Bukefalos 28 år!

Vrickat kotan :( / När går Metacamet ur?

H

hannalon

Känner att jag bara måste bolla tankar och funderingar litegrann.. Igår morse åkte jag ut till stallet, vi skulle iväg och tävla och allt var färdigpackat i bilen, skulle klä på hästen och åka bara i stort sett.

Går ut i hagen för att hämta hästen och ser att han går extremt ojämnt i skritten. Tar ut honom och känner efter och han är varm över kotan. Kollar hoven så att inget sitter i. Travar några steg och då vill han knappt belasta benet. Ställer in hästen i transporten och kör honom till stallet (ca 300 meter) då han hellre hoppar på tre ben än går..

Väl framme lastar vi ur och går in och kyler benet, eftersom han också har ett litet litet sår på insidan så gör jag rent det. Tempar hästen som har 38,6. Ringer sedan distriktsvet. eftersom han är så "extremt" (hittade inget bättre ord) halt.

Vet. säger att han ska ringa innan han åker ut och jag ställer in hästen i en box så länge. Åker däremellan och lämnar transporten. Vet. kommer ut och känner igenom benet/kotan och säger att det troligen är en vrickning och ger Metacam som han nu kommer att äta i 4-5 dagar. Jag lindar sedan benet och släpper ut i liten sjukhage.

Nu till en av alla tusen frågor som snurrat i huvudet, vet att jag kunde frågat vet. det igår, men kändes som om alla frågor kom efteråt eftersom jag redan hade så himla mycke att tänka på och har inte fått tag på honom under dagen.

Om medicineringen tar slut på onsdag/torsdag, när har då det smärtstillande gått ur kroppen? Alltså hur många dagar senare borde man se om hältan har gett med sig med säkerhet (och inte bara är det smärtstillande som spökar)..

Kände att jag var tvungen å skriva av mig lite. Så jobbigt att se att hästen verkligen mår skit av att stå i en mini hage när han vill tillbaka till sommarbeteshagen och busa med sina kompisar :(
 
Sv: Vrickat kotan :( / När går Metacamet ur?

På den klinik jag åker till brukar de säga tre dygn för att vara säkra.
Jag har märkt förändring redan tidigare, efter ett och ett halvt dygn har jag sett att hästen är mer halt än med smärtstillande.
Men ska man åka in igen för att kolla så vill de att det har gått tre dagar sedan sista medicindag.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 898
Senast: SiZo
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
406
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp