VM i Tryon - Dressyr

Jag håller inte med, en riktigt bra häst bär sig själv på bak mer villigt, denna hänger och stretar emot. Det beror såklart ifrån grunden inte just på ryttarens hårda o trista hand utan handen blir trist o hård bl aför att hästen inte är kvar där hon vill att den ska vara och då får hon tvinga den kvar i ramen med grova hjälper.

En del kanske tror att allt beror på ryttaren men har hästen tendenser att streta ut sig ja då är det sannerligen inte lätt. Jag gillar inte hennes ridning alls men frågan är väl till viss del om hästen egentligen ät lämpad att gå dessa klasser, jag tycker det är för lite arbetsglädje och för lite möjlighet att vara kvar i den egna självbärigheten.
Jag måste skriva något nu, jag håller absolut inte med, de flesta hästar som inte går i balans gör det inte för att ryttaren inte kan rida dem i balans. När det kommer till Mr X så tror jag inte att där är någon toppryttare som inte skulle vilka ha honom, han är fantastisk.

Såklart finns det hästar som är starkare eller har lättare för att dra, men då är det ännu viktigare som ryttare att jobba med balansen för att få hästen att bära själv . Kolla tex på nip tuck från Carl, hade det inte varit han som suttit på den så hade den inte gjort måmga knop på dressyrbanan i sitt liv.
 
Jag håller inte med, en riktigt bra häst bär sig själv på bak mer villigt, denna hänger och stretar emot. Det beror såklart ifrån grunden inte just på ryttarens hårda o trista hand utan handen blir trist o hård bl aför att hästen inte är kvar där hon vill att den ska vara och då får hon tvinga den kvar i ramen med grova hjälper.

En del kanske tror att allt beror på ryttaren men har hästen tendenser att streta ut sig ja då är det sannerligen inte lätt. Jag gillar inte hennes ridning alls men frågan är väl till viss del om hästen egentligen ät lämpad att gå dessa klasser, jag tycker det är för lite arbetsglädje och för lite möjlighet att vara kvar i den egna självbärigheten.
Fast jag tror i och för sig att med en bättre ryttare så hade han burit sig själv bättre och inte blivit så stretig heller, så den hårda handen hade inte behövts på samma sätt. Det jag menar är att om hästen reds bättre kontinuerligt så skulle den förmodligen vara mycket bättre i det stora hela än den är nu.
 
Jag måste skriva något nu, jag håller absolut inte med, de flesta hästar som inte går i balans gör det inte för att ryttaren inte kan rida dem i balans. När det kommer till Mr X så tror jag inte att där är någon toppryttare som inte skulle vilka ha honom, han är fantastisk.

Det som är fantastiskt med hästen är att han är så förlåtande mot dålig ridning, nej jag tycker inte det är en fantastisk häst med orden fantastisk om man ser till dessa klasser.
Och rent allmännt: det finns många hästar som har svårigheter med att komma till den balans dessa klasser kräver, klart att alla skulle bli bättre med någon passande för hästen utvald ryttare i översta toppskicket men alla skulle verkligen inte kunna bli bra.
 
Exakt, och därför är jag så imponerad av Mister X. Att han trots ryttaren ändå presterar så pass bra och blir nyfiken på hur bra han hade kunnat vara med en bättre ryttare.

Jag tycker faktiskt det är märkligt med de poängen han fick, eller menar du att domarna ska se / ser att hästen är så bra o därför bortser lite mer av ex ryttarens fulhand o omjukheten?
 
Fast jag tror i och för sig att med en bättre ryttare så hade han burit sig själv bättre och inte blivit så stretig heller, så den hårda handen hade inte behövts på samma sätt. Det jag menar är att om hästen reds bättre kontinuerligt så skulle den förmodligen vara mycket bättre i det stora hela än den är nu.
 
Jag tycker faktiskt det är märkligt med de poängen han fick, eller menar du att domarna ska se / ser att hästen är så bra o därför bortser lite mer av ex ryttarens fulhand o omjukheten?

Här sätter du huvudet på spiken kring svårigheten att döma dressyr. För Mister X lyckas ganska ofta visa piaff, passage, piruetter och serier stadigt och korrekt (och bättre än många) trots ryttarens fullständiga oförmåga att sitta korrekt och stilla. Domarens uppgift äŕ att bedöma rörelserna kvalité och tyvärr är kvalitén på rörelserna rätt bra i deras goda stunder. Det är exakt samma problem i lätt klass med snälla hästar som trots discohoppande ryttare på ryggen ändå gör allt korrekt. Naturligtvis blir poängen lägre men det går inte att straffa ut så mycket som en vill eftersom hästen ändå gör vad den ska.
 
Jag tycker faktiskt det är märkligt med de poängen han fick, eller menar du att domarna ska se / ser att hästen är så bra o därför bortser lite mer av ex ryttarens fulhand o omjukheten?

Jag tror att domarna ger dem högre poäng än ryttaren förtjänar eftersom hästen har en del riktigt fina kvaliteter.

Men så är ju hela dressyren. Visst, Hester och Dujardin rider fantastiskt bra och deras nya hästar är väldigt fina (kommer nog bli riktigt bra och ta ännu fler medaljer framöver) men visst syns det att de fortfarande är gröna och jag tycker nog att domarna var lite mer förlåtande mot deras små fel än lite mer okända ryttares små fel.
 
Jag som varit från ridsporten under många år och egentligen bara följt de stora mästerskapen är så sjukt förundrad över kvalitén nu för tiden! Lite slarvigt så är ju hela topp tio från igår bättre än de bästa innan Totilas/Valegro-eran! Visst finns det vissa undantag men så underbart att se! Massa fina hästar, massa trevlig harmonisk OCH uttrycksfull ridning!

Min favorit är Sönke och Cosmo, tycker han rider helt fantastiskt på en fullständigt komplett häst!
 
Jag som varit från ridsporten under många år och egentligen bara följt de stora mästerskapen är så sjukt förundrad över kvalitén nu för tiden! Lite slarvigt så är ju hela topp tio från igår bättre än de bästa innan Totilas/Valegro-eran! Visst finns det vissa undantag men så underbart att se! Massa fina hästar, massa trevlig harmonisk OCH uttrycksfull ridning!

Min favorit är Sönke och Cosmo, tycker han rider helt fantastiskt på en fullständigt komplett häst!

Jag håller med! Framförallt tycker jag att det är färre i den absoluta toppen som sätter så mycket tryck i hästarna att de bara viftar hysteriskt med benen och ser ut att explodera när som helst och fler ekipage som ser harmoniska ut.
 
Finckenstein var en ny och trevlig bekantskap. Jag som är svag för trakehner och svarta hingstar gillade honom som individ. Någon som har koll på honom? Hur länge har han varit hos nuvarande ryttare?
 
Att Merkulova orkar hålla på så där!! Att hon inte tröttnar på att ha dragkamp med hästen... Det har ju liksom inte blivit bättre de senaste åren. Nu under VM ser det ju värre ut än någonsin!! För långa tyglar och stenhårda händer ändå in i magen... ryck och övertydliga hjälper...

Hon ska tacka den där fina och väldigt förlåtande hästen för de procent hon får!!
 

Liknande trådar

Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 557
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel, med Well Done, slog nytt personligt rekord i VM-dressyren i Tryon, USA, och blev femma. Kittels nya rekord lyder 79,726...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp