rent av livsmedelskedjornas ledning reflektera lite över sina barnbarn och välja att inte köpa in det (de kunde ju å andra sidan också reflekterat lite över sina barn och barnbarn och inte åkt till Thailand och ha en lägenhet i Spanien osv osv) . Det blir dessutom lite mer av finkirurgi jämfört med regler som är så otympliga och kan komma med kryphål.

Man kunde ju önskat att EU hade kunnat vara lite proaktiva och helt enkelt sätta krav på importen. Iom att EU länder betalar ganska mycket för den torka och de översvämningar som blir av koldioxidutsläppen som blir och den risk det innebär då luftens floder avstannar. Dock skulle ju EU i så fall självklart behöva bli bättre själva på klimatfrågan om de ställer högre krav på andra.
Det är väldigt mycket EU skulle behöva bli bättre på när det gäller det egna djurskyddet. Det är ju pga det svenska djurskyddet som LRF vill försämra villkoren för mjölkdjur och grisar, de vill konkurrera på samma villkor. Som konsument kan du använda dig av din konsumentmakt och vägra köpa importkött från t ex Brasilien. Nu är EU-kött inte heller något alternativ för min del utan jag kommer fortsätta köpa svensk eller helt enkelt avstå.

Men hur tänker du att ett vindskydd då ska fungera?? betet runtom blir snart avbetat och när djuren trycker i vindskyddet- tänker mjölkkor- så kommer de inte äta tillräckligt med mat.

Antingen ett vindskydd som går att flytta på?
Stödfodra intill vindskyddet?
Hagar med träd som skydd?

Jag vet inte. Men jag tycker inte djur ska hållas inomhus.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka