Vill ha åsikter och erfarenheter av Volvo S60.

Är det något särskilt du undrar över? Jag är ingen expert, men åker helst inget annat än Volvo, har dock annan modell. Brorsan är inne på sin andra S60, efter att den första tog en träff i vajerräcke och lämnade bror oskadd. Den är snålare i bränsle än min S70 vet jag, ligger runt 0,6 om jag inte minns helt tokigt.
 
Är det något särskilt du undrar över? Jag är ingen expert, men åker helst inget annat än Volvo, har dock annan modell. Brorsan är inne på sin andra S60, efter att den första tog en träff i vajerräcke och lämnade bror oskadd. Den är snålare i bränsle än min S70 vet jag, ligger runt 0,6 om jag inte minns helt tokigt.
Jag vill rent allmänt veta om folk tycker att det är en vettig bil. Mina föräldrar har en S80 som jag tycker är lite klumpig men "skön" ( den har mkt hästkrafter och dålig svängradie) men har kört S60 på körskola och kompisars och gillar körkänslan.
Vill inte ha en bil som kostar för mkt att ha men förstår att jag inte kommer komma lika billigt undan som min nuvarande 740.
 
Jag vill rent allmänt veta om folk tycker att det är en vettig bil. Mina föräldrar har en S80 som jag tycker är lite klumpig men "skön" ( den har mkt hästkrafter och dålig svängradie) men har kört S60 på körskola och kompisars och gillar körkänslan.
Vill inte ha en bil som kostar för mkt att ha men förstår att jag inte kommer komma lika billigt undan som min nuvarande 740.

Jag gillade hans gamla S60 i alla fall, den nya har jag inte kört. Den var iofs några år nyare än min bil men kändes stabilare på vägen. Det är definitivt en bil jag skulle kunna tänka mig när min S70 går i graven, såvida jag inte satsar på kombi istället.
 
Gubben säger att 140hk bensin är jättetråkig, han skulle minst välja 170hk.
Han har haft S60 och var nöjd med den. Han hade en -02a.
 
Jag gillade hans gamla S60 i alla fall, den nya har jag inte kört. Den var iofs några år nyare än min bil men kändes stabilare på vägen. Det är definitivt en bil jag skulle kunna tänka mig när min S70 går i graven, såvida jag inte satsar på kombi istället.
Tack för info. Än så länge tuffar min 740 på men den är gammal och motorn svag så det kan vara bra att vara lite förberedd.
 
Vill ha åsikter och erfarenheter av Volvo S60.

Jag har en 2001, 140hk bensin. Jag älskar den :heart

Men man bör vara förberedd på att delarna är rätt dyra i jämförelse med 740.
Förra hösten satte vi in en inre lamdasond för drygt 2500kr och i våras satte vi någon mojäng till gaspedalen (då gaspedalen la av, tydligen vanligt på S60 :cautious:) för 3500kr. Nu ska den byta kamrem för 2300kr. Priset är bara för delarna, jag har turen att ha privata bilmekaniker som monterar åt mig.

Min bils fördelarna
Den är stabil att köra
Den har snart bara nya grejor eftersom bilen kom in i någon otursskov hösten 2013 som den inte riktigt kommit ur än :banghead:
Den har Volvias bilförsäkring för gamla bilar, drygt 330kr i månaden. Helförsäkrad.
Större bagageutrymme än vad man tror, får in barnvagn samt packning om man kör lite tetris :angel:
Billigaste bilen vi har att köra med sina 0,85 på blandad körning (iofs är den andra bilen en Volvo 855 Turbo och den tredje har V8 men ändå :D)
Lätt att montera fast bilbarnstolar till mitt minste barn.
Stort utrymme i fram

Nackdelar
Dålig svängradie och rätt klumpig
Dålig sikt bak , även om man är 166 lång som jag
Dyra delar
Rätt dåligt med utrymme i bak om man har en bilbarnstol på passagerarsätet.
Min sambo tillägger -"den jäkla bilen bör skrotas, man blir ju t om omkörd av en traktor med släp" . Riktigt så illa är det faktiskt inte, men den är inte så snabb och har ingen direkt kraft med sig om man gasar på.
 
Jag har en 2001, 140hk bensin. Jag älskar den :heart

Men man bör vara förberedd på att delarna är rätt dyra i jämförelse med 740.
Förra hösten satte vi in en inre lamdasond för drygt 2500kr och i våras satte vi någon mojäng till gaspedalen (då gaspedalen la av, tydligen vanligt på S60 :cautious:) för 3500kr. Nu ska den byta kamrem för 2300kr. Priset är bara för delarna, jag har turen att ha privata bilmekaniker som monterar åt mig.

Min bils fördelarna
Den är stabil att köra
Den har snart bara nya grejor eftersom bilen kom in i någon otursskov hösten 2013 som den inte riktigt kommit ur än :banghead:
Den har Volvias bilförsäkring för gamla bilar, drygt 330kr i månaden. Helförsäkrad.
Större bagageutrymme än vad man tror, får in barnvagn samt packning om man kör lite tetris :angel:
Billigaste bilen vi har att köra med sina 0,85 på blandad körning (iofs är den andra bilen en Volvo 855 Turbo och den tredje har V8 men ändå :D)
Lätt att montera fast bilbarnstolar till mitt minste barn.
Stort utrymme i fram

Nackdelar
Dålig svängradie och rätt klumpig
Dålig sikt bak , även om man är 166 lång som jag
Dyra delar
Rätt dåligt med utrymme i bak om man har en bilbarnstol på passagerarsätet.
Min sambo tillägger -"den jäkla bilen bör skrotas, man blir ju t om omkörd av en traktor med släp" . Riktigt så illa är det faktiskt inte, men den är inte så snabb och har ingen direkt kraft med sig om man gasar på.
Tack för detaljerad info!
 
Tack för detaljerad info!

Varsågod :)

Du har inga planer på en V70 istället? Du får mer bil för samma pengar som en S60 kostar dig, samt att de har betydligt bättre sikt runt om bilen pga dess stora fönster? När tiden är mogen att byta bil så kommer det bli en V70 här, och jag önskar faktiskt att jag hade köpt en direkt. Jag trodde att de skulle vara svårkörda och klumpiga i sin storlek men snarare tvärtom.

Enligt mina släktingar som arbetar på Volvos egna verkstäder så är S60 och V70 i princip samma bil.

Man tjänar en del på att kolla runt även på bilförsäkring. Min S60 är billigast på Volvia, men de är dyrast vad som gäller vår Volvo 855 fast den också står i mitt namn. Men det bolag där vår Volvo 855 är försäkrad är billigare än vad jag betalar för min S60, trots att 855 är en turbo och mer skadebenägen.
 
Varsågod :)

Du har inga planer på en V70 istället? Du får mer bil för samma pengar som en S60 kostar dig, samt att de har betydligt bättre sikt runt om bilen pga dess stora fönster? När tiden är mogen att byta bil så kommer det bli en V70 här, och jag önskar faktiskt att jag hade köpt en direkt. Jag trodde att de skulle vara svårkörda och klumpiga i sin storlek men snarare tvärtom.

Enligt mina släktingar som arbetar på Volvos egna verkstäder så är S60 och V70 i princip samma bil.

Man tjänar en del på att kolla runt även på bilförsäkring. Min S60 är billigast på Volvia, men de är dyrast vad som gäller vår Volvo 855 fast den också står i mitt namn. Men det bolag där vår Volvo 855 är försäkrad är billigare än vad jag betalar för min S60, trots att 855 är en turbo och mer skadebenägen.
Men är inte V70 större?
 
Det är en kombi, men inte jättemycket större än S60.

S60 är Längd 4700 mm Bredd 1810 mm
855 (i storlek med en V70) är Längd 4850 mm Bredd 1770 mm


Glömde ju skriva att skatten på både S60 och vår 855 är 2413 kr.
Ja nej V70 är inte det jag vill ha. Vill inte ha kombi.
Vettig skatt!
 
Vi hade en S60 som jag körde in i mitträcket med i hög hastighet, helt oskadd men bilen blev skrot. Säker är den ju absolut med andra ord och det går före mycket för min del! Jag saknar den massor. Enda nackdelen jag tyckte var att den var ganska dyr i bensin, som pendlarbil skulle jag inte vilja ha den. Det var inget jag tänkte på att det var dålig svängradie. Numera har vi ett större behov av bagageutrymme och därför kan vi inte ha en S60 igen, annars hade det funnits högt upp på önskelistan när ny bil kommer på tal igen.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Bonita4
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·
Fordon Har en gammal Volvo från 2009 som stått nu någon vecka pga köpt ny bil. Imorse när jag skulle starta den så gick det inte, är snö och...
Svar
17
· Visningar
889
Senast: Pegasus63
·
Fordon Skulle köpa kylarvätska idag och blev tillfrågad på macken om jag skulle ha röd, grön eller blå vätska? Killen bakom disken sa att det...
Svar
17
· Visningar
1 212
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp