Bukefalos 28 år!

Vsd är grejen med chili?

Har du testat Facing Heaven? Den är helt underbar att ha som bas och sedan lägger man till något annat för styrkan. Den har en helt otrolig volym i smaken (jag kan inte beskriva det bättre).

Tyvärr ville den inte gro för mig när jag testade att odla den förra året.
Nej inte testat men tackar jättemycket för tipset - det ska provas! :)

Det enda jag inte gillar med Chili är att de (själva växten) verkar ha lätt att dra till sig ohyra......
 
Jag är lite känslig, jag tycker det är GOTT lagom men inte alls efter det, när det bara blir starkt.

Har vänner som älskar att grilla halloumin med chilismak tex men för mej bara brinner det, halloumin tappar sin karaktär och så tycker man att jag är fjompig 😎

Är med i en mat på Facebook och där är det ju starkare ju mer macho, som en tävling. Fattar inte grejen 😅

Jag är väldigt lagom jag 😎
 
Nej inte testat men tackar jättemycket för tipset - det ska provas! :)

Det enda jag inte gillar med Chili är att de (själva växten) verkar ha lätt att dra till sig ohyra......

Det är olika för olika sorter upplever jag. Just nu har jag en Trinidad Scorpion som bladlössen älskar medan de mer eller mindre låter Tabasco Marchini och Equadorian Red Pepper for Hell vara ifred (speciellt den sistnämnda). Förra året hade jag en Habanero Rio som jag var tvungen att kasta, den var konstant täckt i löss :yuck: mina C. chacoense och Thai Dragon fick dock vara ifred.

Min amatörmässiga tanke är att C. annuum, frutescens och pubescens är tåligare än C. chinense.
 
Jag älskar chili och brukar odla olika sorter själv om sommaren. Och de HAR helt klart olika smak, inte enbart hetta! Jag odlade en sommar en sort som jag inte kunde äta, då den hade en smak som jag verkligen inte tyckte om. Jag slängde hela den skörden. Jag minns inte namnet nu, men den ska ha haft en "typisk" smak för den typen av chili.

Sen vänjer man sig också, successivt, vid hettan och ju mer van man blir, desto tydligare känner man själva smaken.
 
Jag tillhör den del av befolkningen som snser att chili bara bränner i munnenoch tar bort all annan smak.
Det måste ju uppenbart finnas många som tycker annorlunda, mtp hur poppis det är med chili och stark mat.

Nån dom vill förklara för en som inte fattat grejen?


De är ju olika - herregud fördomarna alltså! #inteallachilli :rofl:

Jag gillar inte heller de superstarka, men det finns sötare och mildare varianter. Chilli som brukar användas i vietnamesisk eller thailändsk brukar jag tycka om. Däremot inte vissa monstervarianter från ex Mexico. Chillin ska vara en smakförstärkare, inte nästintill fräta sönder svalget.

https://www.chilipeppermadness.com/chili-pepper-types/
 
De är ju olika - herregud fördomarna alltså! #inteallachilli :rofl:

Jag gillar inte heller de superstarka, men det finns sötare och mildare varianter. Chilli som brukar användas i vietnamesisk eller thailändsk brukar jag tycka om. Däremot inte vissa monstervarianter från ex Mexico. Chillin ska vara en smakförstärkare, inte nästintill fräta sönder svalget.

https://www.chilipeppermadness.com/chili-pepper-types/
Jag tycker samma som du, asiatisk chili är överlag godare än mexikansk. Men jag tänkte att den senare kanske bara funkar till kött?
 
Jag tycker samma som du, asiatisk chili är överlag godare än mexikansk. Men jag tänkte att den senare kanske bara funkar till kött?

Nja... jag tycker väldigt mycket om De Arbol och Jalapeño och de är goda till annat än kött (ost tex, som chili poppers). Ancho skulle jag nog dock säga mer är en animaliechili.
 
De är ju olika - herregud fördomarna alltså! #inteallachilli :rofl:

Jag gillar inte heller de superstarka, men det finns sötare och mildare varianter. Chilli som brukar användas i vietnamesisk eller thailändsk brukar jag tycka om. Däremot inte vissa monstervarianter från ex Mexico. Chillin ska vara en smakförstärkare, inte nästintill fräta sönder svalget.

https://www.chilipeppermadness.com/chili-pepper-types/

Fast monstervarianterna är ju inte mexikanska utan snarast indiska/karibiska. Thaichili kan vara rätt tuff också, min Thai Dragon var betydligt starkare än vad jag trodde :angel: och då är inte den en av de värre.
 
Tavk för alla svar!
De är ju olika - herregud fördomarna alltså! #inteallachilli :rofl:
Vaddå fördomar?
Jag har köpt mat på indiska restauranger där jag sagt ifrån att jag vill ha bara lite chili. Och ändå brinner det i munnen så att jag inte kämner något av de andra smakerna. Så himla tråkigt, när det med mindre hetta förmodligen hade varit supergott i min smak.
På vilket sätt är det en fördom som du måste skratta åt??
 
Tavk för alla svar!

Vaddå fördomar?
Jag har köpt mat på indiska restauranger där jag sagt ifrån att jag vill ha bara lite chili. Och ändå brinner det i munnen så att jag inte kämner något av de andra smakerna. Så himla tråkigt, när det med mindre hetta förmodligen hade varit supergott i min smak.
På vilket sätt är det en fördom som du måste skratta åt??

Det var ironiskt menat, därav #inteallachilli + smiley
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 838
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 151
Senast: MiaMia
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 626
Senast: verser
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 280
Senast: Ajaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp