Vista Hjälp!

C

C_L

Jag var dum nog att acceptera Visa på min nya dator, detta medförde att jag inte kan göra och använda datorn som vanligt, allt stoppas.

Jag kan inte använda Msn, tills nu har ebuddy funkat men det har tydligen blivit något där nu med så det stoppas också. Jag kan inte ladda ner ens gratisgrejer, öppna programm, INGENTING och jag blir skogstokig snart.

Är det bara att blåsa skiten och installera gamla vanliga XP?

Finns det inställningar som jag inte vet om som jag kan kolla över?

Please, utan ens ebuddy blir jag knas.


Hjälp!
 
Sv: Vista Hjälp!

Kan du inte beskriva vad som händer som gör att du inte kan använda ebuddy/installera program etc? Det är väldigt svårt att gissa. Det lilla du beskriver är inget jag känner igen alls från de vistainstallationer jag gjort/arbetat vid, så jag tror knappast att det har med vista att göra rakt upp och ned. Kanske har du möjligen en hårt begränsad användare som du är inloggad med.
 
Sv: Vista Hjälp!

Datorn säger bara att denna sida är för riskabel...

Messenger startar inte alls pga för hög säkerhetsrisk

Vissa sidor öppnas inte ens och jag får medd. att säkerhetsrisken är för hög

Alla programm som jag vill öppna stoppas

Igår satt jag o pillade lite, kollade lite på inställningar och sänkte säkerheten lite, idag när jag startar datorn är det kört, meddelande uppe i listen hela tiden att risken är för hg bla bla bla och ebuddy startas inte öht, samt java är disabled plötsligt....jag fattar ingenting.
 
Sv: Vista Hjälp!

in i kontrollpanelen, säkerhets mojängen och STÄNG AV EAC. absolut enskilt bästa du kan göra i vista för att kunna använda det.

har inte vista själv men har stängt av det hos ett par polare, kan inte proceduren rakt av i huvudet men om du är lite målmedveten och klickar runt s brukar det gå.

det där om java är avstängt är för att du dragit upp säkerhetsnivån i internet exploreres inställningar. eller internet alternativ som det hetter förr (kaske i vista med? äh)
 
Sv: Vista Hjälp!

in i kontrollpanelen, säkerhets mojängen och STÄNG AV EAC. absolut enskilt bästa du kan göra i vista för att kunna använda det.

har inte vista själv men har stängt av det hos ett par polare, kan inte proceduren rakt av i huvudet men om du är lite målmedveten och klickar runt s brukar det gå.

det där om java är avstängt är för att du dragit upp säkerhetsnivån i internet exploreres inställningar. eller internet alternativ som det hetter förr (kaske i vista med? äh)

Hittade något som heter UAC...är det samma? Den är i alla fall på, ska jag bara stänga av den?
 
Sv: Vista Hjälp!

kan vara. windows ska varna som en jävla get om att det är farligt att stänga av det iallafall.
 
Sv: Vista Hjälp!

Vad har du för intställningar på den lilla skölden (nåt windows säkerhetscenter) som brukar ligga nere i högra hörnet?
 
Sv: Vista Hjälp!

Gå in i kontrollpanelen och till 'användare' och kolla vad du har för rättigheter för den användare du är inloggad som. Har du administratörsrättigheter? Du måste använda ett konto med administratörsrättigheter när du vill installera program osv.

Jag sitter för tillfället inte vid en vistaburk, men om tråden finns kvar och inte är låst med hänvisning till vistasupporten kan jag ge lite steg-för-steg guider när jag kommer hem efter jobbet i em.
 
Sv: Vista Hjälp!

Du kan också kika på vistas supportsidor på webben som inte alls är så pjåkiga när man stöter på problem som man vill lösa. Här har du lite info om UAC: http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/help/0eeb9ddd-ddaa-4cc5-a092-9908305665471053.mspx

Som ovan tipsats om man kan även inaktivera UAC helt (finns massor av guider att hitta på google), men då ska man också ha klart för sig att man sätter ett av vistas (förvisso rätt irriterande) säkerhetssystem ur spel, och man får ersätta det med med egen hjärnkapacitet och/eller brandvägg-/virusprogramskombinationer.
 
Sv: Vista Hjälp!

känner igen problemet men int elika mkt som TS. men visst är det irriterande! jag saknar XP :cry:

hjälp henne så hjälper du mig :D tror jag :p
 
Sv: Vista Hjälp!

Jag vet fortfarande inte var det är för problem C_L har. Jag har aldrig varit med om att sidor/program blir stoppade, bara att man fått klicka ett par extra gånger för "presumptivt farliga" saker man vill göra - exempelvis installera programvara/drivrutiner eller besöka websidor med trasiga certifikat. Men så har jag ju alltid kört med admin-rättigheter.

För C_L:s del gäller då alltså att
1. Kontrollera att hennes användarkonto har administratörsrättigheter - åtminstone så länge man håller på att installera grunkor. Det gör man som följer:
Kontrollpanelen -> Användarkonton -> Ändra kontotyp och så klickar man för "administratör".

Om programstarter/-installationer etc ändå blir stoppade (inte bara att man får verifiera att man verkligen vill starta/installera programmet och då använda administratörs-rättigheterna och oftast även skriva in lösenord) så får man nog titta över vad man har för brandvägg installerad och varför den är så övernitisk, för då ligger inte problemet i Vista.

2. Vad gäller webbsäkerhet så är det internetinställningarna man ska titta på. Det gör man så här:
Kontrollpanelen -> Internetalternativ -> Säkerhet. Markera "internet"-ikonen överst i rutan. Jag kör med sliden på "medium-hög" och har rutan under ikryssad, och tycker det fungerar utmärkt. Går man in på "anpassad nivå" (eller vad den nu kan heta i svensk vistaversion) så kan man där välja exakt vad man vill tillåta, vilka finesser man vill använda sig av och vad man vill förbjuda. Är det javascript man har problem med får man bläddra längst ned och kolla så att "active scripting" är tillåtet.

Markerar man istället den gröna bocken eller röda förbudstecknet kan man där välja "sidor". Där kan man ge vissa sidor speciell säkerhetsnivå som är högre/lägre än standard.


Fortfarande problem med att surfa på internet/chatta med msn etc? Då är det åter dags att kika på brandväggen.
 
Sv: Vista Hjälp!

Tack moiran!

Din värdefulla hjälp ledde till att datorn helt plötsligt poppade upp en ruta där det stod att jag behövde ett tilläggsprogram som jag kunde hämta ifrån acer, sagt och gjort och nu funkar det, jag har ÄNTLIGEN Msn

:bow:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vi fick ärva en gammal iMac från sambons föräldrar. Utifrån vad jag förstår är det en iMac 11,2. Vi försöker nu återställa den...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: pajaztar
·
IT & mobiler Jag fick en dator av pappa igår, som han fått hjälp att blåsa ut så att jag ska kunna använda den. Men jag kan inte ansluta till...
2
Svar
20
· Visningar
2 487
Senast: Rosett
·
IT & mobiler Jag behöver tips och råd hur jag ska göra med min dator. För några dagar sedan "kraschade" min hårddisk. Jag kommer in på datorn men...
Svar
16
· Visningar
1 122
Senast: Snubbelfot
·
IT & mobiler Jag behöver akut hjälp av någon datakunnig. (att inte kunna använda datorn som vanligt är inte alls roligt) Vår dator har blivit helt...
Svar
3
· Visningar
1 342
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp