Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

A

amlab

Jag har googlat, mailat, ringt runt, frågat runt och slängt ut mina tentakler överallt där jag har kunnat tänkta mig få svar eller tips, men det ser ju hopplöst ut!

Jag har just börjat rida igen som 26 år gammal, slutade rida när jag var kanske 14. Då hade jag ridit sen jag var 9 år gammal. Jag har ridit en termin och kommer snabbt tillbaka i balans och sits (den har ju ändå grundats ganska rejält, så lite är det som att cykla på en JÄVLIGT avancerad cykel? Kanske? Hehe).

Det jag reagerar över nu, det är att det är jäkla helvete att bli tagen på allvar när man verkligen vill satsa på sin ridning trots att man är förbi "utgångsdatumet". Tydligen så ska man ha ridit sen man var 2 år och helst vara 14 om man ska vara värd att ta på allvar.

Min fråga är nu om NÅGON har nåt tips på hur man ska göra eller var man ska vända sig om man som 26, snart 27-åring verkligen vill satsa på sin ridning och avancera fort. Jag har inte världens bästa ekonomi direkt, men det måste finnas nåt mer man kan göra än att rida på ridskola en gång i veckan i flera ÅR?

Var blir man tagen på allvar? Är det så att det faktiskt är kört för en 27-åring att tänkta tanken på att börja tävla med egen häst inom några år?

MÅSTE man ha blivit född i en höbal och växt upp på en bondgård med två föräldrar som ridit sen dom var små och har ett stall till bredden fyllt med hästar - för att vara värd något inom hästvärlden?

Jag får kämpa för att mina ridlärare ens ska lyssna på att jag har ambitioner, läser varenda bok jag kan komma över, har på EN termin lyckats ta mig från att sitta på en hästrygg för första gången på 10 år, till att 4-5 månader senare rida i alla gångarter med bra sits och balans, och snart tar mig över mitt första hinder. Jag jobbar även i stallet så mkt jag kan för att få in hästvanan tillbaka.

Jag var en gång i tiden en ung och lovande ryttare. Är allting kört nu för att tonåren tog över mitt liv och fick mig att tro att andra saker var viktigare?

Har någon något tips?

Hjälp.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Jag vill förtydliga att jag inte är ute efter att tävla på elitnivå, bara tävla. Lite. Ha en häst och tävla lite. Amatörnivå. Lokaltävlingar. Det räcker för mig :)
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Är att bli medryttare ett alternativ för dig?

Jag kan ju bara svara för mig själv men jag känner att jag lär mig väldigt mycket mer när jag får känna på det "riktiga" hästägandet på regelbunden basis, speciellt som jag har väldigt god kontakt med "min" ägare så att jag alltid kan få råd och stöd när jag känner mig osäker.

Finns ägare som låter medryttaren både träna och tävla.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Spontant så känns det som att du skulle hitta en trevlig privathäst att rida, gärna en läromästare.
Gärna att ägaren kan vara med dig och träna upp lite mera finlir igen.
Rida MYCKET och gärna olika hästar, rida OFTA för instruktör i början.
Gärna 3-4 ggr i veckan men det är klart det kostar en slant.

Dock känns det som att det kan vara svårt att hitta en sån häst att få låna...
Men finns det gör dom fast de är väldigt få..

Vart i landet bor du?
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Medryttare låter som ett bra alternativ. Eller ta kontakt med ett större utbildnings/försäljningsstall och erbjud att hjälpa till mot lektioner/ridning. Gratis arbetskraft mottages oftast tacksamt! Var bara noga med så att du verkligen får utbildning och inte bara slava.
:crazy:
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Hej!
Tyckte det var så roligt när jag läste detta inlägg då du har nästan exakt samma bakgrund och inställning som mig:) Har själv efter många års uppehåll börjat rida igen och känner att jag vill få mer ut av ridningen än ridskolan(uppmärksamheten är inte den bästa när det kommer till instruktören).... känns lite si så där! Just nu hjälper jag till i ett stall med dagliga sysslor men då hästen som jag skulle rida skada sig blir det ingen ridning just nu(boxvila) :(

Vart bor du?! Du kanske borde lägga ut en annons och fråga om någon behöver hjälp

Håller tummarna för att både du och jag hittar ett sätt att utveckla våran ridning mer effektivt :rofl:
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Dina mål är inte alls orealistiska :) Men vill du avancera fort så får du nog acceptera att det kommer att kosta pengar, det är inte gratis att bli en duktig ryttare tyvärr. Försök för det första att hitta en medryttarhäst som du får lov att träna och kanske tävla så småningom (men ha träningen som främsta mål, inte tävlingen för där är du ju inte än på ett tag). Se sedan till att rida för privat instruktör ofta, hellre rida privatlektion varannan vecka än att rida i grupp varje vecka - du lär dig VÄLDIGT mycket mer på en privatlektion än vad du gör i grupperna så det är väl värt pengarna. Privatlektionerna kan du ta på din ridskola om du inte får ta ut tränare till medryttarhästen, det spelar ingen roll - tvärtom kan det vara en positiv sak att både få rida olika hästar på ridskolan och en fast privathäst ett par dagar i veckan.

Medrytteri behöver inte kosta en förmögenhet, den summan brukar ofta vara rätt symbolisk (min medryttare har under hösten betalat en niondel av min totalkostnad för hästen mot att få rida helt fritt två dagar i veckan), utan det är lektionerna som du får lägga pengarna på. Här i trakterna ligger privatlektioner på ridskolorna ungefär 250-350 kr, kolla vad de tar på din ridskola.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Tycker du har fått väldigt bra råd i tråden hittills. Känner igen mig lite i det du skriver. Men jag började rida sent, som 15 åring. Så missade de 'underbara'? ponnyåren. Hade inte familj som direkt delade min passion och var då heller inte född i höbal eller på fancy gård. Jag tycker inte att åldern spelar någon roll. Tycker du kan ses kanske till och med mer som seriös som vuxen. Du har ju gått förbi tonårsfasen nu... Det gäller dock att vidga dina vyer om du känner att ridskola inte kan ge dig de möjligheter du eftersträvar. Precis så kände jag. Tyvärr nöjde jag mig med ridskola ett par år, tills jag fick möjligheten att uppfylla min dröm om egen häst. Inte förrän nu kan jag träna och tävla som jag vill. Det kostar dock en bra slant att hålla igång. Men som tidigare personer postat, leta efter medryttar häst eller jobb inom privatstall. Skynda långsamt, det finns möjligheter där ute. Lycka till!
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

jag tycker alla har rätt.. lägg ut en annons om vad du söker och se om du får svar.. jag äger en kuse, och jag vet att folk skriker efter bra medryttare!
lycka till!
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Jag tror inte så där hemskt mycket på medryttar-idén. Folk som vill ha medryttare vill antingen ha en orutinerad ryttare, som typ bara mockar och skrittar. Vill dom ha någon som rider hårt och tävlar vill dom oftast ha en ryttare som är bättre än dom själva.

Så om du vill "satsa" tycker jag att du ska skaffa en egen häst. Det är tyvärr ingen billig hobby, men du får helt andra möjligheter med en egen häst. Stalla upp den på ett stort ställe med ridhus, och va med på hoppträningar, och ta privatlektioner i dressyr. Kanske har du möjlighet att ta stallpass/in-och utsläpp för att finansiera hästen? Jag lovar, du kommer att lära dig massor!
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Beroende på var du bor finns det ställen som ger privatlektioner på avancerade hästar (msv och uppåt). Det finns också ridskolor där man tränar på en annan nivå än den vanliga (där du får prova in för att få plats).

Men allt beror ju lite på var du finns och hur det ser ut där just du bor.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Om du har hamnat på en av de kära platåerna och känner att du inte utvecklas bör du lägga upp en plan för "nästa steg" - "nästa steg" osv.

Bland "återfallsryttare" är det vanligt att utvecklingen går fort i början för att sedan plana ut när man närmar sig den gräns man hade när man slutade. För mig låter det som om du (fantastiskt snabbt) har kommit tillbaka till den nivån du hade tidigare, men tänk på att det tog dig många år att komma dit. När du nu vill lyfta dig ytterligare måste du ha hjälp för att inte "sacka". Men du bör ha tänkt igenom mer exakt vad du vill/behöver ha hjälp med. Detta är mitt tips. Därefter hittar du den som kan hjälpa dig.

Ett annat tips är att besöka så många clincs / seminarier etc som du kan - det kostar inte då mycket att delta som fotfolk och det "ger mycket för pengarna" (tillgången på sådana beror förstås på var du bor). Där träffar du också hästfolk som kan vara bra och nyttiga kontakter

Dina ambitioner (som du beskriver i andra inlägget) är inte alls konstiga eller orealistiska! Du är verkligen inte "för gammal" på något vis!!! Det enda hinder jag kan tänka mig är i så fall de ekonomiska - för att tävla kostar. Tid och pengar oavsett nivå.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Att åka på kurs är aldrig fel. Om du ringer/mailar till de ansvariga och talar om vad du är ute efter så vet du att du hamnar rätt. Finns ställen med helgkurser för vuxna på olika nivåer, och du kan ofta få lite teori också, inte fel om du funderar på egen häst så småningom. Jag vet ett bra i Småland (vet inte var du bor). PM:a om du vill ha adressen till hemsidan.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Jag har kanske inga bra svar till frågeställaren, mer än att privatlektioner är mer effektivt än medryttare, oftast. Däremot så undrar jag om någon har ett konkret tips på ställen där man kan få privatlektioner i hoppning på riktigt bra läromästare och få prova på lite högre (om man nu kan säga att över metern är det...) höjder på säkra hästar.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Jag har kanske inga bra svar till frågeställaren, mer än att privatlektioner är mer effektivt än medryttare, oftast. Däremot så undrar jag om någon har ett konkret tips på ställen där man kan få privatlektioner i hoppning på riktigt bra läromästare och få prova på lite högre (om man nu kan säga att över metern är det...) höjder på säkra hästar.

Det finns lite varstans, så du får nog precisera det mer geografiskt var du vill ha det.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Först och främst: Tack så HEMSKT mkt för alla svar, gud så hjälpsamma alla är, blir helt varm i hjärtat! Vad härliga människor det finns därute ;)

Jag bor alltså mitt i Stockholm, pendlar en timme ut till stallet där jag rider. Jag har redan insett att om jag ska ha egen häst så kommer jag nog få flytta mig utåt på pendeltågslinjen rätt rejält om jag ska hitta stallplats för mindre än vad som känns som flera hundra tusen i månaden, hehe. Men det är det värt!

Saken är att jag inte är det minsta rädd för att slita arbeta. Jag har inget emot att göra "slavgöra" heller, det finns inga fina kanter på mig om man säger så :) Jag hugger gärna i.

Problemet med att bli medryttare verkar vara att de flesta vill ha en erfaren medryttare, till ofta ganska heta/krångliga hästar. Jag behöver ju en gammal läromästare som är samarbetsvillig, och en ägare som känner sig trygg i att låta mig rida trots att jag är rätt "grön". Det måste ju vara ganska svårt att hitta känns det som?

Jag har absolut inga problem med att förflytta mig från storstan, tvärtom! Vore häftigt att åka nånstans.

Tack för alla tips! Jag vill ju såklart ha egen häst, men hur länge bör man vänta med att skaffa egen häst i min situation? Jag är väldigt ansvarsfull, men som sagt, rätt "grön" i stallet just nu..

Men gud, igen, tack allihopa! Fan vad snälla ni är.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Jag ska genast sätta mig här på jobbet och göra en plan. En skiss! Det var en jättebra ide. Och jag älskar att göra listor och strukturera, perfekt. Det kanske kan lugna mig lite :)
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Om du har möjlighet att stalla in hästen på ett stall där du kan få hjälp så ser jag inte att det är ngt problem att skaffa häst. Det jag skulle rekommendera är att stalla upp på ett erkänt bra ställe, där du kan få hjälp med träning och allt. Annars måste man ju åka och då kostar det, att köpa trailer, bil som får dra och bensin till och från + ev BE-kort, för att inte tala om vilken tid det tar. Ska du tävla behövs det ju ändå visserligen, men tills vidare så är det ju bra att klara sig utan.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

vi bor i Småland men har inget emot att åka någon annastans för en weekendkurs etc. Linköping/Norrköping/Jönköping/Växjö vore idealt men Stockholm kan ju funka för enstaka gånger.
 
Sv: Vuxen "nybörjare" med ambitioner - vart vänder jag mig?

Många ridskolor erbjuder ju tex. Dressyr eller hoppspecial det kanske vore något till att börja med? Eller som alla andra säger medryttarhäst.
Finns även en del ställen i vårt avlånga land där man kan åka på weekend ridläger och liknande för att avancera lite mer innom sin tilltänkta gren.

Hästar är underbara djur och det är aldrig försent att börja! Min sambo på 30 år har så smått börjat bli mer och mer intresserad av hästarna här hemma så han ska ev. ta lite ridlektioner i vår:banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 052
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 948
Senast: jemeni
·
Träning Jag har börjat rida en häst på 23 år. Han är väldigt pigg och allert för sin ålder och är väldigt lyhörd. Hans mamma blev tävlad i svår...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: Joannakalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp