Bukefalos 28 år!

Volt tillbaka och framdelsvändning

M

mariannest

Hej jag är ny här och inte säker på att jag har lagt tråden i rätt forum..
Är även ganska ny på hästryggen och skulle bli väldigt väldigt tacksam om någon vänlig själ kunde förklara hur man ska göra volt tillbaka och framdelsvändning. Jag lyckas inte förstå med vilket ben jag skall skänkla!!!
Snälla red ut detta för mig..:d:confused::crazy:
 
Sv: Volt tillbaka och framdelsvändning

Volt tillbaka kan du tänka att det ska se ut som ett halvt hjärta från väggen. Runt först och sen rakt tillbaka så du hamnar åt andra hållet. Rid runt så att du får gränsen mellan runt och rakt vid meddellinjen, alltså 10m.

Framdelsvändning använder den inre skänkeln som sidförande. Inre sidan är den sida som hästen är ställd åt. Du kan alltså rida mitt på ridbanan och bestämma vilken sida som ska vara innersidan. Den sidan ställer du hästen åt och samma sidas skänkel flyttar bakdelen runt framdelen.
 
Sv: Volt tillbaka och framdelsvändning

Ja ok tack.
Men om vi säger att jag rider i vänster varv och ska göra en volt tillbaka, vilken skänkel skall jag då använda för att få hästen att göra volten? Jag förstår inte om man skall "sparka" med inner eller ytterskänkeln? Jag tycker jag får olika besked beroende på vem jag frågar..:confused:
 
Sv: Volt tillbaka och framdelsvändning

Är du riktig nybörjare tycker jag du ska nöja dig med att svänga hästen runt genom att titta dit du ska (=din kropp tar automatiskt med sig hästen) och leda med innertygeln.

Rider du en någorlunda välutbildad häst kommer den att förstå vad du menar, och först om du märker att den inte förstår kan du lägga till ytterskänkeln.

Du kommer att upptäcka när du jobbat med volterna ett tag att båda skänklarna och båda tyglarna iofs har sina uppgifter, men det kan bli väldigt avancerat att lära in dem alla samtidigt.

Lycka till!
 
Sv: Volt tillbaka och framdelsvändning

Ja ok fast riktigt så mycket nybörjare är jag nog inte då för vi förväntas styra främst med skänklarna i volt tillbaka. Det är bara det att jag inte förstår vilken skänkel jag ska använda mig av! Jag har försökt fråga min ridlärare men förstod inte svaret.. Och vågar inte fråga igen utan tänkte någon här inne kunde hjälpa mig..:crazy:
 
Sv: Volt tillbaka och framdelsvändning

Enkelt uttryckt kan man säga att man "puttar" på hästen för att få den att flytta sig. "Puttar" man med båda benen går hästen framåt om inte tyglarna stoppar, då backar den istället. "Puttar" man med ena benet ska hästen flytta sig från "putten". Ytterskänkel får då en vändande funktion, den "puttar" in hästens framdel från spåret i en halvcirkel, sedan slutar den låter hästen gå rakt fram tillbaka till spåret. Om hästen vänder alltför tvärt, "puttar" innerskänkel tillbaka den ut på halvcirkel, den kan även avbryta vändningen när det är dags att gå rakt fram, så att inte hästen gör en hel volt.

Det är ju den enkla varianten. I verkligheten använder man ju skänklarna, sits, position hela tiden och understödjer med tyglarna för att förtydliga vad man vill. Så om hästen tappar energi i volt tillbaka måste man kanske driva mer med innerskänkel för att få mer aktion, hålla in ytterbog eller ytterbak med ytterskänkel för att få den att inte sladda ut från volten etc. Det beror på hästen du rider och vad instruktören vill att du ska uppnå.

I framdelsvändning ska du putta hästens bakdel runt framdelen. Den skänkel du puttar med blir inner, helt enkelt för att du ska ha hästen ställd åt den sida du har tänkt putta på. Ytterskänkeln behövs om hästen backar eller skruvar framhovarna, för framhovarna ska gå som på en liten, liten volt och då måste ytter fram ta små små steg så ytter skänkel ska vara beredd att vara framåtdrivande om det behövs. Samtidigt måste ytter tygel vara beredd att bromsa eller släppa fram beroende på hästens reaktion på den sidförande "puttande" skänkeln, en del hästar väljer att gå framåt trots att man bara använder hjälperna på ena sidan. Framdelsvändning kan användas för att lära in ryggning så därför kan hästen lika gärna välja att backa om man stoppar för mycket. Inner tygel får inte dra huvudet bakåt, bara få hästen att vrida huvudet så att du ser ögonbågen på den sidan. Eftersom du vill putta bakdelen har du innerskänkeln lite tillbakadragen, ytter ligger kvar i normalläge.
 
Sv: Volt tillbaka och framdelsvändning

Å tack vilket underbart bra svar! Begripligt för mig som inte kan så mycket.
Men fattar jag det rätt att man i volt tillbaka har den "puttande" skänkeln i normalläge och då förstår hästen att det är dess framdel man vill putta. Och i framdelsvändning har man den puttande skänkeln lite tillbakadragen och då förstår hästen att det är bakdelen som ska puttas undan?
 
Sv: Volt tillbaka och framdelsvändning

Å tack vilket underbart bra svar! Begripligt för mig som inte kan så mycket.
Men fattar jag det rätt att man i volt tillbaka har den "puttande" skänkeln i normalläge och då förstår hästen att det är dess framdel man vill putta. Och i framdelsvändning har man den puttande skänkeln lite tillbakadragen och då förstår hästen att det är bakdelen som ska puttas undan?
Eller har jag fel?? Vore kul om nån vill bekräfta att jag har fattat rätt...:crazy:
 
Sv: Volt tillbaka och framdelsvändning

Framdelsvändning är inget för nybörjare, men däremot är volt tillbaka en enklare övning som man gott kan använda sig av även om man inte är en van ryttare.

Vänd in mot mitten som ett C och vid meddellinjen eller lite innan vänder du tillbaka till spåret du just red på, men kanske 10 meter bakom den punkten du vände ifrån. Spåret kommer bli i formen som en droppe ungefär.

En annan viktig aspekt är din vikt. Vrid gärna kroppen en aning, istället för bara huvudet,ungefär som att du har nackspärr, så att du hela tiden rider efter kroppens/axlarnas riktning.

Din ridlärare kanske har sagt "undan för höger skänkel" Det betyder att man trycker med höger skänkel och hästen ska då gå undan (bort ifrån) den skänkeln. Som någon skrev innan att man i princip "puttar" hästen.

Kom ihåg att om du lägger skänkeln långt fram påverkar du hästens framdel. Lägger du skänkeln längre bak påverkar du hästens bakdel. Och i mitten påverkas hela kroppen utan betoning på fram eller bak. Lite balansgång det där för att få rätt placering...

I en framdelsvändning vill man vända på framdelen, dvs att framdelen är kvar på samma ställe och trampar medan bakdelen rör sig i sidled runt framdelen. Då måste du "putta" hästens bakdel så att den flyttar runt framdelen. Varför detta är svårt är ju att man samtidigt måste bromsa så att inte hästen börjar gå framåt eller åt sidan med framdelen.

När du ridit några år till kommer bakdelsvändning, hehe =) Då trampar bakdelen på stället och framdelen traskar runt. Detta är en början på samlande rörelser, tex Piruett.

Hoppas jag har gjort det lite klarare för dig. Lycka till med ridningen!
 
Sv: Volt tillbaka och framdelsvändning

Jag glömde skriva att en volt tillbaka behöver inte vara så stor. Man kan göra i alla storlekar. Jag kanske brukar göra den hälften så stor som till meddellinjen. Alltså till kvartslinjen eller nåt.
 
Sv: Volt tillbaka och framdelsvändning

>Tack då verkar jag ha fått klarhet! Jag tror misstaget jag gjorde var att jag i en volt tillbaka drog tillbaka innerskänkeln och tänkte att jag skulle putta runt bakdelen för att vända när jag borde ha använt ytterskänkeln för att putta runt framdelen i stället... :)
 
Sv: Volt tillbaka och framdelsvändning

Vad bra att du tyckte det var tydligt!

Den vändande "puttskänkeln" har man i normalläge eller lite framför, om det behövs (framför rubbar sitsen lätt, så det ska vara väldigt lite isåfall). Ofta får man höra att man ska dra bak ytterskänkeln i sväng men det är i ett senare läge och är bara till för att hästen inte ska putta bakdelen ut på ett vidare spår än det framhovarna går i. Ofta behöver hästen mer hjälp på ena sidan oavsett vilket håll man vänder åt, så det får man vara beredd på och där kan det väl bli svårt att förstå instruktören om man tror att man kan göra exakt likadant åt båda hållen men får andra instruktioner!

Så fort man är på raka spår (alltså minst två gånger vid varje sväng - före och efter!) får man känna efter att man "sticker ut" lika långt från sin egen mitt på båda sidorna och att benen och händerna känns likadana i läge. Hästar har en favoritsida där de vill att ryttaren ska sitta, och då känns det som att man måste "skjuta in" hästens mage in under sin rumpa på ena sidan. Detta får man göra om och om igen, i kombination med en liten uppsträckning av kroppen och att man blir lite tyngre och stadigare i rumpan och driver lite mer framåt. Rikta samtidigt in huvudet rakt framåt genom att mjukt strama till tyglarna med händerna precis bredvid varandra. En tygel hänger hästen ofta tyngre på och då får man strama upp den lite fastare medan den andra tygeln är lite lösare. Hästen ska då "komma upp" lite med kroppen och trampa lite hårdare i marken några steg och då länger man ut tygeln lite grann mjukt genom att föra händerna framåt mot hästens mun, fortfarande bredvid varandra. Troligtvis trillar hästens mage ut åt sidan och huvudet snett igen, då får man göra om. Känn din egen kropp hela tiden och se till att hästen är rakt under den! Du ska också känna det som att du hela tiden mjukt håller hästen framför din mage, inte som att du håller fast den med benen fast den egentligen släpar bakom. Viktigt att du kommer ur de stramande tyglarna för det är när du mjuknar som du ger hästen utrymme att arbeta med rygg och bakben. Från början kanske man inte får så stor reaktion från hästen, men gör man det om och om igen, mjukt men lätt, stadigt och bestämt brukar de flesta hästar följa med förr eller senare eftersom det är ganska behagligt. Men se till att du har en bra känsla för tyngden och liksidigheten i din kropp redan utan häst annars ger du inte hästen rätt signaler. Och håll mjukt upp dina händer själv, häng inte i hästens mun och låt inte hästen hänga i dina händer. Då är det dags att strama upp och rätta in hästen under dig igen!
 
Sv: Volt tillbaka och framdelsvändning

Tänkte låna lite av tråden när ni ändå pratar om skänklar.
När man gör skänkelvikningar eller framdelsvändningar ska
man då ha en tryckande skänkel hela tiden eller ska man
trycka till släppa trycka till igen osv? Även när man ska
hålla hästen på plats typ i hörnen eller medellinjen?
Hur använder man skänklarna till skänkelvikning?

Tacksam för svar och hoppas att de inte gjorde nått att
jag lånade lite av tråden ;)

Jocke
 
Sv: Volt tillbaka och framdelsvändning

Du ska tänka tryck - släpp - tryck - släpp i takt med hästens steg. Anledningen till det är att du bara kan få benet att flytta sig från ditt tryck när det är i luften! Det svåra i kråksången är att lära sig känna det, för det kan lika gärna bli så att man trycker när andra bakbenet lyfts och då blir det ju fel! I vanlig skritt kan man känna hur magen bular ut först åt ena sidan, sedan åt andra osv. Varje gång magen "byter sida" åker ditt ben på den sidan som blir "tom" inåt. Det är då bakbenet är i luften och då du ska trycka till. Jag tycker det kan vara lättast att börja med framdelsvändning genom att trycka bakdelen åt sidan på ganska lång tygel, och bara reglera med enkel broms på ena eller båda tyglarna när det behövs. När man fått koll på sits och skänkelhjälper börjar jag korta tyglarna och jobba med takt och korrekt ställning.

I skänkelvikning vill du ju ha hela hästens kropp lika mycket åt sidan så då får den sidförande skänkeln ligga mer kvar i normalläge och putta i riktning mot andra sidans bog i takt med bakbenet. Viktigt att sitta rakt upp och vända framsidan av bröstkorgen i samma riktning som skänkeln puttar, dvs ut över motsatta bogen. För att inte göra det till tygelvikning kan man ha hästens huvud lite åt det håll den ska också i början, så att man får känna hur det känns när hästen går åt sidan. Sedan provar man med huvudet rakt fram, och sedan lite åt "fel" håll, vilket ju egentligen är det korrekta sättet, hästen ska ju vara ställd från rörelseriktningen, det är då man vet att hästen är lösgjord och lydig för de sidförande hjälperna (om inte ryttaren sitter fel, förstås, för då blir det motstridiga hjälper. Tex om man har bröstet åt "puttsidans" bog ska hästen göra framdelsvändning istället).
 
Sv: Volt tillbaka och framdelsvändning

Tack för otroligt tydliga, intressanta och bra svar på mina frågor, Asa_S!!! Nu känner jag att alla mina frågetecken är utredda (för den här gången :D). Tack.:banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp