visitera hästen....

L

Lizzan

Man ska väl göra en visitation varje dag?
Kanske låter som en väldigt korkad fråga men bara undra.... :cool:
 
Jag visiterar mina hästar 2 ggr/dag, först på morgonen vid borstning och sedan på kvällen när de kommer in för natten, även då vi tränat går jag igenom hästen. Det är främst spänningar och ben jag lägger stor vikt vid.
Tycker inte det är löjligt att kontrollera sin häst :confused:
 
Jag visiterar hästen omedvetet redan med blicken när ajg hämtar den från hagen. En självklarhet för mig. Mitt sätt att fråga hästen hur h*n mår idag.
 
Jag kan ärligt säga att jag inte _känner_ igenom ponnyn varje dag men jag ser direkt när något inte är som det ska och då är jag där och pillar. Detsamma gäller de andra två i hagen, känner de så pass väl.
 
visiterar varje dag, å om jag inte hinner så ber jag ngn annan göra d åt mig!!! väldigt viktigt tycker jag...
 
Bra att ha folk att lita på.

I somras så hittade jag ponnyn med ett femkronestort sår på frambenet, syntes på LÅNGT håll men ingen hade ringt eller skrivit ett meddelande eller nåt... :mad:
 
Vis av erfarenhet försöker jag känna igenom alla ben varje dag och när jag borstar etc håller jag koll på resten. På svarta ben syns inte intorkat blod och det är som att OM jag slarvar så har jag ett infekterat sår några dagar senare...
/P
 
visitera vet jag inte om jag vill kalla det jag gör,
jag sköter min häst som vanligt,man ser och känner ju på sin häst när man sköter den eller hur :)
och då känner man ju om det finns svullnader i ben,sår eller annat.... tempa min pålle osv gör jag bara om han skulle se hängig ut någon dag.
mvh/Arabizar
 
Lizzan:
Det smarta med att göra det varje dag är att man vet exakt hur hästen känns när den är frisk.

Om man bara gör det när man misstänker att något är fel har man ju inget att jämföra med.. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: mily
·
Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
1 926
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp