Viter Skoning- EasyBoots?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sugar-Puff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 014
S

Sugar-Puff

Hejsan, Jag har en häst på foder som nu går barfota och är inte ett dugg ömfotad.. Ägaren har sagt till mig att det går jätte bra att ha Easyboots på vintern och skruva i brodd i dem. Men nu undrar jag
1, i hagen... hoven måste väll nästan vara det allra säkraste mot halka? Att gå barfota asså (Inget problem med ömhet då heller)
2, Om man är ute och rider med Easyboots+ brodd på vintern så täcker ju bootsen hela hovarna så då undrar jag om hästen snubblar till och landar på lixom fram på bootsen tror ni de då är väldigt halkiga mot isen? Eller är det ingen fara?

Hjälp (A) :love:

Sv: Viter Skoning- EasyBoots?

Jag har ett par easyboots, men som jag bara använt på sommaren. Jag skulle inte låta min häst ha bootsen på sig mer än när vi är ute och rider. Pga lätt kan bli skavsår. Sen tror jag inte att det är bra att de går med "skor" större delen av tiden.
Med halkan på vinter är svårt att säga. Men tror inte att det blir några problem....Du får prova!

Jag ska skaffa sådana boots med, just för att hon funkar så bra barfota. Men under vinteråret vill jag nog ha tillgång till brodd på henne då hon kan bli en aningen farlig då, halkar väldigt lätt.

Jag kommer enbart ha dom under ridning, just för att annars kan det bli skav och säkert svamp om det kommer in snö osv.

Som ni alla säger så ska de bara användas under ridning. Alltså vid behov.
Hästen får mycket bättre grepp i marken när de är oskodda så det bör inte vara någon fara i hagen. Pållen känner ju underlaget bättre då och kan anpassa farten o svägarna efter det ;)
Jag har letat mycket information om boots och överallt har jag bara hittat positiva reaktioner när det gäller broddade boots också.
Sen kan hästen gå utan bootsen under ridning på vintern med så länge det inte är isigt på marken. :)

Ja precis! men jag tänker ju bara ha dem under ridning.. jag har hört att hovarna är nästan lika bra som skor brodd.. Det är ju lixom naturligt så det borde ju vara rätt för i naturen har ju hästarna inga brodd. men den när man är ute och rider tänkte jag bootsen som det går att både sätta i och ta ur brodd i! :D
men jag får väll fundera! Tack iaf (:

Hur funkar det om man bara har en sån sko på ena hoven?
Jag har nämligen funderat på att köpa typ 2 st som man kan ta på om en sko åker av,i väntan på hovis, men hästen kanske reagerar negativt om man bara har skon på EN hov? (och vanliga skor på resten av hovarna)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 993
Senast: kryddan
·
M
Hästvård Hej! Ska äntligen ta av min häst järnskorna och ha henne barfota :) Jag har tänkt att använda Cavallo Simple Boots vid ridning osv när...
Svar
4
· Visningar
1 442
Senast: Elina8
·
Hästvård Detta har diskuterats men jag vill berätta mitt fall och höra åsikter om vad jag kan göra! Har läst andra trådar om fång och jag vet nu...
Svar
13
· Visningar
1 270
Senast: Saigon
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken... 2
Svar
20
· Visningar
2 673
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka