Bukefalos 28 år!

vitt som faller- lamellröta?

L

Lollo25

Min häst går med snowgrips och senaste tiden när jag kratsat under kanterna (har slarvat med det) så ramlar det vitt ifrån sulan eller vad man ska säga... det luktar lite.. undrar om det kan vara lamellröta? Det var även en annans hästs hov som "föll sönder" så här när jag kratsade.. har det med vintern å göra eller vad är det för något? är det sulan som faller sönder??
 
det är normalt, det är bara gammalt horn som lossnar och det syns mer nu när det varit "blött" :)
 
Säger som Martha, det är helt naturligt.

Yttre lagret av sulan etc dör och ramlar av och ersätts med ny kontinuerligt, precis som hud byts ut på människor.

Normalt ser man det inte då det ramlar/slits bort, men om du har sula elelr huf grips så 'samlas' det kvar och mans er det.

Jämför med en människa - normalt märker du inte hur förnyelsen av din hud går till för den döda huden faller av/nöts bort och försvinner utan att du märker det, men om du t ex haft gips i 8 veckor så när du tar av det så har du 8 veckors hudavlagringar därunder och då syns det.

Vätan gör sitt till med, om du inte badar så ofta och så tar du ett lååångt bad och torkar dig sen ordentligt med handduken så kan du ofta skrubba/rulla av hudavlagringar som blötts upp och släpper en aning tidigare änd e gjort naturligt (INGET att oroa sig för dock varken på häst eller människa) eftersom vattnet mjukat upp yttre hudlagret, eller hornlagret om det gäller hästen.

Så fullt normalt och mycket vanligt att mans er det just när man har sulor av något slag.
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 335
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 244
Senast: Fiorano
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 639
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp